کد خبر: ۳۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
سعيد قليچي
روزنامه‌نگار
Saeedg6@gmail.com

فولاد يكي از مهمترين محصولات استراتژيك است، محصولي كه توليد آن مي‌تواند تبديل به يكي شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي يا حركت كشورها به سوي توسعه باشد.
به همين دليل طي سال‌هاي گذشته مسئولان مختلف بارها بر لزوم تكميل هرچه سريعتر چرخه توليد فولاد در كشور تاكيد كرده‌اند.
با اين حال توليد فولاد در هر كشوري الزاماتي دارد. مهمترين اين بايدها و نبايدها عبارتند از وجود منابع مورد نياز سنگ آهن، گاز و نیروی انسانی و البته مهمترين موضوعي كه اين روزها مورد توجه مسئولان قرار گرفته، دسترسی به آب‌های آزاد. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد كه صنعت
فولاد كشور و سرمايه‌گذاري در اين صنعت بيش از هر عامل ديگري اين روزها نیازمند يك نقشه راه و استراتژی مناسب است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه برنامه‌های چندساله در صنعت فولاد طي سال‌های گذشته و با گذر از دولت‌های مختلف از وجود استراتژی نامناسب، نداشتن برنامه‌ریزی بلندمدت و نبود سرمایه‌گذاری كافي
 و نادیده گرفتن یک زیرساخت هوشمندانه رنج برده‌اند تا جايي که زنجیره فولاد با کمترین هزینه به سرمنزل مقصود نمي‌رسد.
یکی از موضوع‌هایی که درستي اين صحبت‌ها را تا حدودي مورد تاييد قرار مي‌دهد، تجربه گذشته و تاسیس واحدهای فولادی بدون بررسی‌های کارشناسی و آمایش سرزمینی است.
در حقيقت دولت‌های گذشته برای مثبت جلوه دادن عملکرد خود فقط اقدام به تاسیس واحدهای فولادی در نقاط مختلف کشور به‌ویژه در مناطق کم‌آب کرده‌اند.
احداث طرح‌های متعدد فولادی در مناطقی که دسترسی به آب و گاز آن با مشکل روبه‌رو است، نمی‌تواند تاثير مثبتي قابل توجهی را برای این صنعت به ارمغان آورد. از این‌رو برنامه‌های غیرکارشناسی در تعریف پروژه‌های متعدد فولادی، نرسیدن به توازن لازم در تولید فولاد را رقم می‌زند که در امر سرمایه‌گذاری صنعت فولاد باید به آن توجه ویژه کرد.
البته سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد از این‌رو باید مورد توجه قرار گیرد که در دهه‌های آینده این صنعت استراتژیک در مقایسه با صنایعی چون نفت و پتروشیمی نقشی مهم و کلیدی را خواهد یافت.
 بنابراین با توجه به اهمیت این صنعت کشور باید بیش از پیش برای سرمایه‌گذاری در آن پیش‌قدم شد.
تجمیع فولادها در جنوب کشور می‌تواند کمک درخور توجهی برای این صنعت به همراه داشته باشد. پس از این مسئله، موضوعی که باید به آن توجه کرد، به روزرسانی فناوری‌های این صنعت است تا بتوان با انرژی کمتر فولاد بیشتری را تولید کرد چراکه به اذعان کارشناسان این حوزه، توسعه فناوری روز دنیا تاثیر قابل توجهی در وضعیت صنعت فولاد خواهد گذاشت، زیرا تمام بازارهای فعلی به بازارهای رقابتی تبدیل شده‌اند. با اين حساب فناوری روز جهان در کاهش قیمت تمام شده بسیار موثر واقع خواهد شد از این‌رو تمام واحدهای تولیدی باید به سمت فناوری‌های نو بروند تا در این بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشند.
بنابراین با توجه به فرصت‌های گشوده شده به روی ایران، باید در تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد همواره گام برداشت و در این راستا تدوین نقشه راه صنعت فولاد، تکمیل زیرساخت‌ها و ارتباط شبکه‌ای و هوشمند در زنجیره فولاد جزو اولویت‌ها قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار