درواقع پس ازسفررییس جمهور به فرانسه وانعقاد خرید 118 فروند از انواع ایرباس از این شرکت هواپیماسازی به نظر می رسد که گام بعدی برای ارتقا وتوسعه صنعت هوایی در کشورساخت فرودگاههای جدید در کشور وپیشرفت همراه توسعه فرودگاههای موجود است که در چند سال گذشته با مشکلات متعددی دست وپنجه نرم کرده اند.
درحقیقت در شرایط کنونی وبا توجه به حضور گسترده ایرلاینهای خارجی در کشور
وافزایش انجام پروازهای بین المللی به فرودگاههای داخلی به نظر می رسد که
بالا بردن میزان پذیرش ظرفیت مسافران در فرودگاههای کشور به یک ضرورت تبدیل
شده باشد.
البته نباید ازانعقاد قرارداد با شرکتهای سرمایه گذاری فرانسوی
همچون آ.د.پ وبوی که ماموریت توسعه وارتقای فرودگاههای کشور را در برنامه
دارند به راحتی گذشت ومطمئنا حضور این دوشرکت سرمایه گذار در حوزههای
فرودگاهی می تواند آثار قابل توجهی را بر توسعه وپیشرفت فرودگاههای کشور
داشته باشد ولی وقتی از سوی مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور اعلام می شود که
80 درصد پروازهای داخلی وخارجی تنها از هشت فرودگاه فعال کشور انجام می
شود می توان به محروم بودن بسیاری از نقاط کشور از فرودگاه پی برد.
از طرفی
وجود 45 میلیون نفر مسافرهوایی داخلی وبین المللی در کشوراهمیت این موضوع
را مشخص تر خواهد کرد که وجود 54 فرودگاه که تنها 44 تا ازآنها برای پذیرش
مسافران ظرفیت دارند بسیار کم خواهد بود وباید فکری اساسی به حال افزایش
پذیرش مسافران در فرودگاههای کشور داشت.
ازسوی دیگربا توجه به انعقاد
قرارداد با دوشرکت فرانسوی برای توسعه وارتقا ویا حتی ساخت فرودگاههای کشور
به نظر می رسد باید به فکرتجهیز وبرخوردارکردن فرودگاهها از دیگر امکانات
هوایی وفرودگاهی هم بود به طوری که مهمترین کمبودهایی که فرودگاههای کشور
از آنها آسیب پذیر هستند را باید در زمانهایی جستجو کرد که اوج پروازهای
داخلی وبین المللی اتفاق می افتد.
درواقع در پیکهای پروازی که در طول
یکسال فرودگاههای کشور را با حجم بالای مسافران مواجه می کند می توان
صفهای طولانی را به منظوراخذ کارت پرواز گرفته تا استفاده از کلیه امکانات
رفاهی وفرودگاهی مشاهده کرد.
البته آغاز یکپارچه کردن سیستمهای حمل ونقل
که بارها مورد تاکید وزیر راه وشهرسازی بوده است ووی در سخنان خود به آن
اشاره کرده است از فرودگاهها شروع می شود واین همان موضوعی است که در
سالهای گذشته کشورهای پیشرو در حوزه حمل ونقل به آن رسیده اند تا مسافر
هوایی به محض واردشدن به فرودگاه بدون اینکه از فرودگاه خارج شود به وسیله
مترو ویا قطارهای شهری به مقصد موردنظر خود می رسد.ازامکانات درون فرودگاهی
که گذر کنیم کمبودباندهای پروازی هم به مشکلی مهم برای فرودگاههای کشور
تبدیل شده است به طوری که این مشکل در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)
که پروازهای متعدد داخلی وخارجی درآن انجام می گیرد یک معضل مهم واساسی را
رقم زده است.
البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که مسئولان هوایی
کشور طی سالیان گذشته زحمات فراوانی را برای ارتقا وتوسعه فرودگاههای مختلف
کشور انجام داده اند ولی واقعیت این است که هنوز فرودگاههای کشور با
مشکلات متعدد وشاید پیش وپا افتاده ای دست وپنجه نرم می کنند که به نظر می
رسد الگو پذیری از چگونگی پیشرفت وتوسعه فرودگاهی کشورهای توسعه یافته در
کاهش کمبودهای نرم افزاری وسخت افزاری فرودگاههای کشورمی تواند راهگشا باشد
به شرطی که با تزریق منابع مالی قابل قبول وبرنامه ریزی مسئولان هوایی
کشورهمراه شود.
از طرفی استفاده کردن از امکانات فرودگاهی هم نیاز به
آموزش دارد که این آموزش در کنار فرهنگ سازی می تواند بسیاری از مشکلات
فرودگاههای کشور که در بعضی مواقع ناشی از خود مسافران هوایی است را حل
کند.بنابراین لزوم توجه به توسعه وپیشرفت فرودگاههای کشوردر شرایط کنونی
وپس از اجرای برجام که حضور ایرلاینهای مختلف هوایی خارجی را در کشور رقم
زده است به یک ضرورت مهم تبدیل شده است تا با تحقق این موضوع بتوان به کاهش
میزان مشکلات فرودگاهی کشور برای مسافران هوایی در آینده ای نه چندان
دورامیدواربود.