البته با زاویهی دیگری هم میتوان به این مساله
نگاه کرد. افزایش قیمت حاملهای انرژی درآمدهای دولت را بالا میبرد و این بالا
رفتن باعث میشود دولت خرجهایی را در اقتصاد انجام دهد که اثر مثبتی روی اقتصاد
کشور داشته باشد. هرچقدر نقش دولت در اقتصاد بیشتر شود، نقش بخش خصوصی کمتر خواهد
شد و این اتفاق در بلندمدت اثر مطلوبی را در اقتصاد ندارد.
نکاتی که تا به حال گفته شد، در صورتی است که قیمت بنزین یا حاملهای انرژی افزایش
داشته باشد اما چند نرخی شدن قیمت بنزین هم آثار خاص خودش را دارد و میتواند
مشکلات مضاعفی را برای اقتصاد کشور و دولت داشته باشد.
یکی از این مشکلات، مسایل
اجرایی است که ما همیشه در رابطه با چند نرخی شدن در هر بازاری با آن روبهرو شدهایم.
چند نرخی شدن قیمت بنزین یکسری فسادهایی را میتواند ایجاد کند. همیشه یکسری افراد سودجو پیدا میشوند که با وجود اینکه شرایط خاصی ندارند، به شیوهی خاصی این سهمیه را برای خودشان ایجاد میکنند. این نوع فسادها در شرایط فعلی به خاطر اینکه ما از کارتهای سوخت استفاده میکنیم نسبت به سیستم کوپنی قدیمی تا حدودی جلوی فسادها گرفته شده اما همین سیستم چند نرخی که از طریق تکنولوژی کارت سوخت راهاندازی میشود هم میتواند مشکلاتی داشته باشد.
در نتیجه با توجه به تبعات آن هیچ کارشناس اقتصادی نمیتواند برای چند نرخی شدن قیمت بنزین در وضعیت فعلی توجیه اقتصادی داشته باشد. اما اگر چارهای نیست و حتما باید قیمت حاملهای انرژی را بالا ببریم بهتر است روش دیگری را به کار ببریم. بهتر است قیمت حاملهای انرژی یکسان بالا برده شود تا اینکه برای عدهای این هزینه را بالا نبرید و برای عدهای خیلی بیشتر هزینه را بالا ببرید.
به نظر من اگر قرار است قیمت حاملهای انرژی افزایش پیدا کند، ما بنزین لیتری هزار تومان را هزار و دویست تومان عرضه کنیم و در عوض به سوی چند نرخی شدن حرکت نکنیم که مشکلات بیشتری برای ما خواهد داشت. تجربه این دشواریها را به ما در عمل ثابت کرده است.