کد خبر: ۳۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
در سایه انتخاب مردم اتفاق افتاد
مدیرعامل اتحادیه سابق کارخانه های لبنی گفت: عرضه لبنیات سنتی به سبب هزینه های پایین تولید و به دنبال آن کاهش قیمت موجب شده افراد تمایل بیشتری نسبت به خرید این محصولات از خود نشان دهند.
کورش شرفشاهی – افراط و تفریط همواره برای اقتصاد، اشتغال و سلامتی زیان آور بوده است. گاهی آنقدر در یک مورد، حساسیت بی مورد نشان میدهیم که مردم از خرید کالایی خاص در یک مقطع رویگردان می شوند و صنایع تولید کننده آن محصول تا مرز ورشکستگی می روند و گاهی نیز نسبت به همان محصول آنقدر بی تفاوت می شویم که تبعات ویرانگر آن سلامت و آسایش مردم را نشانه می گیرد و جامعه دچار بحران می شود. یک از این موارد، محصولات لبنی است. امروزه در بین مردم ادبیات خاصی در مورد لبنیات کارخانه های معتبر شنیده می شود. عده ای معتقدند که به اندازه ای از شیر؛ کره، خامه و دیگر محصولات را می گیرند که چیزی به اسم شیر وجود ندارد و می توان آب سفید را بر شیر این کارخانه ها نام گذاشت و همین امر باعث می شود تا مردم به سوی خرید شیر و خامه و کره و سرشیر به عنوان محصول محلی یا سنتی گرایش پیدا کنند. اما یک باره مشاهده می شود که برخی بیماریها این محصولات سنتی را با علامت سوال رو به رو کرده است. اما اکنون مدتی است که لبنیات سنتی بازار گرمی پیدا کرده و بسیاری از مغازه ها تنها لبنیات می فروشند و افتخارشان این است که محصولات کارخانه های معتبر را عرضه نمی کنند و همین امر بازار آنان را گرمتر کرده است. در این رابطه مدیرعامل اتحادیه سابق کارخانه های لبنی گفت: عرضه لبنیات سنتی به سبب هزینه های پایین تولید و به دنبال آن کاهش قیمت موجب شده افراد تمایل بیشتری نسبت به خرید این محصولات از خود نشان دهند.

محمد رضا اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به وضعیت صنایع لبنی کوچک و بزرگ اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه های لبنی در شرایط نامساعدی به سر می برند به طوریکه میزان تولیدات خود را به شدت کاهش داده اند که امیدواریم دولت تمهیداتی را در جهت حل این مشکلات به کار گیرد تا سرمایه ملی به هدر نرود. وی افزود: با توجه به آلودگی های زیست محیطی لازم است که به صنعت لبنیات بیش از پیش اهمیت دهیم چرا که در صورت افزایش سرانه مصرف به مرز 200 لیتر کارخانه های لبنی موجود در کشور می توانند با حداکثر ظرفیت به کار خود ادامه دهند.اسماعیلی با بیان اینکه در شرایط فعلی آحاد جامعه از فقر لبنیات رنج می برند، گفت: تا قبل از هدفمندی یارانه ها کارخانه ها با ظرفیت کامل به تولید محصولات لبنی می پرداختند، این درحالیست که با اجرای هدفمندی یارانه ها و به دنبال آن کاهش مصرف لبنیات، صنایع لبنی با ظرفیت ناقص به کار خود ادامه می دهند. مدیر عامل اتحادیه سابق کارخانه های لبنی با اشاره به سرانه مصرف شیر بیان کرد: دربرنامه پنجم توسعه پیش بینی شده بود که سرانه مصرف به 160 لیتر افزایش یابد که متاسفانه نه تنها این امر محقق نشد بلکه سرانه مصرف به مرز 50 الی 60 لیتر رسید از این رو لازم است که در برنامه ششم با به کار گرفتن تمهیدات لازم سرانه مصرف را به مرز 160 لیتر افزایش دهیم. وی با اشاره به تاثیر لبنیات سنتی در رکود بازار صنایع لبنی اظهار داشت: از سال 1930 میلادی فروش محصولات غیر پاستوریزه در اروپا ممنوع شده و این درحالیست که هم اکنون در کشور ما فروش این محصولات در مراکز مختلف و زیر پله ها صورت می گیرد که افراد در پی کاهش قیمت این محصولات تمایل بیشتری نسبت به خرید دارند. اسماعیلی تصریح کرد: در واقع شیرهای برگشتی کارخانه های لبنی به جای شیر سنتی در این مراکز به فروش می رسد و می توان گفت که عرضه لبنیات سنتی به سبب هزینه پایین تولید رشد قارچ گونه ای در سطح شهر پیدا کرده است.

تب مالت در سایه لبنیات سنتی

در این رابطه رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان گفته بود: سازمان دامپزشکی تلاش‌های زیادی می‌کند تا باکتری ایجاد کننده تب مالت را در دام‌ها کنترل و از بین ببرد. دکتر شیرزادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: اما با تمام این تلاش‌ها میزان ابتلا در سال ۹۱ به ۱۶ هزار مورد رسید که علت این افزایش آمار ابتلا می‌تواند افزایش استقبال مردم از محصولات لبنی سنتی و ناکافی بودن تلاش سازمان دامپزشکی در کنترل تب مالت باشد. وی با بیان اینکه انتقال تب مالت از کلیه محصولات لبنی غیر پاستوریزه به جز ماست امکان پذیر است، عنوان کرد: مردم باید بدانند که داشتن طعم خوب محصولات لبنی سنتی و غیرپاستوریزه را فدای سلامتی خود نکنند.

سنتی ها به آزمایشگاه مجهز شوند

از سوی دیگر دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به اینکه توجه به ذائقه مردم امری ضروری است، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود مجموعه های عرضه لبنیات سنتی مجهز به آزمایشگاه شوند تا خطرات بیماری های مشترک بین انسان و دام به جامعه منتقل نشود. باکری در گفت و گو با تیتر 20، با بیان اینکه این روزها برخی دامداران اقدام به ایجاد واحد های تولید لبنیات سنتی می کنند، گفت: این امر بدلیل اینکه دامداران نمی توانند از فروش شیر به کارخانجات مبالغ متصورشان را کسب کنند رخ می دهد زیرا با عرضه مستقیم محصولات لبنی به بازار، نهایتا سود بیشتری کسب می کنند.وی با اشاره به اینکه هم اکنون شیر توسط کارخانجات لیتری یک هزار و 250 تومان خریداری می شود، اظهار کرد: البته باید یادآور شد که شیر موجود در کارخانجات تفاوتی با لبنیات سنتی ندارد و حتی شیر مرغوب تری نیز جذب کارخانجات می شود. باکری ضمن تاکید بر اینکه ریشه توسعه و ازدیاد واحد های لبنیات سنتی دامداران هستند، افزود: دلیل رشد روز افزون لبنیاتی های سنتی در سطح شهر و استقبال مردم از آنها نشان دهنده تمایل جامعه به طعم و ذائقه انسانها حاصل شده از بخش چربی است.دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران ، ادامه داد: بر اساس آزمایش های انجام شده،8 و نیم درصد شیر متشکل از ماده خشک، 3 درصد چربی و مابقی آب است لذا اگر حدود 11 درصد املاح، پروتیئن، چربی و غیره از شیر جدا شود صرفا مزه شیر کم چرب یا آب برای انسان ایجاد می شود که ذائقه ها کمتر آن را می پسندند. وی با بیان اینکه متاسفانه مردم نسبت به سلامت شیرهای سنتی ناآگاه هستند، تصریح کرد: کثیفی های شیر خریداری شده توسط کارخانجات لبنیاتی در دستگاه کلاریفایر یا همان تصفیه شیر از بین می رود و در مرحله بعد میکروب ها و باکتری ها موجود شیر از بین می رود از این رو شیر تولید شده کارخانه ها از سلامت بیشتری برخوردار است. دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به مطلب بالا، اظهار کرد: باید با نظارت مستمر دستگاه های ذی ربط در امر بهداشت و محصولات لبنی تلاش شود تا روند تولید محصولات لبنیاتی سنتی بهداشتی و مکانیزه تر شود. وی با بیان اینکه موضوع مطرح شده در خصوص استفاده از روغن پالم نیز یکی دیگر از دلایل رشد روز افزون لبنیاتی های سنتی در سطح شهر است، تصریح کرد: البته این امر برای همه کارخانه ها وجود ندارد و برخی از این امر سوء استفاده کردند ولی خودش دلیل توجه بیشتر به لبنیات سنتی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: