کد خبر: ۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
مدیر جهاد کشاورزی قاینات گفت: سرما و بارندگی اخیر 30 میلیارد ریال خسارت به محصول زرشک این شهرستان وارد کرد.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛سید عبدالحسین سجادی اظهار داشت: میزان 4 هزار و 56 هکتار از اراضی قاینات زیرکشت محصول زرشک قرار دارد.

وی با بیان اینکه هر هکتار زرشک سالانه حدود 200 نفر روزکار برای انجام مراحل مختلف داشت و برداشت نیاز دارد، تصریح کرد: چنانچه برای هر فرد 200 روز کار مفید در نظر گرفته شود به ازای هر هکتار سطح زیرکشت زرشک یک فرصت شغلی ایجاد می‌شود بنابراین در قاینات 4 هزار و 56 فرصت شغلی توسط محصول زرشک ایجاد شده است.

 

درآمد 320 میلیارد ریالی قاینات از فروش زرشک

 

مدیر جهاد کشاورزی قاینات با بیان اینکه برای فرآوری این محصول یک کارخانه کنسانتره، یک کارخانه شربت زرشک و یک کارخانه بسته‌بندی و صادرات زرشک فعالیت می‌‌کنند، یادآور شد: همچنین بیش از 100 سالن زرشک‌ خشک‌کنی در سال‌های اخیر در این شهرستان ایجاد شده است.

سجادی ادامه داد: به سبب مشکلات مالی کارخانه کنسانتره زرشک در سال جاری موفق به خرید زرشک کشاورزان نشد.

وی درآمد ناخالص زرشک این شهرستان را 320 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: خشکسالی‌های پی‌ در پی و کم شدن آب قنوات از مهمترین مشکلات کشاورزان در این زمینه است.

وی عدم ثبات قیمت‌ها در بازار و به ویژه رکود بازار در فصل برداشت را از دیگر مشکلات موجود در این بخش عنوان کرد و ادامه داد: وجود دلالان بی‌شمار در بازار این محصول، کمبود صنایع تبدیلی، فرآوری و نبود تسهیلات برای ساخت بارگاه‌های بهداشتی زرشک و نبود بیمه مطمئن برای خسارت محصول در خرمن نیز از مشکلات موجود در بین کشاورزان زرشک این شهرستان است.

پرداخت یارانه برای کاشت 63 هزار نهال زرشک در قاینات

مدیر جهاد کشاورزی قاینات با بیان اینکه در سال 91 از محل کارگروه بخش کشاورزی تسهیلات زیادی پرداخت شده است، گفت: در سال گذشته و جاری تسهیلات بانکی به این بخش اختصاص پیدا نکرده است و همچنین در سال گذشته برای کاشت 63 هزار نهال زرشک یارانه پرداخت شده و امسال نیز به تناسب اختصاص اعتبار یارانه نهال پرداخت می‌شود.

سجادی با بیان اینکه برای دومین سال متوالی توسط یکی از شرکت‌ها در این شهرستان زرشک به آلمان صادر شده است، افزود: در صورتی که کشاورزان در زمینه کاهش مصرف سموم شیمیایی همکاری کنند، جای امیدواری برای افزایش صادرات وجود دارد.

وی با اشاره به سرمای اخیر در این شهرستان خاطرنشان کرد: سرما و بارندگی 30 میلیارد ریال خسارت به محصول زرشک این شهرستان وارد کرده است.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: