کد خبر: ۳۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
سهم اندک ازبکستان از تجارت خارجی ایران
ویژگی ها و خصوصیات اقتصادی ازبکستان که برای فعالان اقتصادی ایران می تواند مهم باشد، چیست؟
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از رئیس جمهور اواخر شهریور ماه در حاشیه اجلاس شانگهای با کریم‌اف رئیس جمهور ازبکستان دیدار کرد و هر دو رئیس جمهور بر گسترش روابط اقتصادی با توجه به ظرفیت های دو کشور تاکید کردند.

این دیدار که اواخرشهریور ماه برگزار شدن یک حاشیه جالب داشت. حسن روحانی در ابتدای دیدار رنگ کراوات کریم اف که بنفش بود را نشانه سلیقه خوب او دانست و به او گفت که این رنگ انتخاباتی‌اش است.

در پایان این نشست هم کریم‌اف گفت که اعتراف می‌کند مرد پیروز این نشست حسن روحانی بوده است.

سطح روابط اقتصادی ایران و ازبکستان اما ارقام پایینی را نشان می دهد. روحانی از رئیس جکهور ازبکستان خواسته است تا بر روی ایران به عنوان مسیری مطمئن برای ترانزیت کالا حساب کند.

در این دیدار تفاهماتی صورت گرفت که رییس جمهوری ازبکستان پیشنهاد داد یک گروه مشترک برای پیگیری تفاهمات تشکیل شود تا توافقات میان دو کشور به سرعت بیشتری اجرایی شوند.

روابط تجاری ایران و ازبکستان

آمارهای تجاری از 7 ماه نخست امسال نشان می دهد که میزان صادرات ایران به ازبکستان 42 هزار تن به ارزش 61 میلیون و 988 هزار دلار بوده است که برآورد ریالی آن 161 میلیارد و 758 میلیون تومان می شود.

با این حساب با توجه به صادرات 24 میلیارد و 943 میلیون دلاری ایران در این 7 ماه، سهم ازبکستان از صادرات ایران 0.24 درصد است.

میزان واردات ایران از ازبکستان طی 7 ماهه سال جاری 51 هزار و 309 تن کالا به ارزش 52 میلیون و 414 هزار دلار بوده است که برآورد ریالی آن 135 میلیارد و 569 میلیون تومان می شود.

با این حساب با توجه به واردات 30 میلیارد و 271 میلیون دلاری ایران در این مدت، سهم واردات از ازبکستان 0.17 درصد است.

تراز تجاری

طبق آمارهای رسمی گمرک در 7 ماهه سال جاری تراز تجاری ایران در مقابل ازبکستان مثبت بوده است. به این ترتیب که 61 میلیون دلار کالا به این کشور صادر کرده ایم و 52 میلیون دلار کالا از این کشور وارد ایران شده است. طبق محاسبات دقیق تر تراز تجاری ایران در برابر ازبکستان به اندازه 9 میلیون و 573 هزار دلار مثبت است.

ویژگی‌های ازبکستان

ازبکستان، کشوری با مساحت ۴۴۷٬۴۰۰ کلیومتر مربع به عنوان پنجاه و ششمین کشور جهان محسوب می‌شود. زبان رسمی این کشور زبان ازبکی است و با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان هم مرز است و پایتخت این کشور، تاشکند است.

جمعیت این کشور 26 میلیون نفر است و از این نظر به عنوان چهل و دومین کشور پرجمعیت جهان شناخته می شود. این کشور از نظر آب و هوایی، ازبکستان خشک و محصور در خشکی است.

این کشور ازبکستان دارای ۱۲ استان یا ولایت، شهر تاشکند و یک جمهوری خودمختار است.

طبق آمار دولت ازبکستان، از این تعداد اکثریت جمعیت و نزدیک به ۸۰ درصد را ازبکها، ۵٫۵ درصد روسها ، ۵ تا ۵٫۵ درصد تاجیکها، ۳ درصد قزاقها ، ۲٫۵ درصد قره قالپاق، ۱٫۵ درصد تاتارها و ۲٫۵ درصد را سایر اقوام تشکیل می دهند.

۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت ازبکستان فارسی زبان هستند که به تاجیکیها شناخته می شوند.

ویژگی های اقتصادی و تجاری

جمهوری ازبکستان که در آن دین اسلام به عنوان اصلی ترین مذهب شناخته می شود دارای 86 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی است. درآمد سرانه هر نفر 3 هزار و 100 دلار برآورد شده است.

بدهی خارجی این کشور 4.2 میلیارد دلار و ذخایر طلا و ارز آن 10.5 میلیارد دلار است.

اقلام عمده صادراتی این کشور به جهان شامل پنبه، طلا، گازهای نفتی، مس، روس، عناصر شیمیایی و رادیو اکتیو است.

اقلام عمده وارداتی از جهان شامل اجزا و قطعات وسایل نقلیه موتوری، لوله از آهن و فولاد، چوب، نفت خام و ترکیبات دارویی است.

اقلام عمده صادراتی ایران به ازبکستان شامل سایر پلی پروپیلن ها، گرسد نساجی پری پروپیلن، سایر روغن نخل، انواع آمیزه بر پایه پلی پروپیلین، پسته خندان، سایر داروهای خرده فروشی، چسب ها یا چسباننده ها، کاشی یا سرامیک، الیاف سنتیک غیر یکسره و الکل بنزن سولفونه است.

اقلام عمده وارداتی ایران از ازبکستاننیز شامل پنبه، گندم سخت، الساف سنتیک غیر یکسره، کک نفت تکلیس شده، روی غیر ممزوج، نخ از پنبه، میله آهنی یا فولادی، کلرو پتاسیم، سولفات آمونیوم و لوبیا قرمز کوچک محسوب می شود.

محصولات عمده  این کشور شامل نفت، گاز، طلا، مس، اورانیوم، سرب، روی ، نقره ، زغال سنگ ، تنگستن و مولیبدن است.

مهمترین محصولات  کشاورزی این شکور، پنبه، میوه و سبزیجات، خشکبار و غلات است.

این کشور عضو ناظر WTO، اکو، بانک توسعه آسیایی، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و کنفرانس اسلامی است.

نمایشگاه هایی که تا پایان سال میلادی در این کشور برپا می شود

در جدول زیر عنوان و زمان برگزاری نمایشگاه هایی که تا پایان سال جاری میلادی در این کشور برگزار می شود، آمده است.


TRANS UZBEKISTAN
نمایشگاه حمل و نقل و تدارکات

سالیانه

تاشکند
 Uzexpocentre

12/11/2014
تا
14/11/2014

21/08/1393
تا
23/08/1393

UZAGROEXPO
نمایشگاه بین المللی کشاورزی

سالیانه

تاشکند
 Uzexpocentre

26/11/2014
تا
28/11/2014

05/09/1393
تا
08/09/1393

UZPRODEXPO
نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و مواد غذایی

سالیانه

تاشکند
 Uzexpocentre

26/11/2014
تا
28/11/2014

05/09/1393
تا
08/09/1393

 

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: