کد خبر: ۲۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
معاون وزیر نیرو با اشاره به انتقاد برخی از محققان در زمینه سدسازی‌های غیراستاندارد در کشور گفت: به منظور کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی ۱۱ پروژه تحقیقاتی دانشگاهی را در دستور کار قرار داده‌ایم
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از نسیم؛ هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در نشست خبری با رسانه‌ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تأکید بر اینکه توزیع آب در کشور به صورت یکسان و همگن نیست، افزود: 75 درصد مناطق کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و تنها 25 درصد کشور در مناطق مرطوب واقع شده است.

وی به بررسی وضعیت زمان بارش‌ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 75 درصد بارش‌ها در فصل غیرزراعی و تنها 30 درصد بارش‌ها در زمان زراعی است که با وجود این وضعیت نیاز است تا منابع آبی کشور مدیریت شود.

فهمی سدسازی را یکی از روش‌های مدیریت و هدایت آب در کشور عنوان کرد و با اشاره به ادعای برخی از محققان در خصوص سدسازی‌های غیراستاندارد، توضیح داد: سدسازی در برخی از مناطق با توجه به حق‌آبه طبیعی و جنبه‌های زیست محیطی لازم بوده است.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه بسیاری از سدهای ساخته شده تحت شرایط استاندارد ساخته شده است، خاطرنشان کرد: در عین حال برخی از سدهای ساخته شده بر اساس رای مثبت وزارت نیرو نبوده و این وزارتخانه معتقد بوده است که با اجرای مدیریت مصرف آب می‌توان بهره‌وری مصرف را در منطقه افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه سدسازی آخرین گزینه این وزارتخانه است، یادآور شد: آب در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت و تأسیسات آب از بهره‌وری پایینی برخوردار است؛ به گونه‎‌ای که بهره‌وری کشور در حوزه کشاورزی 9 دهم کیلوگرم در مترمکعب است، در حالی که این میزان در دنیا 2.5 کیلوگرم در مترمکعب است.

فهمی با اشاره به ایجاد پدیده فرونشست در برخی از دشت‌های کشور گفت: بحران آب‌هاب زیرزمینی به عنوان یک بحران مزمن مطرح است که در این زمینه 11 پروژه تحقیقاتی برای کاهش برداشت آب‌های زیرزمینی تعریف و در دستور کار قرار گرفته است.


انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: