کد خبر: ۲۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
رویترز نوشت
رویترز با توجه به مواضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نوشت انتظار می‌رود روحانی در سفر به پاریس موضع سخت‌تری نسبت به سفر به رم داشته باشد از طرفی میل و رغبت عظیمی برای احیای روابط تجاری قدیمی با ایران در اروپا وجود دارد.
رویترز طی گزارشی به سفر حسن روحانی به اروپا پرداخت و نوشت: رغبت تجار ایتالیایی و فرانسوی‌ برای تجارت با ایران نشان از میل و رغبت عظیمی برای احیای روابط تجاری قدیمی با ایران و تقویت اقتصاد آشفته در اروپا دارد.

به نوشته این گزارش، ایران و ایتالیا روز گذشته در آغاز سفر ریاست جمهوری ایران به اروپا با هدف بازسازی روابط با غرب پس از سال‌ها تحریم اقتصادی، میلیاردها دلار قراردادهای تجاری امضا کردند.

روحانی در صدر هیئت 120 نفره از نمایندگان رهبران تجاری و وزرای کابینه‌اش پیش از سفر به فرانسه در روز چهارشنبه، 2 روز را در رم خواهد گذراند.

یک منبع آگاه در دولت ایتالیا گفت ایرانی ها قراردادهایی به ارزش بیش از 17 میلیارد یورو (18.4 میلیارد دلار) در بخش‌های انرژی و زیرساخت از فولاد گرفته تا کشتی‌سازی به امضا خواهند رساند.

متیو رنزی نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «این تازه ابتدای سفر است. بخش‌هایی وجود دارد که ما باید همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم.»

در ادامه رویترز نوشت: علی‌رغم توافق هسته‌ای ایران و غرب، بسیاری از کشورهای غربی ایران را به تامین مالی گروه‌های شبه نظامی متهم می‌کنند به طوریکه آمریکا برخی از تحریم‌های مالی خود علیه این کشور را حفظ کرده است.

این امر بازگشت کامل ایران به بازارهای جهانی را پیچیده می‌سازد اما با توجه به تلاش تجار ایتالیایی و فرانسوی برای محکم کردن قراردادها با ایران، میل و رغبت عظیمی برای احیای روابط تجاری قدیمی با ایران و تقویت اقتصاد آشفته در اروپا وجود دارد.

ایران پیش از این اعلام کرد که در نظر دارد تا در آخر هفته بیش از 160 هواپیمای اروپایی، عمدتا ایرباس خریدار کند.

در میان قراردادهایی که روز گذشته به امضا رسید، یک قرارداد خط لوله به ارزش 4 تا 5 میلیارد دلار با گروه خدمات نفتی «سیپم»، یک قرارداد به ارزش بیش از 5.7 میلیارد یورو با «دانیِلی»، شرکت فولاد ایتالیا و یک قرارداد تجاری به ارزش بیش از 4 میلیارد یورو با شرکت زیرساخت Condotte d'Acqua وجود دارد.

بر اساس این گزارش، رهبران تجاری ایتالیا از جمله رؤسای شرکت نفتی انی و شرکت خودروساز فیات کراسلر در ضیافت شامی با حسن روحانی شرکت کردند.

در مذاکرات هسته‌ای ایتالیا حضور نداشت اما فرانسه حضور داشت و مواضع سختی در خلال مذاکرات در قبال تهران اتخاذ کرد. انتظار می‌رود بازدید روحانی از فرانسه در اواخر این هفته سرسختانه‌تر از موضع وی در ایتالیا باشد.

همچنین انتظار می‌رود که پاتریک پویانه رئیس شرکت نفتی توتال در میان مدیران فرانسوی باشد که نشستی دوجانبه با حسن روحانی داشته باشد.

ریاست جمهوری ایران پیش از ملاقات با پاپ فرانسیس با بیش از 500 رهبر تجاری ایتالیا دیدار خواهد کرد.



نام:
ایمیل:
* نظر: