کد خبر: ۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
دولت مالزی در تصمیمی غیر منتظره اختصاص یارانه به حامل‌های انرژی در این کشور را متوقف کرد اندونزی نیز علی رغم کاهش جهانی قیمت نفت قیمت سوخت خود را افزایش داد.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از دیلی میل؛ثبات قیمت در زمان کاهش قیمت جهانی نفت یکی از راه کارهایی است که می تواند به کاهش یا قطع اختصاص یارانه به حامل های انرژی در یک کشور بیانجامد.

بر اساس این گزارش، با کاهش قیمت جهانی نفت، دولت مالزی با عدم کاهش قیمت سوخت در این کشور، اختصاص یارانه به سوخت را متوقف کرد.

دولت این کشور اعلام کرده است از این پس قیمت حامل های انرژی در این کشور به صورت ماهانه و بر اساس متوسط قیمت ماهانه نفت در جهان در سراسر مالزی تعیین می شود.

بر اساس اعلام منابع رسمی، این کشور آسیای جنوب شرق، طی سال گذشته بالغ بر 6.7 میلیارد دلار هزینه اختصاص یارانه به سوخت در این کشور کرده است.

این تصمیم دولت مالزی مورد استقبال کارشناسان اقتصادی این کشور قرار رفته است.

از سوی دیگر علی رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت، دولت اندونزی با هدف کاهش حجم یارانه سوخت در این کشور، قیمت حامل های انرژی در این کشور را افزایش داد.

دولت اندونزی اعلام کرده است قصد دارد تا حجم یارانه اختصاص داده شده به سوخت را صرف توسعه زیر ساخت ها در این کشور کند.

این اقدام در حالی است که از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون قیمت جهانی نفت 31 درصد کاهش داشته است و به نظر می رسد این رویه بسیاری از کشورها را بر آن داشته است تا با استفاده از این فرصت و عدم کاهش قیمت داخلی سوخت خود، یارانه سوخت را کاهش دهند.

اختصاص یارانه به سوخت در حال حاضر از نظر کارشناسان یکی از معضلات اقتصادی جدی در جهان محسوب می شود.

سالانه میلیاردها دلار یارانه در سراسر جهان صرف کاهش قیمت سوخت در کشورها می شود و بیشترین میزان یارانه اختصاص داده شده از سوی کشورهای خاورمیانه هزینه می شود.

این اقدام دولت ها در حالی صورت می گیرد که اختصاص حجم منابع مالی یارانه ها و همچنین نگرانی و دغدغه دولت ها نسبت به اجرای این موضوع به دیگر حوزه های اقتصادی در کشورها نه تنها اقتصاد داخلی آنها را توسعه دهد بلکه می تواند در دراز مدت اقتصاد جهانی را نیز شکوفا کند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: