کد خبر: ۳۷۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:
به گفته یک عضو شورای عالی بورس حرکت به سمت بازار سرمایه و عدم تکیه محض به بانک هاى داخلى و خارجى نخستین فرصت براى سرمایه گذارى در صنعت نفت و گاز است.
عضو شورای عالی بورس در همایش «بررسى الزامات و چالش هاى قرار دادهاى مشارکت و ابزار هاى مالى سرمایه گذارى در صنعت نفت» با اشاره به نقش بازار سرمایه در تامین مالى گفت: ٥٠٠٠ هزار میلیارد تومان تامین مالى صنعت نفت و پرداخت بخشى عمده اى از بدهى ١٢ هزار میلیارد تومانی دولت به گندمکاران که از بازار سرمایه تامین شده است گویای ظرفیت این بازار در تامین مالی است.
حسین عبده تبریزى، مشاور وزیر مسکن در این همایش اظهار داشت: بازار سرمایه در گذشته واقعى نبود اما هم اکنون به یک واقعیت اقتصادى تبدیل شده است که می تواند نقش مؤثرى در تامین مالى صنایع مختلف از جمله صنعت مهم نفت و گاز داشته باشد.
این استاد دانشگاه شریف درباره لزوم تکیه به اقتصاد مقاومتى گفت: وقتى کشورى از جمله ایران به وضعیت دشوار اقتصادى وارد شود، بازگشت به شرایط قبل نیاز به برنامه ریزى و تلاش بسیار دارد و در این راه اجراى اصول اقتصاد مقاومتى می تواند اقتصاد ایران را به شرایط متعادل بازگرداند.
وى با اشاره به دوران جنگ سرد گفت: اصول اقتصاد مقاومتى در زمان جنگ سرد و زمانى که ایالات متحده و غرب با تحریم اپک در سال ١٩٧٣ مواجه شدند، استفاده شده به همین دلیل امروزه نمی توان از موضوعاتى چون تحریم علیه آمریکا و غرب استفاده کرد.
عبده تبریزى با اشاره به تحریم بانکى ایران گفت: بخش واقعى اقتصاد تمایل زیاد به تعامل با اروپا دارد اما تحریم ها مانع تعاملات اقتصادى شده که حل آن هم بسیار کند انجام می گیرد.
وى افزود: در این شرایط باید بخش واقعى اقتصاد درک کند که در تکانه هاى مشابه چگونه مانع آسیب پذیرى شود تا اینقدر زیر فشار نباشد.
مشاور وزیر مسکن و شهر سازى با بیان اینکه در هیچ کدام از برنامه هاى توسعه اى کشور سطح بهره ورى کامل انجام نشده است و بودجه اسمى در مقابل بودجه واقعى قرار گرفته است، گفت: یکى از عوامل عدم تعادل واقعى در اقتصاد، عدم تعادل بودجه اسمى با بودجه واقعى است. به عنوان مثال بودجه امسال کمتر از بودجه سال ٩٠ تنظیم شده است. به رغم اینکه سهم طرح هاى عمرانى کاهش یافته و سهم بخش خصوصى بیشتر شده است اما وضعیت موجود گویاى این تغییرات نیست.
وى در این باره توضیح داد: چنانچه دولت ساخت بیمارستان یا مدرسه را به بخش خصوصى سپرده باشد باید با خرید این طرح هاى عمرانى آنها را در تملک خود قرار دهد، به همین دلیل باید بودجه به طور دایم افزایش پیدا کند نه اینکه شاهد کاهش آن باشیم.
وى در ادامه به خطر پذیرى اقتصاد ایران از جهت وابستگى صادرات به نفت اشاره کرد و گفت: درآمد نفتى در اقتصاد ایران دو کارکرد دارد، از یکسو تامین کننده بخش عمده درآمد دولت و از سوى دیگر بخش عمده ارز مورد نیاز واردات از این طریق تامین می شود.
عبده تبریزی تصریح کرد: انرژى یارانه اى ارزان به نرخ مصرف بالا و بهره وری پایان صنعت انجامیده است.
وى درباره برون رفت از این شرایط گفت: اصلاح ساختار اقتصاد، میزان انعطاف پذیرى و پیش بینى تدابیر لازم براى تنوع واردات و تعامل با دنیا بدون تغییر بنیادین ساختار ها از جمله مواردى است که در توانمندى اقتصاد تاثیر دارند.
وى در ادامه سخنرانى خود به اهمیت بازار سرمایه در کمک به صنایع داخلى اشاره کرد و گفت: سرمایه گذارى تا حد امکان باید از منابع داخلى باشد و فضای بیشترى به بخش خصوصى داده شود.
وى در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت هاى اقتصادى ایجاد شده در دوران تحریم ها علاقه کمتر به واردات و علاقه به انتقال تکنولوژى در کنار شراکت با شرکاى خارجى که علاقه به تولید دارند و نه صادرات مى تواند به این روند کمک کند.
وى تاکید کرد: پرهیز از بدهکار کردن بیشتر دولت و جایگزینى ضمانت هاى تجاری به جاى ضمانت هاى دولتى از دیگر اقدامات است که باید از آن بهره جست.
منبع: سنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار