وی با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی پس از آزادسازی قیمت بلیت پروازهای داخلی به تدریج به سمت بهبود وضعیت حرکت کردند، اظهارداشت :«بدهی های انباشته ای که از گذشته شرکت های هواپیمایی داشتند، تکلیف به قیمت های دستوری و پروازهای تکلیفی، موجب افزایش ناگهانی نرخ برخی از تعرفه های فرودگاهی شد، از سویی تغییر نرخ ارز که در سال های گذشته اتفاق افتاد نیز وضعیت اقتصادی نامناسبی را برای شرکت ها ایجاد کرد. برون رفت از این وضعیت نامناسب گذشته، قطعا احتیاج به زمان بیشتری دارد تا بتوانند به وضعیت مطلوب خود برسند. »
او ادامه داد:«اما برآوردها در همین مدت کوتاه -یکسال گذشته- پس از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی نشان می دهد که رشد ۲۵ درصدی در جابجایی مسافر اتفاق افتاده و این موضوع می تواند بیانگر موفقیت آزادسازی باشد. چرا که افراد بیشتری از حمل و نقل کشوری توانستند استفاده کنند و این افزایش مسافر و ببشتر شدن پروازهای شرکت های هواپیمایی داخلی وضعیتی خوبی را برای آینده این شرکت ها رقم خواهد زد. زیرا جذاب شدن صنعت حمل و نقل هوایی در جابجایی مسافر اتفاق افتاده است. »
اسعدی سامانی بیان کرد:« از سویی شرکت ها در جلساتی که با طرف های حساب خود(طلبکاران وبدهکاران) داشتند،توانستند بخش عمده ای از بدهی های خودشان را پرداخت کنند. شرکت های کوچک عمدتا پرداخت کردند، آن هایی که پرداخت نکردند، نیز بدهی هایشان را تقسیط کرده و قرار است به تدریج پرداخت کنند. »
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت:«سه شرکت هواپیمایی آسمان، ایران ایر و شرکت هواپیمایی ماهان هم یک سری مطالبات از دولت دارند که بر اساس تبصره قانون ۲۳ بودجه سال ۹۵ بخشی از مطالبات شرکت های هواپیمایی و بدهی ها قرار است به دولت تهاتر شود. بدهی شرکت هواپیمایی به شرکت فرودگاههای کشور و شرکت پخش فرآورده های نفتی و سایر شرکت ها نیز در حال پیگیری است که از این تبصره استفاده کنند. »
وی اظهار کرد:« ایران ایر یک سری بدهی به شرکت نفت و شرکت پالایش و پخش دارد که در جریان برنامه تهاتر بدهی های دولت و مطالبات این شرکت ها در حال پیگیری است.»