کد خبر: ۳۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: ایران و آفریقای جنوبی در زمینه انتقال فناوری و ساخت تاسیسات جی.تی.ال (تبدیل گاز به فراورده های نفتی)، بازاریابی و فروش محصولات در بازارهای جهانی با یكدیگر همكاری می كنند.
«حمیدرضا كاتوزیان» امروز (دوشنبه) در نشست خبری افزود: دیروز (یكشنبه) تفاهمنامه همكاری با یك شركت آفریقای جنوبی امضا شد كه بر اساس آن قرار است در زمینه فناوری جی.تی.ال (تبدیل گاز به سوخت مایع) همكاری شود.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اضافه كرد: بر اساس این تفاهمنامه، ایران از فناوری های پیشرفته در زمینه جی.تی.ال استفاده خواهد كرد.
به گفته وی، بخش دیگر این تفاهمنامه به همكاری در بخش پالایش مربوط می شود و قرار است دو كشور در زمینه پالایش نفت و ساخت واحدهای پالایشی مشاركت كنند.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: قرار است آفریقای جنوبی از نفت وارداتی از ایران در پالایشگاه های خود استفاده كند.

** رشد 14 درصدی شمار پروژه های مطالعاتی و پژوهشی صنعت نفت در پارسال
كاتوزیان درباره برنامه توسعه تعامل بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: توسعه فناوری با رویكرد تجاری سازی در دستور كار قرار گرفته است.
وی درباره اجرای طرح های پژوهشی صنعت نفت افزود: شمار پروژه های مطالعاتی و پژوهشی صنعت نفت در سال 13٩٤ نسبت به سال 13٩٣ حدود 14 درصد افزایش یافته است.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به شناسایی ذخایر شیل گازی در لرستان اشاره كرد و ادامه داد: هنوز میزان دقیق این ذخایر مشخص نشده است.
كاتوزیان درباره صرفه اقتصادی برداشت از منابع شیل و غیرمتعارف گفت: برداشت از این منابع هزینه سنگینی دارد و با توجه به كاهش قیمت نفت، توسعه آنها به صرفه نیست.
وی ادامه داد: البته شناسایی این منابع، هزینه چندانی نیاز ندارد، بنابراین برای تكمیل اطلاعات مربوط به ذخایر انرژی كشور و برنامه ریزی های بلندمدت، شناسایی ذخایر نامتعارف در دستور كار قرار گرفته است.
رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بامداد یكشنبه در سطح هیاتی 180 نفره به تهران وارد شد. 6 وزیر كابینه آفریقای جنوبی و نزدیك به 100 نفر فعال اقتصادی وی را همراهی می كنند.
این نخستین سفر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی به ایران پس از 37 سال است. البته «نلسون ماندلا» رهبر مبارز و فقید این كشور، پیش و پس از دوران ریاست جمهوری خود به ایران آمده بود.
قرار بود زوما دهم اسفند گذشته (1394) به تهران سفر كند كه این سفر به دلیل بحران داخلی در كشورهای قاره آفریقا به تعویق افتاد.
دیروز (یكشنبه) هشت سند همكاری در بخش های مختلف اقتصادی مانند تجارت و صنعت، ایجاد كارگروه مشترك سرمایه گذاری و همچنین همكاری كشاورزی بین ایران و آفریقای جنوبی امضا شد.
یادداشت تفاهم همكاری مدیریت منابع آبی، برنامه همكاری در زمینه فرهنگ و هنر، همكاری های بیمه ای، یادداشت تفاهم تبادل اطلاعات ملی مربوط به پولشویی و همكاری پژوهشگاه صنعت نفت ایران و «پتروسای» آفریقای جنوبی دیگر اسنادی امضا شده دو كشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر: