کد خبر: ۳۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
سخنگوي سازمان انرژي اتمي:
سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌تاکيد کرد: اگر همه سند همکاري ايران و آژانس هم بيرون بيايد نمي‌تواند به‌امنيت و فعاليت‌هاي هسته‌اي ما ضربه بزند.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌تاکيد کرد: اگر همه سند همکاري ايران و آژانس هم بيرون بيايد نمي‌تواند به‌امنيت و فعاليت‌هاي هسته‌اي ما ضربه بزند.

بهروز کمالوندي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به پاسخ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌به اعتراض جمهوري اسلامي‌ايران در مسئله افشاي اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌اي کشورمان اظهار کرد: ما به افشاي بخش‌هايي از سند آژانس اعتراض کرده و تذکر هم داديم و خود آژانس نيز در اين خصوص نگراني‌هاى خود دارد.او با بيان اينکه ممکن است عواملى از سه کشور غربى در افشاي اين اطلاعات نقش داشته باشند، اظهار داشت: ما نيز به اين موضوع در سطح آژانس اعتراض کرديم و از طريق آقاى دکتر عراقچى آن را در سطح کميسيون مشترک نيز مطرح خواهيم کرد.

وى ادامه داد: البته اگر همه بخش‌هاى مختلف اين سند هم افشا شود، ما نگرانى نداريم ولي موضوع مهم توجه به اصل محرمانه نگاه داشتن اطلاعات و اسناد است. براساس مقررات، آژانس بايد از اسناد ايران محافظت کند و به همين دليل است که نبايد اين سند منتشر شود.معاون سازمان انرژي اتمي‌تاکيد کرد: اگر همه سند همکاري ايران و آژانس هم بيرون بيايد نمي‌تواند به‌امنيت و فعاليت‌هاي هسته‌اي ما ضربه بزند و به‌اندازه‌اي که لازم بوده تذکرات لازم داده شده است.

کمالوندي در تشريح سند همکاري‌هاي هسته‌اي ايران و آژانس تصريح کرد: سند همکاري ايران و آژانس محرمانه است. اين اسناد در اختيار شوراي عالي امنيت ملي است و مراجع ذي ربط هم از آن اطلاع دارند و اگر شوراي عالى امنيت ملي صلاح بداند، آن را در اختيار نمايندگان مجلس نيز قرار مي‌دهيم. او با بيان اينکه بايد جلوگيري از درز اطلاعات راه حلي پيدا کرد، خاطرنشان کرد: درز اطلاعات تنها مختص به ايران نيست و درباره ساير کشورها هم وجود دارد و براي همين لازم است يک راهکار مشخصي براي جلوگيري از تکرار اين مسئله پيدا کرد.

سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به اين که آن سه کشوري که در افشاي اطلاعات به نظر ايران نقش داشته‌اند، چه کشورهايي بودند؟ ابراز داشت: همانطوري که گفتم بخش‌ها يا افراد خاصى از سه کشور غربى مي‌تواند باشد. البته به نظر مي‌رسد هدف آنها فشار آوردن به دولت آمريکا در بحبوحه انتخابات رياست جمهورى اين کشور باشد. مي‌خواهند بگويند برخلاف گفته مقام‌هاي آمريکايى توان هسته‌اى ايران نه تنها کاهش نيافته، بلکه از سال دهم به بعد نيز رو به توسعه خواهد رفت.

کمالوندي در پاسخ به اين که فکر مي‌کنيد چه راهکار براي جلوگيري از تکرار اين مسئله مي‌تواند صورت گيرد؟ بيان کرد: بايد از هر دو مسير آژانس و کمسيون مشترک به تذکرات خود ادامه داده و مراقبت‌هاى بيشترى هم در نظر داشته باشيم. او در پاسخ به اين که درز اين اطلاعات در نحوه رفتار ايران در برابر بازرسان يا اجراي برجام تاثيري خواهد داشت؟ يادآور شد: تعامل با بازرسان در حال حاضر به بهترين شيوه ممکن صورت مي‌گيرد و مراقبت‌هاى خاصى به هنگام انجام بازرسى‌هاى آنها انجام مي‌شود.

اين مقام عالي‌رتبه سازمان انرژي اتمي‌در پاسخ به اين که چرا تا به‌امروز اطلاعاتي از برنامه بلندمدت هسته‌اي به مجلس داده نشده است؟ عنوان کرد: ما و وزارت امور خارجه در مناسبت‌هاى مختلف در اين رابطه اطلاعات لازم به اعضاي محترم کميسيون‌هاى امنيت و سياست خارجي، انرژى و بعضا ديگر کميسيون‌هاى مجلس ارائه کرده‌ايم و همواره به سوالات نمايندگان محترم پاسخ داده‌ايم.

نام:
ایمیل:
* نظر: