کد خبر: ۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
ترکیش ویکلی:
ترکیه تلاش می‌کند تا در زمستان 93 برابر با سه ماه نخست 2015 مسیر جدید آذربایجان- دریای خزر – ترکمنستان را برای دور زدن مسیر ترانزیتی ایران راه‌اندازی کند.
به گزارش تجارت آنلاین  به نقل از ترکیش ویکلی؛به دنبال اختلاف ترکیه و ایران بر سر تعرفه ترانزیت کامیون‌ها، آنکارا در نظر دارد تا از مسیر جدیدی با عبور از آذربایجان به آسیای مرکزی دسترسی یابد.

بر اساس این طرح جدید، کامیون‌های ترک پس از عبور از آذربایجان، برای رسیدن به آسیای مرکزی با استفاده از کشتی از آب‌های دریای خزر خواهند گذشت. انتظار می‌رود که این مسیر جدید در سه‌ماهه نخست 2015 راه‌اندازی شود.

این رسانه ترکیه‌ای مدعی شد که این طرح با تصمیم ایران برای افزایش تعرفه ترانزیتی و قیمت سوخت برای کامیون‌های ترک در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، به دنبال افزایش نرخ تعرفه ترانزیتی کامیون‌های ترک از سوی ایران ترکیه نیز این رقم را افزایش داده است و درحال حاضر تعرفه ترانزیتی که ایران و ترکیه از کامیون‌های یکدیگر دریافت می‌کنند برابر با 1500 دلار است.

این امر نشان‌دهنده تمایل ترکیه برای  برابری نرخ تعرفه ترانزیت کامیون‌ها در دو کشور است و این درحالی است که قیمت سوخت در ترکیه 20 برابر قیمت سوخت در ایران است.

در نهایت این رسانه ترک مدعی شد که ایران قیمت سوخت برای کامیون‌های ترک را یک تا دو دلار افزایش داده است.

فتیح سنر رئیس اتحادیه حمل و نقل بین‌المللی ترکیه اعلام کرد که این سازمان نشست‌هایی موفقیت‌آمیزی با مقامات ترکمنستانی و آذری برای استفاده از مسیر آذربایجان- دریای خزر – ترکمنستان داشته است و از این مسیر برای انتقال کالا به آسیای مرکزی استفاده خواهد شد و این مسیر در ابتدای 2015 راه‌اندازی خواهد شد.

وی مدعی شد که این مسیر جدید ظرفیت سالانه 30 هزار سفر از این طریق با هزینه‌های حمل و نقل کمتر (نسبت به ایران) را داراست.

تاکنون، تاجران ترک بیشتر از مسیر ایران برای ترانزیت کالاهای خود به آسیای مرکزی استفاده کرده اند چراکه این مسیری کوتاه‌تر برای دسترسی به بازارهای این منطقه فراهم می‌کند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، ایران ، مسیر
نام:
ایمیل:
* نظر: