شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی دوشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت:
برای راه اندازی این قطار، خط آهن جدیدی ساخته نشده، اما ایران و چین تصمیم
گرفته اند که این مسیر را فعال کنند.
محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت
راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در مراسم ورود نخستین قطار از چین به ایران
گفته که این قطار در مدت١٢روز از نزدیکی بندر شانگهای به تهران رسیده و
روزانه به طور متوسط بیش از ٧٠٠ کیلومتر را طی کرده است.
او گوشزد کرده که مسیر دریایی شانگهای به بندرعباس و سپس حمل کالا از بندر عباس به تهران حداقل به سی روز وقت نیاز دارد.
فعلاً قرار است که این قطار ماهی یک بار وارد تهران شود و در آینده از طریق ایران به اروپا برود.
قطار
از شرق چین به راه می افتد و بعد از عبور از قزاقستان و ترکمنستان، از مرز
سرخس وارد خاک ایران می شود و مجموعاً بعد از طی بیش از ١٠هزار کیلومتر به
ایستگاه راه آهن تهران می رسد.
چین برنامه های گسترده ای برای توسعۀ
شبکۀ راه آهن خود دارد. خط آهن اصلی چین-اروپا از قزاقستان، روسیه و لهستان
به آلمان و فرانسه و اسپانیا می رسد.
ورود قطار راه ابریشم کمتر از یک
ماه بعد از سفر رییس جمهوری چین به ایران صورت می گیرد. تهران و پکن قصد
دارند که حجم مبادلات خود را تا 10 سال دیگر بیش از ده برابر افزایش دهند.
شی
جین پینگ، رییس جمهوری چین، ٢٨سپتامبر، در دیدار با حسن روحانی در حاشیه
مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به توافق اتمی میان ایران و قدرت های جهانی
بر تمایل و آمادگی کشورش برای افزایش همکاری با ایران در چارچوب کمیسیون
مشترک تجاری تأکید کرده بود.
او توضیح داده بود که دو کشور می توانند از
ظرفیت های موجود در سایر زمینه ها از جمله پروژه های راه سازی، راه آهن و
انرژی با یکدیگر همکاری کنند.
رادیو فرانسه در پایان افزود: رییس جمهوری
ایران نیز با بیان اینکه ایران و چین می توانند در زمینه انرژی هم
قراردادهای بلندمدتی با یکدیگر داشته باشند، گفته بود که ایران آماده
مشارکت در طرح مهم چین برای جاده ابریشم است.