کد خبر: ۳۰۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
سروزیر ایالت پنجاب پاكستان به عنوان قطب صنعت و اقتصاد این كشور در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان تاكید كرد كه كشورش خواستار گسترش روابط تجاری با ایران است.
'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام رایزنی های اقتصادی، تجاری و سیاسی با مقامات عالی دولت ایالتی پنجاب پاكستان، به شهر لاهور مركز این ایالت سفر كرده و روز پنجشنبه با برخی عالی ترین مقامات این ایالت از جمله 'ملك محمد رفیق راجوانا' استاندار این ایالت و 'شهباز شریف' سروزیر ایالت پنجاب دیدار كرد.
ایالت پنجاب به عنوان بزرگ ترین قطب صنعتی، تجاری و كشاورزی پاكستان، بیش از نیمی از جمعیت 190 میلیون نفری این كشور را در خود جای داده است و نقشی بی بدیل در چرخه صنعت و اقتصاد پاكستان ایفا می كند.
'شهباز شریف'، برادر نخست وزیر پاكستان و از ارشدترین اعضای حزب مسلم لیگ نواز به عنوان حزب حاكم كه زمام امور را در قطب صنعت و اقتصاد پاكستان به دست دارد، عصر پنجشنبه در دیدار هنردوست گفت: ایران و پاكستان باید همكاری فیمابین را توسعه دهند. ضرورت دارد دو كشوردوست، همسایه و برادر و مسلمان روابط خود را در حوزه های گوناگونه به ویژه در حوزه های اقتصادی و تجاری افزایش دهند.
شهباز شریف ضمن تبریك به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر لغو تحریم ها، اظهار داشت: اكنون مسیر تعامل ایران با جهان هموار شده است.
وی با بیان این كه پاكستان از گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران استقبال می كند، گفت: همكاری های میان دو كشور دوست و همسایه از گذشته وجود داشته و ضرورت دارد كه امروز سطح این همكاری ها متناسب با روابط خوب سیاسی میان دو كشور، ارتقا یابد.
سروزیر ایالت پنجاب هدف دو كشور برای رسیدن به تجارت پنج میلیارد دلاری در سال های آتی را كاملا منطقی و قابل تحقق دانست و گفت كه لغو تحریم ها، این مسیر را هموار می سازد.
سروزیر ایالت پنجاب همچنین تاكید كرد: در زمینه روابط بانكی آمادگی داریم تا نسبت به رفع هرگونه مانعی اقدام كنیم تا هرچه سریع تر تجار دو طرف بتوانند همكاری های خود را گسترش دهند.
شهباز شریف همچنین با اشاره به سفر ماه گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاكستان، این سفر را موفقیت آمیز و پردستاورد توصیف كرد و گفت: اكنون زمان مهمی برای ارتقای سطح روابط دوجانبه است و آماده ایم در این زمینه به ایران سفر كنیم.
وی با تاكید بر اهمیت همكاری های امنیتی میان ایران و پاكستان به عنوان دو كشور دوست و همسایه گفت: تردید نداریم كه ایران اجازه هیچ گونه سوء استفاده در هیچ زمینه ای علیه امنیت پاكستان نمی دهد. غیر ممكن است كه خاك ایران علیه پاكستان مورد استفاده قرار گیرد.
سروزیر ایالت پنجاب گفت: تروریسم دشمن مشترك ماست و برای مبارزه با آن، انجام اقدام های مشترك ضروری است. پاكستان قربانی تروریسم است. ضرورت دارد همكاری های امنیتی بین دو كشور افزایش یابد.
مهدی هنردوست نیز در این دیدار، هدف از سفر خود به لاهور پس از سفر موفقیت آمیز رئیس جمهور اسلامی ایران به پاكستان را، سرعت بخشیدن به رشد و پیشرفت همه جانبه روابط ایران و ایالات مختلف پاكستان عنوان كرد.
وی گفت: افق روابط بین دو كشور كاملا روشن است و هدف ما در گام اول، دست یافتن به رقم پنج میلیارد دلار در روابط تجاری است.
سفیر ایران در پاكستان اظهار داشت: فعال سازی تعاملات بانكی یكی از بسترهای لازم برای ارتقاء همكاری های تجاری و اقتصادی بین دو كشور است كه اقدامات رسمی و قانونی برای رفع موانع بانكی انجام شده و امیدواریم با مساعدت سروزیر و سایر مقامات عالی پاكستان و ایالت پنجاب، شروع همكاری های بانكی هرچه سریعتر اجرائی شود.
هنردوست تاكید كرد: هیچگونه مانعی در مسیر بسط روابط بین دو كشور ایران و پاكستان وجود ندارد. ضروری است نسبت به تكمیل پروژه های معلق میان دو كشور از جمله خط لوله گاز اقدام شود. خط لوله گاز ایران به پاكستان از جمله پروژه هایی است كه تا كنون نهایی نشده است.
وی افزود: ایران حدود دو میلیارد دلار برای احداث 940 كیلومتر خط لوله در خاك خود هزینه كرده است و آن را تا نزدیكی مرز رسانده است. انتظار می رود طرف پاكستانی نیز بخش خود را تكمیل نماید تا به انرژی ارزان و مطمئن ایران دسترسی داشته باشد.
نماینده عالی دولت جمهوری اسلامی ایران در پاكستان همچنین با تاكید بر آمادگی ایران برای افزایش صادرات برق به پاكستان، گفت: ایران برای افزایش میزان صادرات برق از 74 مگاوات فعلی به 100 مگاوات و سپس به یكهزار و سه هزار مگاوات، آمادگی دارد.
هنردوست برضرورت فعال سازی تجاری مرزی نیز تاكید كرد و گفت كه رونق تجاری مرزی میان ایران و پاكستان، علاوه بر ایجاد اشتغال برای مرزنیشینان، موجب كاهش بیكاری و جلوگیری از قاچاق كالا خواهد شد.
سفیر ایران همچنین اظهار داشت كه دو كشور همسایه ظرفیت های خوبی برای افزایش همكاری در بخش نظامی دارند.
وی در ادامه با اشاره به امضای سند راهبردی تجاری 5 ساله میان دو كشور و توافق اتاق های بازرگانی بر یك نقشه راه همكاری تجاری، گفت كه این سند راهبردی مسیر ارتقای تجارت و تحقق هدف تجارت پنج میلیارد دلاری میان دو طرف را هموار می سازد.
وی گفت كه گشایش دو دروازه مرزی 'ریمدان' و 'پیشین' در مرز مشترك ایران وپاكستان باعث ارتقای روابط تجاری دو طرف خواهد شد.
هنردوست همچنین بندرهای گوادر و چهابهار را نماد دوستی دو كشور توصیف كرد و گفت: عملی شدن همكاری دو بندر گوادر و چابهار به عنوان نماد دوستی ایران و پاكستان، موجب تقویت همكاری های بندری و دریایی دو كشور می شود.
هنردوست با بیان اینكه ایران صداقت و دوستی خود با پاكستان را در شرایط مختلف ثابت كرده است و امتحان خود را در این زمینه بخوبی پس داده است، گفت: همانگونه كه رئیس جمهوری ایران نیز در سفر اخیر خود به پاكستان تاكید كرد، امنیت پاكستان امنیت ایران و امنیت ایران امنیت پاكستان است.
نام:
ایمیل:
* نظر: