کد خبر: ۳۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
محمد آسوده ، مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان:
تجربه نشان داده نگهداری همه ریسک ها در داخل خطرناک است دراین راستا نگهداری ریسک در داخل باید نظام مند شود اگر چه که باید این تسلط را داشته باشیم که بیمه را از دنیا گران نخریم./اگر با اروپا و منطقه ارتباط اتکایی برقرار شود، کشور بیش از این به شرکت اتکایی نیاز نخواهد داشت./ معدل سنی مدیران بیمه ای کاهش یافته و در بدنه و مدیران میانی شرکتها نیز حضور نیروهای جوان کاملا مشهود است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ریسک نیوز،محمد آسوده در یک نشست خبری با ضمن مرور خاطرات خود از 35 سال فعالیت در صنعت بیمه ایران و واکاوی برخی چالش های بازار بیمه در شرایط فعلی به بیان توضیحاتی در خصوص نحوه عملکرد بیمه اتکایی ایرانیان پرداخت و گفت: شرکت اتکایی ایرانیان تلاش کرده  منطبق بر برنامه پنج ساله خود حرکت کند.
وی ادامه داد: از لحاظ سوددهی و حجم حق بیمه، آنچه که برای بازار داخلی پیش بینی شده، محقق شده است ولی در بخش قبولی اتکایی از خارج از کشور، به دلیل همزمانی با تحریم ها در بخش بانک و بیمه، شرکت، کاری از خارج کشور قبول نکرد.
مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان با اشاره به تامین 100 درصد سرمایه اولیه در چهار سال اول، از افزایش 31 درصدی سرمایه و رسیدن آن به 201 میلیارد تومان خبر داد و تاکید کرد: قبل از پایان سال جاری هم حدود 50 میلیارد تومان از محل سود سهامداران و اندوخته سرمایه ای، به سرمایه این شرکت افزوده خواهد شد.
به گفته وی، پس از رسیدن سرمایه بیمه اتکایی ایرانیان به 250 میلیارد تومان، چنانچه برای فعالیت های بین المللی نیاز به افزایش سرمایه دیگری باشد، موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در جذب پرتفوی حریص نیستیم
آسوده البته بر این نکته تاکید کرد که اگر چه این شرکت در تمامی ریسک های بزرگ کشور شراکت دارد ولی در جذب پورتفوی حریص نبوده و هر ریسکی را یپذیرفته است.
وی با اشاره به این نکته که سهم این شرکت در خسارت آتش سوزی پالایشگاه بوعلی سینا تنها 3.5 درصد است، افزود: این خسارت بزرگ ترین خسارت تاریخ صنعت بیمه کشور است.
ضرورت هوشمندی ایرانی ها در واگذاری ریسک ها به خارج
این خبره صنعت بیمه در ادامه نسبت به نگهداری تمام ریسک ها در داخل کشور هشدار داد و گفت: تجربه نشان داده نگهداری همه ریسک ها در داخل خطرناک است  دراین راستا  نگهداری ریسک در داخل باید نظام مند شود اگر چه که باید این تسلط را داشته باشیم که بیمه را از دنیا گران نخریم.
به گفته وی باید مطالعه و دقت کافی در خصوص بازار اتکایی جهانی داشته باشیم  و میزان خسارات و حق بیمه ها را رصد کنیم و در صورتیکه می خواهیم ریسکی را به خارج منتقل کنیم متضرر نشویم.
 اگرچه که وی معتقد است با برداشته شدن تحریم ها هنوز گشایش محسوسی در بازار بیمه رخ نداده اما به مرور شرایط بهبود خواهد بافت.
به گفته وی تعاملات هنوز از لحاظ ما روان نشده است و یک شبه نیز مشکلات ناشی از تحریم رفع نخواهد شد اما باید بپذیریم که برجام، راه را برای آینده باز کرده است.
آیا ظرفیت تاسیس شرکت اتکائی در ایران تکمیل است؟
وی درباره افزایش تعداد شرکت های بیمه اتکایی هم گفت: اگر با اروپا و منطقه ارتباط اتکایی برقرار شود، کشور بیش از این به شرکت اتکایی نیاز نخواهد داشت.
به گفته وی ترکیه در حالیکه در زمینه میزان حق بیمه تولیدی کمتر از ایران نیست اما همچنان یک شرکت بیمه اتکائی دارد و از انجا که به لحاظ مکانیزم بیمه گری نگهداری ریسک ها در داخل منطقی نیست بنابراین باید با اروپا و منطقه ارتباطات اتکایی به مرور برقرار شود که در پی گشایش در این ارتباطات به اعتقاد من دیگر نیازی به شرکت اتکایی بیش ازین نخواهد بود.
باور دارم دولت ها صنعت بیمه را جدی نگرفته اند
مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان با اشاره به مشکلات عدیده شرکت های بیمه گفت: ریشه این مشکلات این است که تا سال 82 فقط نگاه دولتی بر صنعت بیمه حاکم بوده است که این نگاه، مدیران را به گونه ای دیگر تربیت می کند نه بر مبنای سیاست بنگاه داری، حاکمیت شرکتی، سوددهی و کاهش هزینه ها.
آسوده از پرداخت 40 تا 50 هزار خسارت دیه کامل در هر سال از سوی شرکت های بیمه خبر داد و گفت: ایران کشوری است که از لحاظ آمار تصادفات، جزو کشورهای دارای رتبه بالا است.
وی همچنین با انتقاد از عوارض بالای تحمیلی به شرکت های بیمه، گفت: این عوارض قیمت تمام شده بیمه نامه را برای مشتریان، 50 درصد افزایش داده و این برای مردم سنگین است.
آسوده فزود: باور دارم دولت ها صنعت بیمه را جدی نگرفته اند.
معدل سنی مدیران بیمه ای کاهش یافته
وی البته از افزایش نبروهای جوان در صنعت بیمه اظهار خرسندی کرد و گفت : به نظر من  معدل سنی مدیران بیمه ای کاهش یافته و در بدنه و مدیران میانی شرکتها نیز حضور نیروهای جوان کاملا مشهود است.
به گفته وی طی جلساتی که در سندیکا داشتم متوجه شدم مدبران عامل جوان تر نسبت به مدیران مسن تر افزایش یافته و این تغییر و کاهش ضریب سنی در حال اتفاق افتادن است.
آسوده در ادامه صحبت های خود از افزایش تعداد شرکت های بیمه و ورود نیروهای جوان به بازار بیمه ابراز رضایت کرد و خاطر نشان ساخت: مدیران صنعت بیمه باید از درون این صنعت بیرون بیایند تا صنعت بتواند کارآمدی لازم خود را داشته باشد.
وی افزایش نیروهای متخصص در صنعت بیمه را لازم و ضروری دانست و گفت باید در این صنعت نیروهای متخصص بیشتری تربیت شوند و به صنعت بیایند.
اقتصاد نفتی توسعه صنعت بیمه را با چالش مواجه کرد
مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان حاکم بودن نگاه دولتی به صنعت بیمه که تا سال 82  ادامه یافته بود را را ریشه اصلی مشکلات صنعت بیمه کشور عنوان کرد و گفت: نگاه دولتی مدیران را به گونه ای دیگر تربیت می کند، که بر اساس اصول بنگاه داری، حاکمیت شرکتی و اصل سوددهی و رقابت و کاهش هزینه ها و موارد مهم دیگری نیست! اتکاء اقتصاد ما به نفت با وجود شعار اقتصاد بدون نفت که از سال ها پیش زمزمه می کردیم از مهمترین مشکلات اقتصادی ما می باشد زیرا هر زمان که قیمت نفت خوب بوده، وضع ما بهتر بوده و هر زمان که قیمت نفت در دنیا پایین آمده مشکل پیدا کردیم. هنوز وابستگی اقتصاد ما به درآمد نفت بسیار زیاد است و متاسفان طی  7-8 سالی که قیمت نفت بالا بود فرصت های طلایی بوجود آمده را از دست دادیم و مثلا صندوق ذخیره ارزی آنگونه که شایسته بود تقویت نشد.
به گفته وی عوامل مزبور خودبخود بر کاهش توسعه صنعت بیمه اثر گذار بوده است.
 

با خروج ثالث از بدنه صنعت بیمه موافق نیستم
این خبره صنعت بیمه در ادامه به قانون جدید شخص ثالث اشاره کرد و در خصوص افزایش نگاه حمایتی این قانون اذعان داشت:این سوال ایجاد می شود که ایا بیمه ثالث اجتماعی است یا بازرگانی که در این خصوص باید گفت شرایط دوگانه ای حاکم است و می توان گفت بیمه ثالث هم اجتماعی هست، هم اجتماعی نیست .
به گفته وی از این بابت که شرکت های بیمه موظفند کلیه پوشش ها را ارائه بدهند و استثناء نداشته باشند اجتماعی است بخصوص در قانون جدید که حتی مقصر حادثه را هم پوشش می دهد  اما از سویی به لحاظ تعیین نرخ حق بیمه می توان گفت نگاه اجتماعی حاکم نیست زیرا به لحاظ اصولی بیمه ای اجتماعی است که میزانی از حق بیمه را دولت متقبل شود این در حالی است که در قانون ثالث اینگونه نیست.
وی اذعان داشت : در این اینجا تعارضی ایجاد می گردد مبنی بر اینکه اگر بیمه ثالث اجتماعی است پس چرا سالانه عوارض قابل توجهی علاوه بر مالیات بر ارش افزوده به ان اضافه می شود که این امر به نوعی با کارکرد ان تناقض دارد.
وی در پاسخ به وسال خبرنگار ما مبنی بر مطرح شدن ایده خروج ثالث از بدنه صنعت بیمه متذکر شد:زمزمه خروج ثالث ار صنعت بیمه ایده ای است که حتی سالها پیش نیز از سوی برخی مطرح گردید و حتی برخی این پیشنهاد را می دادند که این رشته به صندوق منتقل شود.
آسوده تاکید کرد: من به خروج ثالث از بدنه صنعت بیمه اعتقادی ندارم زیرا  بیمه مکانیزم عالی و پیشرفته ای است که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.
به گفته وی نباید این رشته به یک صندوق تبدیل شود که در نهایت این صندوق ورشکست شود و دولت مجبور به جبران خسارت های آن شود و از سوی دیگر همیشه خطر ایجاد انحصار در این صندوق می رود چرا که دیگر نظام رقابتی قیمت ها نیز ایجاد نخواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: