کد خبر: ۳۱۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
جلسه مقدماتی سیزدهمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس امروز (سه شنبه) برگزار شد كه در آن آخرین رایزنی ها برای آغاز مذاكرات دو روزه هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت كه قرار است فردا وارد مینسك پایتخت این كشور شود، صورت گرفت.
هدف از این نشست، تصمیم گیری برای توسعه همكاری ها بین تهران و مینسك در بخش های مختلف از جمله اقتصادی و صنعتی و اجرای طرح های مشترك با هدف افزایش ارزش روابط تجاری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و ویتالی واووك وزیر صنایع بلاروس، ریاست هیات های مذاكره كننده دو كشور در این اجلاس را برعهده خواهند داشت.
در این نشست مقام های دو كشور عرصه های گسترش همكاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و بلاروس را بررسی و در مورد طرح های مشترك صنعتی و تكنولوژیكی گفت و گو و مذاكره می كنند.
اجلاس قبلی كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس اسفند ماه 1393 به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و ویتالی واووك وزیر صنایع بلاروس برای این منظور به ایران سفر كرده بود.
نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، محصولات ساختمانی، برقی، مواد كانی، دارو و سلامت، تجهیزات پزشكی و برگزاری متقابل نمایشگاه ها از زمینه های موجود برای گسترش همكاری ها بین دو كشور است.
از سوی دیگر، ایران به عنوان دروازه ورود صنایع و تولیدات شركت های بلاروس می تواند خدمات بسیاری را برای افزایش صادرات این كشور فراهم كند.
پیشتر وزیر صنایع بلاروس اعلام كرده بود كه این كشور آماده است نیازهایی مثل میوه ماهی دارو تجهیزات پزشكی متالورژی و ادوات ماشین سازی از ایران خریداری كند.
به عقیده كارشناسان، ایران و بلاروس همكاری های سیاسی در سطح عالی دارند، اما روابط اقتصادی با توان موجود در این عرصه مطابقت نمی كند و سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو كشور به حدود 75 میلیون دلار رسید.
سفیر ایران در بلاروس در این رابطه اعلام كرده است كه تهران برای توسعه ساختار همكاری ها با مینسك مصمم است و برای این منظور برنامه ریزی كرده است و آمادگی دارد.
«محمد رضا صبوری» سفیر ایران در مینسك به تازگی در گفت وگو با خبرگزاری رسمی بلتای بلاروس، ضمن بیان اینكه برای توسعه روابط و همكاری ها در عرصه های مختلف با كشور دوست بلاروس آمادگی داریم، افزود: گسترش مناسبات را در عرصه های اقتصادی و بازرگانی در اولویت قرار داده ایم.
وی افزود: روابط سیاسی ایران و بلاروس همواره در سطح عالی قرار داشته و این اطمینان هست كه در آینده تحكیم بیشتر خواهد یافت. رفت و آمد هیات ها میان دو كشور زمینه مساعدی را برای توسعه روابط و توسعه ساختار همكاری های دوجانبه بوجود آورده است.
صبوری گفت: حتی در دوره تحریم ها، روابط اقتصادی و بازرگانی به خوبی توسعه یافت و حجم سرمایه گذاری های ایران در بخش های اقتصادی بلاروس بیشتر شد و اكنون هم برای گسترش همكاری ها در عرصه های مختلف مصمم هستیم و برنامه ریزی كرده ایم.
سفیر ایران در بلاروس به حجم مبادلات بازرگانی میان تهران و مینسك در سال گذشته اشاره كرد و توضیح داد: این اطمینان هست كه ارزش این بخش در سال جاری می تواند به سه برابر افزایش یابد و دولت ایران برای گسترش مبادلات اقتصادی و بازرگانی و خرید كالاهای مورد نیاز از این كشور دوست عزم راسخ دارد.
وی همچنین به حمل و نقل محمولات میان ایران و بلاروس به عنوان مساله قابل توجه بین دو كشور اشاره كرد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و فاصله آنها از یكدیگر خواستار توافق درازمدت و سودمند برای طرفین شد.
صبوری همچنین به آمادگی ایران برای فروش محصولات تولیدی بلاروس در كشورهای دیگر منطقه اشاره كرد و گفت متاسفانه مینسك هنوز بطور كامل از ظرفیت صادرات كامیون های سنگین به ایران استفاده نكرده است.
سفیر ایران در بلاروس به فعالیت بانك های ایرانی در مینسك اشاره كرد و با تاكید بر لزوم گسترش روابط بانكی، گفت: این بخش برای تخصیص اعتبارهای مالی اجرای طرح های اقتصادی و صنعتی ضروری است و ایران و بلاروس می توانند به مبادله كالا و خدمات با استفاده از امكانات موجود بانكی بپردازند.
انتظار می رود سیزدهمین اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس، گام ها و اقدامات برای توسعه همكاری ها و طرح های مشترك همكاری را تعیین كرده كه اجرای ان موجب بسط و گسترش روابط و همكاری های دو كشور در عرصه های مهمی همچون اقتصادی و علمی و فناوری متناسب با ظرفیت های آنها می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: