کد خبر: ۳۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
گزارش « تجارت» از چالش‌هایی که واحدهای تولیدی را تهدید می‌کند
گروه صنعت، معدن و تجارت: دولت مي‌خواهد واحدهاي توليدي و صنعتي هرچه سريع‌‌تر از وضعيت ركودي خارج شود. بازگشت رونق به توليد يكي از مهمترين برنامه‌هاي دولت يازدهم براي سال 95 است.

به گزارش تجارت از ابتداي امسال صحبت‌ها و وعده‌هاي مختلفي درباره پرداخت تسهيلات و حمايت از واحدهاي صنعتي توسط مسئولان مطرح شده است. با اين حال بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هنوز هم بسياري از واحدهاي توليدي كشور به علت ناتواني در جذب سرمايه در گردش و منابع مالي با مشكلات فراواني مواجه هستند. پيش از اين محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی را مبنی بر ارائه تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی به تولیدکنندگان برای سال‌جاری مطرح کرده است؛ موضوعی که به اعتقاد كارشناسان اقتصادي نمی‌تواند به تنهایی به تولید داخل کمک کند. از طرف ديگر موضوع پرداخت يارانه به واحدهاي صنعتي و توليدي مساله‌اي بود كه از همان ابتدا در قالب قانون هدفمندي يارانه‌ها گنجانده شده بود؛ با اين حال هنوز هم بسياري از توليدكنندگان عنوان مي‌كنند كه هيچ سهمي از اين يارانه به آنها اختصاص نيافته است.

صنعت و توليد نياز به برنامه‌ريزي دارد

در همين ارتباط رییس خانه صنعت و معدن استان تهران ضمن اعلام اینکه تاکنون حتی یک ریال تسهیلات و یارانه در اختیار بخش تولید قرار نگرفته، گفت: یارانه تولید نمی‌خواهیم؛ با توجه به کاهش نرخ تورم، نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات را کم کنند. محمدرضا مرتضوی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت تولید در کشور اظهار کرد: صنعت، معدن و تولید مسائلی زنده و پویا هستند که اگر در این خصوص یک برنامه‌ریزی ممتد در بخش‌های خدمات، ایده و صنایع داشته باشیم می‌توانیم در توسعه کشور نقش پررنگی را ایفا کنیم. وی ادامه داد: انجمن‌ها و سازمان‌هایی که تشکیل داده‌ایم می‌توانند به عنوان مغز متفکر توسعه صنایع و معادن کشور باشند و کمک حال بخش تجارت شوند. رییس خانه صنعت و معدن تهران با اشاره به پررنگ شدن نقش دولت در اقتصاد اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی در بخش توسعه و تولید کشور با چالشی روبرو هستیم که نقش بخش خصوصی را کم‌رنگ کرده است. باید برخی از این موانع از سر راه تولید برداشته شوند تا آسیب‌پذیری اقتصاد در کشور به حداقل برسد. باید بتوانیم نقش دولت را تا جایی که وظیفه حاکمیتی ندارد، کم‌رنگ‌تر کنیم.

هيچ يارانه‌اي به صنعت پرداخت نشده

مرتضوی ادامه داد: هرگز بخش خصوصی نمی‌تواند رو در روی دولت قرار گیرد، بلکه باید با ایده جدید حاکمیت را متقاعد به پیشبرد کار کند. وی در ارتباط با یارانه پنج درصدی که قرار بوده است از طریق سود تسهیلات به بخش صنعت اختصاص داده شود، گفت: از همان اول گفتیم که در طرح هدفمندی یارانه‌ها سهم تولید لحاظ نشده و هیچ چیزی دست ما را نمی‌گیرد. مرتضوي با بیان اینکه یارانه تولید نمی‌خواهیم، اظهار کرد: شاهد کاهش نرخ تورم هستیم، اما این سوال را مطرح می‌کنیم که چرا سود سپرده کم نمی‌شود. اگر بانک‌ها از دولت می‌خواهند سهم بخش تولید را پرداخت کنند و از جیب دولت خرج کنند ما را وارد این بازی نکنند. تورم در حال یک رقمی شدن است و سوال من این است که نرخ بهره بانکی چرا کم نمی‌شود. نباید تاوان سیستم بانکداری نادرست را مردم و بخش تولید بپردازند. مرتضوی همچنین در خصوص اختصاص تسهیلات به بخش تولید گفت: ما نیازی به پنج درصدی که لحاظ شده نداریم، چرا که اصلا چنین رقمی داده نمی‌شود و تا امروز نیز یک ریال هم به بخش تولید پرداخت نشده است.

نحوه پرداخت تسهيلات اهميت دارد

در همين حال سیدرضی حاجی آقا میری، رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران پيش‌تر گفته بود اینکه دولت به صنایع کوچک و متوسط توجه دارد اقدام مثبتی است اما اینکه چنین روش‌هایی مثل ارائه تسهیلات برای حمایت از تولید چقدر می‌تواند به نتیجه برسد جای بحث دارد. وی ادامه داد: این پیشنهاد که سود این تسهیلات برای تولیدکنندگان پنج درصد ارزان‌تر از نرخ معمول باشد اقدام مطلوبی است، چراکه اکنون یکی از مشکلات صنایع کوچک مشکل نقدینگی است. مشکلی که به دلیل بیکاری و رکود ویژه در دو دولت قبل باعث شد صنایع کوچک و متوسط به وضعیت فعلی دچار شوند. وي افزود: موضوع مهم دیگر در این زمینه این است که در دو دولت قبلی مشکلاتی که برای صنایع کوچک و متوسط به وجود آمد باعث کمبود نقدینگی شد و در همان ‌زمان استفاده از تسهیلات گران قیمت وضعیت تولیدکنندگان را بدتر کرد. اینکه اکنون تسهیلات جدید چقدر بتواند زیان‌های که در گذشته به صنایع کوچک و متوسط وارد شده است را جبران کند چندان مشخص نیست. میری همچنین تصریح کرد که نحوه و چگونگی ارائه این تسهیلات و اینکه قرار است این تسهیلات به چه کسانی تعلق بگیرد، حائز اهمیت است.

تسهيلات به تنهايي براي توليد كافي نيست

در اين ميان كارشناسان اقتصادي معتقدند كه موضوع كه در ارتباط با ارائه تسهیلات اهميت دارد، بازپرداخت آن است. به اين ترتيب باید بررسی شود که چند درصد از واحد‌های تولیدی شرایط‌ شان به گونه‌ای است که می‌توانند با گرفتن این تسهیلات خود را احیا کنند و بدهی‌شان را بپردازند. مي‌توان گفت كه ریشه اصلی مشکلات تولید عدم توجه به صادرات غیرنفتی است اگر بخواهیم صنایع کوچک و متوسط از وضعیت فعلی خارج شوند باید برای آنها محل فروش ایجاد کنیم به این معنی که آنها بتوانند کالاها‌شان صادرکنند. اینکه مکانیزمی در نظر گرفته شود که تولیدکنندگان بتوانند تولیدات صادرات محور داشته باشند. وقتی تولید‌شان را صادر کنند به تدریج می‌توانند تسهیلات‌شان را بپردازند. مسئله تاثیر گذار دیگر در تولید نرخ ارز است. ما نمی‌توانیم با نرخ ارز غیرواقعی در دنیا و بازارهای بین‌المللی حضور یابیم و رقابت کنیم. در بازارهای بین‌المللی باید شرایط برابر با دیگر کشور‌ها داشت تا بتوان امکان رقابت وجود داشته باشد. وقتی نرخ ارز ما غیر واقعی است امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نخواهیم داشت. برای همین باید به سمت واقعی شدن نرخ ارز حرکت کنیم تا رقابت در بازارهای بین‌المللی را داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: