کد خبر: ۲۸۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
2200 سال پیش ایرانیان از آسیاب های بادی استفاده می کردند که آثار آن هنوز در شهر خواف و نهبندان موجود است.
در دوره جدید هم در اواخر قرن بیستم دانمارک تولید و نصب توربین‌های بادی را شروع کرد و از دهه 1980 استفاده از توربین‌های بادی برای تولید انرژی در کشورهای اروپایی به صورت جدی اغاز شد. 

در حال حاضر آمریکا، اروپا ، چین، شمال آفریقا و استرالیا از پیشگامان استفاده از این فن‌آوری هستند و در دنیا هم اکنون بیش از 240 هزار مگاوات توربین بادی نصب شده است. 

در ایران هم از سال 1372 لزوم توجه به انرژی تجدیدپذیر در کشور احساس شد و در برنامه چهارم توسعه هم قرار شد یک درصد از کل برق تولیدی کشور از طریق انرژی‌های نو بدست آید اما این موضوع محقق نشد .

از همان سالها، سازمان انرژی‌های نو ایران اقدام به شناسایی اطلس باد کشور کرد که براساس پیش بینی این سازمان امکان تولید 40 هزار مگاوات برق از طریق توربین های بادی در کشور وجود دارد.

بر این اساس از سال 79 تولید توربین های بادی در کشور شروع شد. نخستین توربین های بادی کشور به ظرفیت 300 و 500 و 660 کیلووات به همت شرکت خصوصی صبانیرو شروع به کار کرد و در نیروگاه بادی منجیل و بینالود و برخی شهرهای دیگر نصب شده است. 

دانش فنی این نسل از توربین ها از دانمارک وارد کشور و سپس بومی شد،‌ در سال های اخیر نیز این شرکت توربین های 710 کیلووات را به بازار عرضه کرد و به این ترتیب 130 مگاوات توربین بادی در کشور نصب شد.

در سال های اخیر لزوم استفاده از انرژی های تجدید شونده بیشتر شد و وزیر نیرو هم معتقد است :‌ سیاست دولت مبتنی بر استفاده از انرژی های تجدید شونده است چون موجب صرفه جویی در سوخت های فسیلی می شود. 

در دو سال اخیر خط تولید توربین های بادی 2 و نیم مگاواتی در گروه صنعتی مپنا راه‌اندازی شد. 

عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا می گوید : این توربین ها بهترین نوع توربین بادی و برای اقلیم ایران اندازه بسیار مناسبی است چون باید برای حمل پره‌ها از جاده‌ها عبور کند. 

طول پره توربین های قدیمی 18 تا 24 متر و ارتفاع آن 50 متر بود و طول پره‌ توربین های دو و نیم مگاواتی 50 متر و ارتفاع آن 85 متر است.
جنس این توربینها از الیاف شیشه و رزین مخصوص است که به آن کامپوزیت گفته می‌شود.

مدیر عامل مپنا به بخش خصوصی توصیه کرد از این توربین ها برای ایجاد نیروگاه بادی خریداری کنند. 

وی معتقد است این توربین ها از نظر کیفیت و راندمان در سطح جهانی و استفاده از تولید داخلی هم در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

گرچه دانش فنی این توربینها ابتدا از آلمان وارد کشور شده است اما در دو سال دانش آن بومی شد و مسئولان مپنا در اندیشه ساخت توربین 5 مگاواتی هستند. 

در حال حاضر این نوع توربین در منطقه خاورمیانه تولید نمی شود و ایران تنها تولید کننده توربینهای بادی 2 و نیم مگاواتی در غرب آسیاست و در شرق دور کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین تولید و بهره برداری می کنند.

قائم مقام شرکت پارس ژنراتور هم که تولید کننده توربینهای 2 و نیم مگاواتی گروه صنعتی مپناست با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه 48 توربین بادی تولید می کنیم، گفت:‌ با تجهیزات موجود سالانه قابلیت تولید 100 توربین بادی در صورتی که سفارش داشته باشیم در این کارخانه وجود دارد.

البته گروه صنعتی مپنا تاکنون 20مگاوات از این نوع توربین ها را در منطقه کهک قزوین نصب کرده است.

قراردادی بین وزارت نیرو و گروه صنعتی مپنا نیز مبنی بر تولید 500 مگاوات توربین بادی وجود دارد و این شرکت در حال حاضر هرماه 10 مگاوات یعنی 4توربین 2 و نیم مگاواتی تولید می کند. 

با توجه به اجلاس زیست محیطی کاپ پاریس که در آن کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای متعهد شدند میزان تولید این گاز را تا سال 2030 کاهش دهند و ایران نیز قرار است تا 15 سال آینده 4 درصد قطعی و 8 درصد به صورت مشروط میزان آلاینده‌ها را کاهش دهد که کاهش استفاده از سوخت فسیلی در نیروگاه‌ها یکی از موارد تعهد ایران است.

در ایران برغم داشتن شرایط خوب برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هم اکنون ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از زمین‌گرمایی، زیست توده، خورشیدی و بادی کمتر از 250 مگاوات است. 

البته استفاده از انرژی تجدیدپذیر به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد که دولت مشوقهایی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله خرید تضمینی برق این نوع نیروگاهها تا 20 سال و افزایش قیمت خرید برق تولیدی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: