کد خبر: ۳۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۷
دولت هزینه تمدید هرمجوز کاربرای اتباع بیگانه را در سال 95 به میزان 207 هزار تومان و هزینه صدور کارت جدید اشتغال را 287 هزار و 500 تومان تعیین کرده است.


 حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار می گوید: موج بیکاری هر روز در کشور رو به افزایش است و نرخ بیکاری در برخی از گروه های خاص که همان جوان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند به شدت بالا و غیر قابل قبول است.
 وی افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری در بین بانوان جامعه 40 درصد است و هم اکنون بیش از یک میلیون نفر جوان تحصیلکرده دارای مهارت در کشور فاقد شغل هستند.
 این کارشناس بازار کار گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری جوانان بین گروه سنی 15 تا 30 سال بالای 24 درصد است .
 وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مقام های دولتی از گذشته تاکنون بر این باور هستند که جوانان ایرانی برخی مشاغل را نمی پسندند و اگر این مشاغل به خارجی ها سپرده نشود کارها روی زمین می ماند آیا این جهت گیری یک نوع فرافکنی نیست؟، افزود: با وجود بیکاری بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت آماده به کار در کشور فرصت دادن به نیروی کار خارجی و اتباع بیگانه در کشور موجب انتقاد و اعتراض خیلی از افراد جامعه شده است.
 حمید حاج اسماعیلی افزود: مردم بیشتر از آنکه وجود اتباع بیگانه در بازار کار را منتفی بدانند اعتراض شان به دولت این است که چرا بصورت غیر قانونی این افراد در کشور فعالیت می کنند.
 وی تصریح کرد: برای ایجاد یک شغل در ایران بین 50 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.
 این کارشناس بازار کار به رادیو اقتصاد گفت: در حال حاضر هزینه راه اندازی شغل در فعالیت های خدماتی به بیش از 50 میلیون تومان و در رشته های صنعتی بیش از یک میلیارد تومان رسیده است چطور دولت به خود اجازه می دهد بر خلاف قانون کار و قانون اساسی مجوز روادید پروانه کار را به زیر 300 هزار تومان به اتباع بیگانه بفروشد.
 وی افزود: دولتی ها بر این باورهستند که کارگران ایرانی انگیزه لازم را برای کارهای ساده و یدی ندارند این طور نیست ، وقتی در بازار کار ایران حقوق کار براساس استاندارد ها و بر اساس آنچه در قانون اساسی و قانون کار آمده رعایت نمی شود خیلی از کارفرماها ازاین خلاء سوء استفاده کرده و اتباع بیگانه را به کار می گیرند. اتباع بیگانه ای که اصلا روادید ورود به کشور، روادید کار و از همه مهمتر شرایط فعالیت در کارگاهها را ندارند این در حالیکه چندین برابر کارگر خارجی نیروی بیکار در جامعه وجود دارد.
 حمید حاج اسماعیلی اذعان داشت: اینکه گفته می شود نیروی کار ایرانی انگیزه یا مهارت ندارد نوعی فرافکنی ، اظهارات غیر فنی و غیر کارشناسی است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه طی دو دهه گذشته بازار کار کشور در تمامی سطوح مورد بازنگری قرارگرفته است، یادآورشد: دانشگاه علمی کاربردی تاسیس شد تا متناسب با بازار کار و شرایط بخشی در کشور نیروی کار تربیت شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: