کد خبر: ۳۳۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران خبر داد:
صبح امروز در نشست رئیس کنفدراسیون صادرات و رئیس سازمان امور ما لیاتی صورت گرفت


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران وی خبر از حل مشکل مالیات تسعیر نرخ ارز با سازمان مالیاتی اظهار امیدواری کرد طی یکی دو روز آینده دستورالعمل آن به دفاتر مالیاتی ابلاغ شود.

محمد لاهوتی ادامه داد: سال گذشته صادرات ما رشد منفی داشت و در سه ماهه اول امسال نیز این روند ادامه داشته است که با شکل‌گیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتظار داریم روند صادرات غیر نفتی ما بهتر شود و در ماه های آینده شاهد رشد باشیم.

وی افزود: نگاه به صادرات غیر نفتی و کالاهایی که به نفت وابسته نیستند و رشد 10 درصدی آن نشان می‌دهد که دولت در جهت درستی حرکت می‌کند. رشد 47 درصدی صادرات محصولات معدنی که در سه ماهه اول امسال رخ داده در مقابل کاهش 40 درصدی سال قبل نشان از عزم دولت و بخش خصوصی برای تقویت صادرات دارد.

لاهوتی با اشاره به برنامه‌های دولت برای صادرکنندگان گفت: ابلاغ مشوق‌های صادراتی در سال گذشته از دیگر اتفاقاتی بود که چون نظرات بخش خصوصی در آن لحاظ نشده بود اتاق ایران و کنفدراسیون صادرات اجماعاً روی آن اعتراض کردند و بر همین اساس معاون اول رئیس جمهور دستور رسیدگی دادند که در جلسه‌ هفته گذشته در سازمان توسعه تجارت که با حضور معاونین وزرا برگزار شد برخی از موارد اصلاح و برخی دیگر به دلایل قانونی قابل اصلاح نبود. به طور مثال در نرخ تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی قرار بود در اختیار صادرکنندگان با سود 14 و 16 درصد قرار گیرد اعتراض ما قابل قبول شناخته شد.

وی افزود: عمده‌ترین دلیل اعتراض ما این بود که وقتی دولت اعلام می‌کند تورم 10 درصد است این میزان از سود غیرمنطقی است اما برای اصلاح این ماده نیاز به مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی بود که با توجه به استعفای دسته جمعی آن نتوانستیم این مشکل را حل کنیم.

وی در خصوص مشکلات صادرکنندگان و مشوقان صادراتی گفت: تورم کشور در سال گذشته 14 درصد بود ولی نرخ ارز رشد 5 درصدی داشت که این باعث شد بالانس پولی و مالی در بازار صادرکنندگان به هم بخورد. وقتی دولت برنامه پنجم را اجرا نمی‌کند و با چماق دلارهای نفتی نرخ ارز سرکوب می‌کند باید خسارت صادرکننده را بپردازد. اگر دولت شرایط نرخ ارز را با تورم افزایش ندهد دولت علاوه بر عدم پرداخت این خسارت مشوق‌های صادراتی را نیز نمی‌تواند پرداخت کند.

وی ادامه داد: بهترین شرایط برای صادرکنندگان این است که دولت نرخ ارز مبادله‌ای را به نرخ ارز بازار آزاد برساند و متناسب با رشد و کاهش تورم نرخ قابل تغییر باشد. واقعی کردن نرخ ارز و ترک‌نرخی کردن دو بحث جداگانه است اگر ارز به میزان مورد نیاز در اختیار بازار قرار نگیرد باز هم مانند دولت قبل قیمت ارز دو نرخی خواهد شد.

لاهوتی تصریح کرد:در زمان تحریم ها ما بابت صادرات بین 15 تا 30 درصد هزینه اضافی پرداخت می کردیم در حالیکه اکنون با توجه به توافق هسته ای این رقم به 5 درصد رسیده است که باعث شده قدرت رقابت صادر کنندگان ما بالا برود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: