کد خبر: ۲۶۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
آبیاری اراضی کشاورزی با استفاده از پساب های خام و یا تصفیه شده صنعتی و فاضلاب به دلیل کمبود آب و خشکسالی ها، چالشی که سال هاست مردم و مسئولان را در کشور با دغدغه ها و مشکلاتی روبه رو کرده است.
 آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب خام و پسماندهای آلوده معضلی است که پیامدها و عوارض متعددی دارد که نه تنها سلامت مردم را به دلیل تولید محصولات آلوده تهدید می کند، بلکه کیفیت خاک را نیز تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
تهدید آب های زیرزمینی، خاک و زمین های کشاورزی از جمله مسائل و چالش های زیست محیط و بهداشتی است که کم و بیش به واسطه رعایت نکردن نکات اصولی و ضرورت های کشت و زرع بعضا در برخی نقاط مشاهده می شود.
یک کارشناس بهداشت محیط در چهارمحال و بختیاری گفت: باید توجه داشت که شرط استفاده موفقیت آمیز از فاضلاب و پساب در کشاورزی، در نظر گرفتن اثرات آن بر محیط زیست و محصولات کشاورزی و بهداشت و تندرستی انسانها است.
حمید کیانی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا اظهار داشت: در صورتی که شروط استفاده از پسابها اعم از پساب فاضلاب و صنعتی رعایت نشود آسیب های جدی به طبیعت و جوامع انسانی وارد می شود.
به گفته وی، با توجه به کمبود منابع آب در بسیاری از مناطق کشور و افزایش حجم فاضلابهای شهری، استفاده مجدد از آنها اجتناب ناپذیر است.
کیانی ادامه داد: سیاست دولت ها در استفاده از پساب فاضلاب در کشاورزی مبنی بر اخذ تصمیمات موثر و به کنترل درآوردن محل و محصولات تحت آبیاری با فاضلاب تصفیه شده است.
این کارشناس بهداشت محیط تصریح کرد: تصمیم گیری برای استفاده نامحدود از پساب ها توسط کشاورزان و همچنین استفاده از پساب برای آبیاری پارک ها و مناطق شهری، مستلزم اتخاذ تدابیر و اثرات سوء زیست محیطی است.
کیانی گفت: مناسب ترین شرایط از نظر بهداشتی و زیست محیطی وقتی فراهم می شود که استفاده از پسابها در مناطق مشخص و محدودی که از دسترس عموم دور باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به سلامت و امنیت غذایی رعایت استاندارد ها سلامت از سوی سازمان های مرتبط در کشور برای استفاده از پسابهای تصفیه شده در کشاورزی ضروری است.
مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب شهری چهارمحال وبختیاری نیز گفت: هم اینک از پساب های تصفیه شده فاضلاب برای کشاورزی در استان استفاده می شود که تمامی استاندارد های بهداشت سلامت و زیست محیطی برای تصفیه رعایت می شود.
قدرت الله بیگلری گفت: از پساب های تصفیه شده برای محصولات مثمر مثل سیب زمینی، گندم و جو و سبزیجات و میوه جات نباید استفاده شود.
به گفته وی، باید پسابها برای آبیاری درختان غیر مثمر نظیر سرو و کبوده و فضای سبز شهری استفاده شود.
بیگلری ادامه داد: کشاورزان به خاطر سلامت جامعه و امینت غذایی از پساب های فاضلاب برای آبیاری اراضی خود استفاده نکنند.
مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب شهری استان گفت: در برنامه ریزی های توسعه شهری و استفاده از تصفیه خانه های فاضلاب و استفاده از پسابها باید استاندارد های ملی رعایت شود.
به گفته بیگلری، هم اینک حدود 55 درصد جمعیت شهری چهارمحال و بختیاری در 10 شهر تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: آبیاری کشاورزی با پساب خام فاضلاب یا صنعتی در این استان استفاده نمی شود.
حمیدرضا دانش افزود: هم اینک 733 هکتار از اراضی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری شامل محصولات مجاز علوفه ای از جمله یونجه، گندم و جو با پسابهای تصفیه شده آبیاری می شود.
به گفته وی، مطابق استانداردهای ملی محصولات مثمر کشاورزی نباید با پسابهای تصفیه شده ابیاری شود.
به گزارش ایرنا،هم اکنون بیش از 270هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات چهارمحال و بختیاری است که سالانه یک میلیون و 500هزار انواع محصول تولید می شود که 66هزار نفر بهره بردار دارد.
هم اکنون نزدیک به 70درصد از منابع آبهای سطحی و زیر زمینی در کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: