کد خبر: ۳۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
رئیس پژوهشگاه مرکز تحقیقات مخابرات با تشریح برخی طرح های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، بر بهره برداری بومی و اجرای طرح های بومی سازی محصولات راهبردی فاوا تاکید کرد.
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمد خوانساری» افزود: همه فعالیت های پژوهشگاه مبتنی بر برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است و امید می رود با همت عمومی پژوهشگران، بهره برداری بومی و بومی سازی محصولات راهبردی فاوا به عنوان ماموریت کلیدی در کشور به نتیجه برسد.
وی از تصویب چهار طرح کلان در حوزه توسعه فناوری های بومی و بومی سازی فناوری های پیشرفته در شورای فنی وزارتخانه خبر داد و افزود: اجرای طرح جویشگر بومی از پارسال آغاز شد و شرایط را برای توسعه محصولات و خدمات در کنار جویشگرهای بومی متنی اولیه با کمک بخش خصوصی، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان ایجاد کرد.
در نشست های شورای راهبری جویشگر بومی، ابتدا واژه گزینی مناسب انجام و به جای موتور جست و جو، درباره مفهوم جویشگر بومی توافق شد.
خوانساری خاطرنشان کرد: بازیگران مختلف این عرصه با ارائه فراخوانی شناسایی شدند.
وی به طرح توسعه و تجهیز آزمایشگاه های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اشاره کرد و از وجود آزمایشگاه تخصصی و تایید نمونه خبر داد.
به گفته این مقام مسئول، در بخش تایید نمونه باید به شکلی باشد که فناوری ها پیش از ورود به فضای کشور از نظر کارایی، امنیت و مسائل زیست محیطی ارزیابی شوند و سازمان تنظیم مقررات پس از تایید فنی، نسبت به رعایت معیارهای مورد نظر از نظر کارایی اطمینان داشته باشد.
وی از آغاز به کار در زمینه فناوری های مرتبط با اینترنت اشیا، رایانش ابری و سکوهای نرم افزاری بومی، رصد و پایش نسل پنجم شبکه تلفن همراه و رصد و پایش فناوری های داده های عظیم خبر داد.
به گفته خوانساری، زیرپروژه های مختلفی در داخل این طرح ها تعریف شده است که برای استخراج نقشه راه فناوری و طرح کلان اجرایی کمک می کند.
وی ادامه داد: بررسی های کارشناسانه و آینده پژوهانه نشان می دهد در فناوری های آتی باید برای پذیرش فرهنگی، علمی و جهت دهی پژوهش های کشور سرمایه گذاری کرد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به پروژه رایانش ابری اشاره کرد و افزود: توسعه دانش زیرساخت ابری با توزیع شدگی جغرافیایی و ملاحظات خاص کارایی امنیت و تهیه صورتحساب توسط یک درگاه پیاده سازی شده به انجام رسید.
وی گفت: امکان سنجی ورود اپراتور چهارم در همکاری با سازمان تنظیم مقررات به انجام رسید.
تعیین سطوح دسترسی مجاز استخراج شاخص های کیفیت و پشتیبانی سرویس های ICT و تعیین شاخص ها و پشتیبانی داشبورد مدیریتی تنظیم مقررات، شرح خدمات و طراحی و مدل سامانه های هوشمند نظارتی در شبکه اپراتورهای سیار و امکان سنجی پیاده سازی مدل سامانه های هوشمند در شبکه اپراتورهای ثابت، از دیگر بخش های همکاری پژوهشگاه ICT با سازمان تنظیم مقررات بود که خوانساری به آن اشاره کرد.
وی از اتمام سند راهبردی و طرح جامع پایلوت خدمات USO (خدمات عمومی اجباری روستایی) یاد کرد و گفت: این سند از اسنادی است که به شکل بین دستگاهی شکل گرفته است و در سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته خوانساری، مشاوره پژوهشی تدوین و تکمیل پیوست های شبکه ملی اطلاعات و سند ملی تعامل پذیری دستگاه های اجرایی با کارفرمایی سازمان فناوری اطلاعات در حال انجام است و امید می رود در 6 ماه نخست امسال به نتیجه برسد.
نام:
ایمیل:
* نظر: