کد خبر: ۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
وزیر جهاد کشاورزی:
وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت گلخانه ای با توجه به محدودیت منابع آب ازضرورت هاست و می تواند موجب تغییرات جدی وموثر درآینده کشاورزی کشور باشد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل  از ایرنا؛محمود حجتی افزود:محدودیت منابع آب هم اکنون ازمسایلی است که نیازمند توجه جدی است و توسعه گلخانه ها از راهکارهای مهم در کاهش مصرف آب است.
 
وی بابیان اینکه برای افزایش راندمان آب باید اقدامات زیربنایی زیادی وبه صورت وسیع و فراگیر انجام گیرد ،اظهارکرد: تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری کم فشار وتحت فشار، استفاده ازگونه ها و ارقام وپایه های پربازده وجدید درباغ ها که موجب افزایش بهره وری تولید می شود همچنین توسعه گلخانه ها از جمله اقداماتی است که نقش مهمی در صرفه جویی آب و افزایش تولید ایفا می کند و این اقدامات جزو برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.
 
وی اضافه کرد: هم اکنون میانگین تولید محصول در هر هکتار 12 تا 22 تن است که با استفاده از پایه ها و ارقام جدید می توان این میزان را به بیش از 80 تن در هکتار افزایش داد.
 
وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایجاد باغ های نوین به جای باغ های سنتی نیز می تواند نقش موثری در افزایش تولید و استفاده بهینه از منابع آبی داشته باشد.
 
وی در خصوص دریاچه ارومیه نیز افزود: دولت در این بخش اجرای مصوباتی را در دست اقدام دارد که این مصوبه ها در سطح ملی با ریاست معاون اول رییس جمهوری و در سطح استان با ریاست استاندار بررسی می شوند.
 
وی یادآوری کرد: چگونگی مصرف آب، نحوه کاهش مصرف آب، پروژه های متعدد در حوزه آبخیزداری از جمله طرح هایی است که در زمینه احیای دریاچه ارومیه در حال بررسی و تصمیم گیری است.
 
وی افزود: در حاشیه بستر دریاچه ارومیه نیز باید گیاهانی که نسبت به آب های غیرمتعارف، آب های لب شور و شور کارایی دارند کشت شوند که منابع طبیعی، کشت این گیاهان را در برنامه خود دارد.
 
حجتی همچنین با قدردانی از خدمات شرکت رویان پژوهش آذربایجان ادامه داد: این شرکت توانسته علاوه بر جذب 25 نفر، با تولید 700 هزار اصله نهال در سال خدمت بزرگی در این بخش داشته باشد.
 
وی گفت: نهال هایی که در این شرکت تولید شده عاری از هرگونه ویروس هستند و جزو پایه های شناخته شده در سطح بین المللی می باشند و از نظر تولید محصولات نیز در سطح خوبی قرار دارند.
 
شرکت رویان پژوهش آذربایجان تحت حمایت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری فعالیت می کند و زمینه فعالیت آن تولید انواع نهال و پایه رویشی درختان میوه، انواع گل و گیاه زینتی با روش بیوتکنولوژی کشت بافت با هدف ایجاد تغییر و تحول اساسی و بنیادی به عنوان صنعتی نو در بخش باغبانی کشور در آذربایجان غربی است.
 
ظرفیت تولید سالانه این شرکت یک میلیون اصله پایه و گیاه بوده و به عنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز کشت بافت گیاهی کشور به شمار می آید.
 
این شرکت که در سال 1389 در ارومیه ایجاد شده در حال حاضر در زمینه تولید پایه های اختصاصی شامل انواع هلو، بادام، آلو و شلیل و گل و گیاه زینتی شامل رز، بگونیا، بنفشه افریقایی و نسل اف 1 و شمعدانی پاکوتاه هلندی فعال است.
 
وزیر جهاد کشاورزی صبح روز شنبه به همراه معاون اول رییس جمهوری به آذربایجان غربی سفر کرده است.
 
* وزیر جهاد کشاورزی از دو واحد تولیدی و تحقیقاتی بخش کشاورزی در ارومیه بازدید کرد

 
محمود حجتی که به همراه معاون اول رییس جمهوری وارد ارومیه شد با حضور در واحدهای تولیدی و تحقیقاتی گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی ارومیه و شرکت دانش پژوه رویان آذربایجان با مدیران و کارکنان این دو واحد از نزدیک دیدار و از بخشهای مختلف آن بازدید کرد.
 
وزیر جهاد کشاورزی در این بازدید نقش گلخانه هایی را که با روشهای نوین کشاورزی و با بهره گیری از تکنولوژیهای جدید راه اندازی شده اند در مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی مفید و مقرون به صرفه عنوان کرد.
 
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: در این استان هم اکنون 80 گلخانه وجود دارد که به تولید انواع محصولات از جمله خیار و گوجه فرنگی و گل و گیاه مشغول هستند.
 
اسماعیل کریم زاده اظهار کرد: 61 گلخانه استان به تولید خیار، 21 گلخانه به تولید گل و گیاه وتوت فرنگی مشغول هستند.
 
حجتی و مسوولان جهاد کشاورزی استان با حضور در شرکت دانش بنیان رویان پژوهش آذربایجان نیز در گفت و گو با مسوولان این شرکت فعالیت آنان را مهم عنوان کرد و گفت: تولید نهال های عاری از هرگونه ویروس می تواند نقش مهمی در تولیدات بخش کشاورزی ایفا کند.
 
گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی در آذربایجان غربی دو سال پیش مورد بهره برداری قرار گرفت.
 
این گلخانه دارای مساحت پنج هزار مترمربعی بوده و سالانه 50 تن توت فرنگی تولید می کند.
 
شرکت دانش بنیان رویان پژوهش نیز در سال 89 آغاز بکار کرده است مجموعه ظرفیت تولید شرکت بیش از یک میلیون اصله نهال پایه و گیاه در سال است.
 
آذربایجان غربی یکی از استانهای مهم در تولیدات انواع محصولات کشاورزی با یک میلیون و 400 هزار هکتار زمین قابل کشت است که سالانه فقط 50 درصد از این اراضی زیر کشت قرار می گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: توسعه ، کشت ، گلخانه
نام:
ایمیل:
* نظر: