کد خبر: ۳۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
واکاوی تجارت ازدلایل روند نزولی بورس درهفته های گذشته نشان میدهد

گروه بورس -بورس اوراق بهادار تهران درهفته گذشته ،همانند هفته های قبل با افت نسبتا شدیدی مواجه شد به طوری که دلایل آن چندان واضح نیست، ولی عواملی مانند بحث سوئیفت، مناقشات هسته ای و شایعات را میتوان از جمله دلایل این افت عنوان کرد البته نقش معاملات شرکت های خودرو سازی را نباید نادیده گرفت.
به گزارش تجارت در هشتمین هفته معاملات بورس اوراق بهادار تهران شاخص بورس به جز دریک روزکه اندکی باصعود همراه بود دردیگرروزها افت قابل ملاحظه ای داشت به طوری که درآخرین روزمعاملات شاخص کل بورس با 647واحدکاهش وارد کانال 75هزارو 982واحدی شد.
این کاهش شدید درحالی تالار شیشه‌ای را لرزاند که خبرهایی ازاحتمال کاهش سود سپرده‌های بانکی به گوش می رسید و بسیاری معتقد بودند که با این کاهش سرمایه بیشتری روانه بورس اوراق بهادار تهران می شود.
از طرفی عده‌ای معتقدند که با کاهش اندک در سود سپرده‌هایی بانکی سرمایه گذاران راچندان قلقلک نمی‌دهد تا ریسک بازار سرمایه را بپذیرند و در این بخش سرمایه گذاری کنند. این دسته معتقدند با کاهش اندک سود سپرده‌ها افراد ریسک گریز همچنان ریسک گریز می مانند و به همان سود بانکی قناعت کرده و روی خوشی به خرید اوراق بهادار نشان نمی دهند.
از سوی دیگر نرخ بالای تورم در کشور اجازه نمی دهد که سود سپرده‌های بانکی بیش از این تغییر کند به طوری که کارشناسانی با همین اندک کاهش سود سپرده‌ها نیز مخالف اند و معتقدند بسترهای اقتصادی برای کاهش سود بانکی فراهم نیست و این اقدام میتواند اقتصاد ایران را در شرایط وخیم تری قرار دهد.
در این بین هر گاه میان سران و دولتمردان 1+5 و ایران کوچکترین درگیری لفظی صورت می گیرد، نگرانی ها از احتمال خدشه وارد شدن به برنامه جامع اقدام مشترک، سرمایه‌گذاران را نگران می کند و این نگرانی در صف های فروش و کاهش شاخص بورس متبلور می شود.این روزها بیش از تحلیل های تکنیکی و بنیادی این شایعات است که بورس اوراق بهادار تهران را بالا و پایین می کند.
براساس این گزارش در کل فروردین و اردیبهشت 1395 شاهد کاهش شاخص بورس بوده و بسیاری علت این امر را رشد روز افزون سهام برخی از صنایع در ماه‌های پایانی سال 1394 می دانند و معتقدند که این روند نزولی اصلاح کننده آن اوج در آن شرایط روانی بوده است ولی حتی بسیاری از این افراد هم انتظار نداشتند که در پایان هفته هفتم شاخص بورس اوراق بهادار بیش از 2 هزار واحد نزول کند. اما آنچه که امروز بورس را سعی می کند شاداب نگه دارد امید به روزهای خوب و ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد ایران است.
شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته گذشته، 2.6درصد کاهش یافت و در انتهای معاملات روز چهارشنبه به ارتفاع 75 هزار و 982 واحد سقوط کرد.  
، شاخص کل بورس به علت فشار فروش در گروه خودرو در روز شنبه بر مدار نزولی قرار گرفت و در پایان معاملات این روز به کانال 77 هزار واحدی عقبگرد کرد.در آخرین روز معاملاتی هفته‌، با اعلام خبر عدم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ایران‌خودرو در کدال که باعث تشکیل صف‌فروش‌های سنگین شد، شاخص به مسیر نزولی خود ادامه داد و در حالی به معاملات خاتمه داد که 647 واحد کاهش پیدا کرد و به ارتفاع 75 هزار و 982 واحد سقوط کرد. در مجموع هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای منفی برای بورس تهران رقم خورد.
در پایان معاملات هفته منتهی به 22 اردیبهشت ماه 1395 شاخص بازار اول با یک هزار و 772 واحد کاهش به رقم 52 هزارو 862 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 2هزارو 472 واحد کاهش عدد 167 هزار و 972 واحد را تجربه کرد. با این حساب شاخص بازار اول با 3.24 درصد افت رو به رو شد.
در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 12425 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 23 درصد کاهش یافته است.
گفتنی است تعداد 5766 میلیون سهم در 430هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 13.2 و 8.9 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.
طی هفته جاری صنایع لاستیک و پلاستیک 6.92 درصد، محصولات کاغذی با 2.18 درصد، قند وشکر 3.73 درصد، حمل ونقل و انبارداری و ارتباطات با 1.47 درصد، مواد و محصولات دارویی 1.07 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.
افزایش حجم و ارزش معاملات هفتگی فرابورس 
در جریان معاملات هفتگی فرابورس ایران ضمن عرضه اولیه سهام یک شرکت در بازار دوم، حجم و ارزش معاملات افزایش یافت.هفته هشتم سال جاری در حالی به پایان رسید که یک میلیون و 847 هزار ورقه بهادار در 157 هزار نوبت به ارزش 12 هزار و 181 میلیارد ریال در فرابورس داد و ستد شد. این وضعیت نشانگر رشد 22 درصدی حجم و 23 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیشین است.
در بازار اول 130 میلیون ورقه بهادار طی این مدت مورد معامله قرار گرفت و ارزش آن به 327 میلیارد ریال رسید و در بازار دوم نیز 856 میلیون ورقه بهادار به ارزش 2 میلیارد و 488 میلیون ریال داد و ستد شد که این وضعیت از افت 22 درصدی حجم و 2 درصدی ارزش معاملات بازار اول و همین طور رشد 52 درصدی حجم و 31 درصدی ارزش معاملات بازار دوم حکایت دارد.
از سوی دیگر، حجم معاملات بازار پایه 4 درصد رشد کرد اما ارزش معاملات این بازار با افت 74 درصدی معادل 650 میلیارد ریال شد.در عین حال حجم معاملات بازار ابزارهای نوین مالی در این هفته 2 برابر شد و ارزش این معاملات با 89 درصد افزایش به رقم 8 میلیارد و 716 میلیون ریال رسید.
در روز یکشنبه بازار فرابورس شاهد عرضه اولیه سهام گروه صنایع کاغذ پارس در بازار دوم با کشف قیمت 1500 ریالی بود و بالاترین ارزش معاملات روزانه هم در همان روز رقم خورد. علاوه بر این، نماد معاملاتی شرکت شر کت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در بازار دوم فرابورس ایران درج شد.
براساس  این گزارش، گروه محصولات شیمیایی در هفته هشتم سال 95 با در اختیار داشتن 39 درصد از معاملات بازار سهام، همانند هفته قبل در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم سهم 11 درصدی از معاملات داشت و گروه محصولات کاغذی با معاملاتی به ارزش 213 میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد.
ارزش بازار فرابورس ایران در روز پایانی معاملات هفتگی با 0.1 درصد افت نسبت به هفته پیش، معادل 948 هزار و 207میلیون ریال شد که 46 درصد از این رقم مربوط به بازار دوم و 12 درصد آن مربوط به بازار اول بود. آیفکس نیز در این روز با کاهش 4.4 واحدی، نمایشگر رقم 794 واحد شد.در هفته‌ای که گذشت معامله‌گران بورس تهران شاهد درجا زدن نماگرهای منتخب خود بود. هفته‌ای که شاخص کل این بازار از 78 هزار واحد به کانال 75 هزار واحد سقوط کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: