کد خبر: ۳۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
یک پژوهشگر برتر گفت: پژوهش‌هایی که توسط سازمان‌ها انجام می‌شود به دلیل دستوری بودن از تاثیرگذاری مناسبی برخوردار نیست.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، مرتضی نادری، در آستانه هفته پژوهش درباره تاثیرگذاری پژوهش در نظام بانکی کشور، افزود: در زمینه انجام پژوهش در کشور منابع مالی کافی وجود دارد و بودجه‌ها تخصیص می‌یابد اما اثربخشی کافی در سازمان‌های دولتی وجود ندارد.
مدیر اداره آموزش و پژوهش بانک صنعت و معدن اظهارداشت: فعالیت‌های پژوهشی باید اثربخشی کافی به منظور ایجاد تقاضا در سازمان‌ها را داشته باشند، ولی در شرایط فعلی تاثیرگذاری کافی دیده نمی‌شود.
این پژوهشکده برتر تصریح کرد: هر چند برنامه ریزی‌ها در سازمان‌ها باید بر مبنای پژوهش باشد اما  در شرایط فعلی همه به دنبال اجرای ضوابط و یا فرمان خاصی هستند.
نادری خاطرنشان کرد: پژوهش در بخش خصوصی و بازار آزاد پایه تصمیمات علمی و اثربخش است و اگر تاثیر پژوهش اینگونه باشد، مهم دیده می‌شود. همچنین از این طریق می‌توان مسائل را به خوبی تعریف و برای اجرای آن هم مجری مناسبی پیدا کرد.
وی افزود: در حال حاضر، پژوهش در سازمان‌های دولتی به صورت عمیق و تاثیرگذار انجام نمی‌شود ولی می‌توان با تغییر رویکردها در این بخش شرایط نزدیکی صنعت و دانشگاه را فراهم کرد.
مدیر اداره آموزش و پژوهش بانک صنعت و معدن بیان داشت: با وجود اینکه در بخش‌های دولتی برای پژوهش بودجه اختصاص می‌یابد اما باید از اقدامات دستوری پرهیز کرد. برگزاری هفته پژوهش می‌تواند مانند یک نمایشگاه باشد که در آنجا پژوهش‌های جدید عرضه و مسائل دیده شود.
به گفته نادری، انتخاب برخی مدیران به عنوان پژوهشگر برتر اهمیت چندانی ندارد. در بانک‌های خصوصی می‌بینیم که بودجه‌های پژوهشی به صورت حساب شده اختصاص می‌یابد و از اجرای پروژه‌ها مراقبت بیشتری صورت می‌گیرد.
یادآور می شود، هفته پژوهش ۲۱ تا ۲۸ آذرماه سال جاری با شعار پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی، فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: