داوود کشاورزیان در مراسم افتتاح پاسگاه راهنمایی و راهنمایی کوهدشت – اسلامآباد غرب که با حضور جمعی از مسئولان استان و شهرستان اظهار کرد: افزایش روزافزون بودجههای جاری شرایطی را فراهم کرده که روشهای تامین اعتبار امروز جوابگوی تامین نیازهای کشور نیست.
وی با بیان اینکه باید روشهای جدیدی برای تامین اعتبار ساخت زیربناهای کشور لحاظ شود، افزود: بسیاری از کشورها از محل وضع عوارض سوخت، طرحهای زیربنایی خود در بخش جادهای را ساختهاند و ما هم باید به این سمت برویم. این عوارض باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شود تا زیرساختها را ایجاد کند.معاون وزیر راه بیان کرد: با روشهای فعلی تامین اعتبار ساخت سریع زیرساختهای جادهای و حملونقل شدنی نیست. بهترین راه برای این کار وضع عوارض بر سوخت مصرفی کشور اعم از بنزین و گازوئیل است. وی یادآور شد: وقتی که بحث تعیین عوارض برای سوخت مطرح میشود فقط به بحث تورمزایی توجه میشود اما از ایجاد زیرساختهای حمل و نقل و اشتغالزایی غافل میشویم.کشاورزیان در ادامه با بیان اینکه 35 هزار کیلومتراز شریانهای جادهای کشور تحت پوشش دوربینهای ثبت سرعت قرار میگیرند، گفت: استفاده از تجهیزات برای کنترل ترافیک یک ضرورت بوده که در این راستا دوربینهای ثبت سرعت لحظهای و متوسط در 35 هزار کیلومتراز شریانهای جادهای کشور نصب میشوند.وی تصریح کرد: نصب تجهیزات کنترل هوشمند جادهها نیز به عنوان یکی دیگر از فعالیتها در دست اقدام بوده و امیدواریم در سالهای آینده اجرایی شود.رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: وقتی جاده خراب باشد خسارت بیشتری به خودرو وارد میشود و اگر جاده درست باشد هزینه کمتری صرف رفع خسارتها میشود.وی مهمترین مشکل در تصادفات جادهای را خطای انسانی به دلیل سرعت زیاد و عدم رعایت قوانین راهنمایی دانست و اضافه کرد: تعریض جادهها وقوع تصادفات را کاهش نمیدهد بلکه نوع تصادفات را تغییر میدهد.این مسئول بیان کرد: زمانی تلفات به حداقل میرسد که مردم قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و از رفتارهای پر خطر پرهیز کنند و از طرفی کیفیت خودروهایی که در کشور تولید میشود، ارتقاء یابد.وی گفت: پلیس راه سهم اصلی را در کاهش تلفات جادهای دارد اما برای کنترل راهها نیاز به وجود تجهیزات نظیر پاسگاه و دوربین است.
منبع:ایسنا