کد خبر: ۳۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
مدیر مسئول روزنامه تجارت در روزخبرنگار مطرح کرد؛
کورش شرفشاهی - به مناسبت روز خبرنگار، نشستی با حضور تمامی خبرنگاران و کارکنان افق رسانه پویا و دنیای تغذیه در خانه فرهنگ شهر آرا برگزار شد. این مراسم با تلاوتی چند از آیات قران کریم آغاز شد و با نواختن سرود ملی ایران رسمیت یافت. در ابتدای این مراسم محمد نیشابوری سردبیر روزنامه های تجارت، عصر ایرانیان و شروع با تبریک روز خبرنگار و خوشامد گویی به حاضران گفت:...

کورش شرفشاهی - به مناسبت روز خبرنگار، نشستی با حضور تمامی خبرنگاران و کارکنان افق رسانه پویا و دنیای تغذیه در خانه فرهنگ شهر آرا برگزار شد. این مراسم با تلاوتی چند از آیات قران کریم آغاز شد و با نواختن سرود ملی ایران رسمیت یافت. در ابتدای این مراسم محمد نیشابوری سردبیر روزنامه های تجارت و شروع با تبریک روز خبرنگار و خوشامد گویی به حاضران گفت: نشریات موسسه با تلاش خبرنگاران به مرحله نهایی می رسد اما تا زمانی که چاپ و منتشر نشود، این تلاشها نمودی ندارد. وی با تقدیر از کارکنان چاپخانه گل آذین که برای اولین بار در مراسم تقدیر از خبرنگاران حاضر شده بودند گفت: کارکنان چاپخانه مانند کارکنان پشت صحنه فیلمها هستند. بدین معنا که روزنامه به همت این عزیزان چاپ و منتشر می شود و به دست مردم می رسد، اما هرگز تلاش این عزیزان دیده نمی شود و امروز بسیار خوشحال هستیم که کارکنان چاپخانه را در بین خودمان می بینیم.

سردبیر نشریات موسسه با یادآوری اینکه 17 مرداد به نام محمود صارمی تبدیل به روز خبرنگار شد گفت: باید فیلم مزار شریف را ببینید تا بدانید طالبان با چه قصاوتی به مزار شریف حمله کردند و دست به اقدامات تروریستی زدند. وی با یادآوری اینکه طالبان در توافقی که کرده بود، نمی بایست اقدامات تروریستی علیه دیپلماتها و خارجی های حاضر در افغانستان انجام دهد گفت: اما دیدیم که چه جنایاتی را مرتکب شدند که در این بین محمود صارمی خبرنگار ایرنا نیز به شهادت رسید.

وی با اعلام اینکه اکنون بسیاری از مسوولان آن زمان مورد انتقاد قرار دارند گفت: مشخص نشد چرا وچگونه طالبان نه تنها به قول خود عمل نکرد بلکه جنایاتی چنان وحشیانه را رقم زد.

نیشابوری با تاکید بر اینکه وقتی خون یک خبرنگار ایرانی در افغانستان بر زمین می ریزد، نشان می دهد که خبرنگاری حد و مرز ندارد گفت: شهادت محمود صارمی نشان داد که خبرنگاری در قالب محدوده های جغرافیایی، زمانی و مکانی نمیگنجد.

وی با قدردانی از دکتر اصغر نعمتی که مجموعه ای با این کیفیت را ایجاد کرده است گفت: امروزه خانواده های بسیاری از گردش این موسسه کسب روزی می کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.

سردبیر نشریات موسسه با تاکید بر اهمیت سرپا نگه داشتن نشریات در دوره کم لطفی به رسانه ها گفت: در این شرایط نه تنها این نشریات به عنوان یک بنگاه اقتصادی سرپا نگه داشته شده، بلکه پرچم فرهنگ کشور برافراشته شده که اهمیت موضوع را می رساند.

پس از آن دکتر اصغر نعمتی مدیریت مجموعه، با دعوت محمد نیشابوری پشت تریبون آمد و پس از تبریک روز خبرنگار گفت: کارکنان چاپخانه همواره مظلوم واقع می شوند زیرا تاثیر بسزایی در انتشار روزنامه دارند اما کارشان دیده نمی شود. بنابر این بسیار خوشحالم که کارکنان چاپخانه امروز در بین ما حضور دارند.

وی افزود: امروز بسیار خوشحالم که این فضا واقبال برای همه ما حاصل شده تا بتوانیم با چهره کارکنان چاپخانه که زحمت اصلی انتشار نشریات را بر عهده دارند، از نزدیک آشنا شویم.

مدیریت مجموعه با تاکید براینکه بخشی از کار خبرنگاری توسط چاپ تکمیل می شود گفت: کارکنان چاپخانه تا صبح بیدار می مانند و تلاش می کنند تا بتوانیم محصولات فرهنگی را به دست مردم برسانیم.

وی با اشاره به اینکه از آخرین روز خبرنگار یک سال می گذرد گفت: سال گذشته مراسم بزرگداشت خبرنگار را در هتل میگون برگزار کردیم و امسال سعادت این را داریم که بار دیگر از زحمات خبرنگاران در خانه فرهنگ شهر آرا تقدیر کنیم.

نعمتی با تاکید بر اینکه همه ما مسوولیت داریم تا از خودمان اثر مثبتی بر جای بگذاریم گفت: رسال خبرنگاری این است که در آگاهی بخشی و افشاگری موضوعاتی که منافع ملی را به خطر می اندازد، گام های موثری بردارد و اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید زبان گویا، چشم بینا و گوش شنوایی برای مردم باشیم گفت: باید حقایق را ببینیم، بشنویم و بگوییم و در این زمینه کوتاهی نکنیم.

مدیریت مجموعه با اشاره به دوران افول نشریات مکتوب گفت: آنچه امروز بخش رسانه های کشور باید به آن دقت کنند این است که افول فعالیت نشریات مکتوب فرا رسیده و این واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه افول نشریات مکتوب در جهان مدتهاست اتفاق افتاده است گفت: با گسترش تکنولوژی، نشریات مکتوب کمرنگ می شوند و جای خود را به فضای دیجیتال و فضای مجازی می سپارند.

نعمتی با تاکید بر اینکه باید مهارتهای خودمان را با استفاده از فضای مجازی افزایش دهیم گفت: اکنون زمان آن فرارسیده که توانایی خود را با ابزارهای روز و فضای سایت بالا ببریم و در اصل باید با تکنولوژی سایت هماهنگ شویم زیرا رسانه های مکتوب به مرور زمان باید جای خود را به سایتها وفضای مجازی بدهند.

وی با اشاره به اینکه رسانه مکتوب یک رابطه یک سویه برقرار می کند گفت: در رسانه مکتوب، مخاطب نمی تواند نظرات خود را منتقل کند اما در فضای مجازی و رسانه های دیجیتال، مخاطب با روزنامه نگار تعامل دو سویه دارد و حتی در تولید محتوا با خبرنگار همکاری می کند.

نعمتی با تاکید بر اینکه باید توانایی و مهارتهای خودمان را در فضای مجازی افزایش دهیم گفت: نباید از علم روز عقب بمانیم. در حالی که 230 سال از انتشار روزنامه در جهان می گذشت، کشور ما اولین روزنامه را منتشر کرد. بنابر این می بینیم که با تاخیر فرهنگی رو به رو هستیم.

وی خواهان توجه به فناوری روز و استفاده از فضای مجازی و سایتها شد وگفت: امروزه همه ابزارهای سایتی در اختیار مردم است و ارتباط مناسب برقرار می شود اما آموزش لازم در این مورد به مردم داده نشده که باید در زمینه آموزش گامهای موثری برداریم.

مدیرت مجموعه با انتقاد از بی توجهی به آموزش گفت: در حالی که فضای مجازی همه گیر شده،‌هنوز در دانشگاهها آموزش سایبری نداریم تا تخصص لازم را در این زمینه فرا بگیریم و چرخش از رسانه مکتوب به فضای سایبری را بپذیریم.

وی باتاکید بر اینکه باید از مسوولان آموزش درست در زمینه سایبری را مطالبه کنیم گفت: دوره شکوفایی روزنامه های مکتوب به سر آمده و در هر صورت به سوی فضای مجازی خواهیم رفت اما این دوره انتقالی به سرعت انجام نمی شود و همچنان روزنامه های مکتوب فرصت دارند.

نعمتی با انتقاد از بی توجهی به قوانین مطبوعات گفت: نیازمند بازنگری در قوانین و توجه به فضای آموزشی هستیم. باید بتوانیم از فضای موجود استفاده کنیم و در مسیر آگاهی دادن به مردم حرکت  کنیم که این از وظایف خبرنگاران است.

وی با گرامیداشت یاد شهید صارمی گفت: یاد همه آنهایی  که جان خود را در آگاهی دادن به مردم فدا کردند،‌گرامی می داریم و امیدوارم همه شما در مسیر رسالت خبرنگاری موفق باشید.

پس از آن محمد آقازاده به عنوان یک خبرنگار بازنشسته با ذکر خاطراتی از دوران زندگی خود گفت: اولین بار خواهرم برای مصاحبه با سیمین دانشور می رفت که من نیز با او همراه شدم و آنقدر از خانم دانشور سوال پرسیدم که گمان می کرد من خبرنگار هستم و همین جمله خانم دانشور انگیزه من برای خبرنگاری شد. وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به شغل خبرنگاری، در چاپخانه روزنامه کیهان کارگر شده بود گفت: در آن زمان آقای خاتمی مدیر مسوول روزنامه کیهان بود و من در حال نوشتن شعر بودم که آقای خاتمی که به صورت سرزده برای بازدید آمده بود، آن شعر را از من گرفت و فردا در روزنامه چاپ کرد. آقازاده با تاکید بر اینکه امروزه نشریات زیاد شده و مسوولان توجه لازم را به نشریات ندارند گفت: در آن زمان دو روزنامه کیهان و اطلاعات بود ومسوولان به سادگی برای مصاحبه با روزنامه وقت می گذاشتند اما امروزه با کمال تاسف رابطه مسوولان با روزنامه ها زیاد شده و توجه لازم به این ظرفیت نمی شود.

پس از آن، رضا محمد زاده به نمایندگی از کارکنان چاپخانه گل آذین پشت تریبون قرار گرفت وگفت: مسوولیت ما چاپ است و مانند عوامل فیلمها هستیم که هرگز دیده نمی شوند و کسی آنها را نمی شناسد. وی با تشکر از کارکنان چاپخانه گل آذین گفت: من از تمامی کارکنانی که از شب تا صبح با بوی بنزین و مرکب چاپ کار می کنند تا روزنامه به موقع چاپ و منتشر شود، تشکر می کنم.محمد زاده با تشکر از مدیریت مجموعه گفت: به واسطه رفتار خوبی که دکتر نعمتی با چاپخانه دارد، ما نیز تمام تلاشمان را می کنیم تا روزنامه ها و نشریات با بهترین کیفت چاپ شود و به واسطه این عملکرد، نشریات وموسسه به چشم بیاید.

پس از آن محمد نیشابوری با تشکر ازکارکنان چاپخانه گل آذین گفت: خیلی وقتها زحمات و تلاش برخی بخشها دیده نمی شود که یکی از این موارد، چاپخانه است. وی با اشاره به اینکه کارکنان چاپخانه احساس مسوولیت نسبت به مجموعه دارند گفت: بارها بخش چاپ و تحریریه با هم تعامل داشته اند تا مبادا روزنامه یا مجله ای با اشکال چاپ شود که از این بابت از شما تشکر می کنیم.

در پایان این مراسم، با اهدای لوح تقدیر و شاخه گل به تمامی کارکنان مجموعه، دکتر اصغر نعمتی از زحمات کارکنان تشکر کرد و عکس های یادگاری به مناسبت روز خبرنگار تهیه شد. 

برچسب ها: خبرنگار ، آموزش ، تجارت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار