کد خبر: ۳۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
روز گذشته سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، مجوز ورود برخی از خودروهای وارداتی را که واردات آنها معلق مانده بود، صادر کرد. در بین لیست خودروهای وارداتی، نام شورولت آمریکایی می‌درخشد که قرار است از سال آینده با پنج مدل وارد بازار ایران شود.
سال ها از قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا می‌گذرد، خاطره آخرین حضور خودروهای آمریکایی در ایران- به جز مناطق آزاد- نیز به همان دوران باز می‌گردد. 

برند شورولت، مشهورترین خودروی آمریکایی در ایران بود که تا پیش از انقلاب توسط شرکت پارس خودرو در ایران مونتاژ می‌شد. از نیمه دوم سال جاری، بعد از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 زمزمه ورود خودروهای آمریکایی به کشور نیز شنیده شد. تا اینکه در دی ماه خبری مبنی بر صدور مجوز برای واردات شورولت منتشر شد اما در واردات آن ابهاماتی وجود داشت. 

حالا در آخرین روزهای سال جاری، سازمان ملی استاندارد در نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است:  «پیرو رونوشت نامه شماره ۹۳۲۵۵ مورخ 94/12/19 این دفتر و نامه شماره 60/۲۷۰۶۸۰ مورخ 94/12/19 مدیرکل محترم صنایع خودرو و نیرومحرکه، موضوع فهرست خودروهای سبک مجاز برای واردات در سال ۹۵ خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص بندهای ۱ و ۴ ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات مبنی بر اینکه کالاهایی که ورود آنها ممنوع اعلام می‌شود، در صورتی که قبل از ممنوع شدن یا تغییر شرط ورود یا افزایش سود بازرگانی ثبت سفارش شده باشند و کالا در گمرک موجود بوده و در دفاتر گمرکی به ثبت رسیده باشد، قابل ترخیص خواهند بود.»

در میان لیست خودروهای وارداتی سال 95، نام شورولت آمریکایی دیده می‌شود که تا آذر ماه سال آینده قرار است به ایران وارد شود. واردات این خودروها توسط شرکت سهام پژوهان مهر صورت خواهد گرفت که نمایندگی رسمی این برند را از شورولت کره جنوبی دارد. شرکت سهام پژوهان مهر، یک هلدینگ است که در زمینه‌های متفاوت اقتصادی فعالیت کرده و اکنون با برند شورولت وارد بازار خودرو نیز شده است اما ورود این برند آمریکایی چه تأثیری بر بازار خودروهای وارداتی خواهد داشت؟

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در این زمینه به  «فرصت امروز» می‌گوید:  «مجوز واردات خودرو شورولت جدید نیست، مدت‌ها پیش این مجوز صادر شده و مدل‌های این برند نیز ثبت سفارش شده است. قرار است واردات از طریق کره‌جنوبی صورت گیرد و سهام پژوهان مهر نمایندگی این برند را دارد.»او می‌افزاید:  «اگر واردات این خودرو با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب صورت بگیرد، پیش‌بینی من است که این برند می‌تواند آینده موفقی در بازار ایران داشته باشد.»

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، اما اعتقاد دیگری دارد. او با در نظر گرفتن سابقه واردات چنین خودروهایی به بازار ایران، در گفت‌وگو با  «فرصت امروز» اظهار می‌کند:  «تجربه نشان داده شرکت‌هایی که نمایندگی با واسطه دریافت می‌کنند نمی‌توانند رقابت کنند. چون واردکننده با واسطه خرید می‌کند، هزینه‌اش بالاست و پشتیبانی خدمات ندارند، زیرا اتصال به شرکت مادر ندارند، بنابراین فعالیت غیراقتصادی می‌شود. هزینه‌های تبلیغات و پشتیبانی به‌شدت سنگین است که حتی نمایندگی‌هایی را که به شرکت مادر اتصال دارند نیز تهدید به ورشکستگی می‌کند.»

او ادامه می‌دهد:  «اکنون فروش هوندا بسیار پایین است، زیرا واردکننده نمی‌تواند خدمات ارائه دهد.مردم همه این موارد را تجربه کرده‌اند و حواس‌شان به این موضوع است. ضمن اینکه اگر به مناطق آزاد بروید، متوجه می‌شوید شورولت برند محبوبی نسبت به فورد و نیسان نیست. مثلاً در منطقه آزاد انزلی نسبت فورد به شورولت 10 به یک است و نسبت نیسان به فورد هم 10 به یک است، یعنی برندهای آسیایی موفقیت بیشتری دارند.»

پنج آمریکایی در راه ایران هستند تا به صورت رسمی در خیابان‌های شهرهای ایران تردد کنند. همین خبر با توجه به نبود واردات رسمی خودروهای آمریکایی در بازار خودروهای وارداتی ایران، بسیار اهمیت دارد اما موفقیت این برندها را زمان و خدماتی که ارائه می‌شود، نشان خواهد داد.

Chevrolet Aveo

اصل و نسب خودروی  « Chevrolet Aveo » به محصول قدیمی شرکت جنرال موتورز یعنی «دوو» باز می‌گردد. پس از فروپاشی شرکت خودروسازی دوو و خریداری شدن آن توسط جنرال موتورز، خودروی بسیار کوچک «Kalos» این شرکت در سال 2007 میلادی بهبود یافت و پس از فیس لیفت آن توسط شورولت با نام «variant» به بازار عرضه شده و پس از آن خودروهای دیگری با نام‌های «مونیکر» و «Aveo»  به بازار عرضه شدند. 

شورولت مدل «Aveo » را به‌عنوان یک خودروی هاچ بک با سه پیشرانه 1/2، 1/3 و 1/4 لیتری به بازار خودروی بریتانیا عرضه کرده که پیشرانه 1/3 لیتری این خودرو به توربودیزل مجهز شده است.


Chevrolet Trax

آیا شورولت در نهایت موفق به تغییر چهره خود می‌شود؟ برای دهه‌ها این شرکت خودروسازی خود را یک شرکت آمریکایی قلمداد کرده و دیگر مناطق جهان در برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های این شرکت جایی نداشت. 

مدل «TRAX»  با سه پیشرانه 1/6 لیتری، 1/4 لیتری و 1/7 لیتری مجهز به توربو دیزل به بازار عرضه شده است. این خودرو در دو تیپ  LT و LS به مشتریان عرضه شده و طبق برآوردهای شورولت، مشتریان بیشتر تیپ LT را انتخاب می‌کنند. به همین منظور برای تیپ LS این خودرو تنها یک پیشرانه 1/6 لیتری در نظر گرفته شده است که با توجه به پیش‌بینی شورولت از انتخاب مشتریان، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدارترین عناوین