کد خبر: ۴۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
سخنگوی دولت از "منتقدان دست به کمر" انتقاد کرد
سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که بقایی که به تازگی اعلام کاندیداتوری کرده است، خواهان برگزاری مناظره با رئیس‌جمهور شده است، گفت: البته ایشان باید به خیلی از سؤالات پاسخ دهد!
پاسخ نوبخت به درخواست مناظره بقایی با رئیس‌جمهور
سخنگوی دولت گفت: سال ۹۵ بدون کسری بودجه به پایان رسید و همان ۹۶ درصدی که منابع تحقق یافته بود، به همان میزان خرج کردیم.
به گزارش تجارت آنلاین، محمد باقر نوبخت در اولین نشست خبری سال 96 گفت: در سال 1395 بالغ بر 294 هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم. براساس گزارش مقدماتی 282 هزار میلیارد تومان یعنی 96 درصد تحقق پیدا کرد. نکته دیگر آنکه همان میزان درآمد هزینه شد در واقع سال 95 بدون کسری به پایان رسید.
وی افزود: از 282 هزار میلیارد تومان باید در سال 95 باید 214 هزار میلیارد تومان باید برای اعتبارات هزینه ای مصرف می کردیم. از 214 هزار میلیارد تومان که باید جاری هزینه می کردیم 208 هزار میلیارد تومان یعنی  97 درصدش را مصرف کردیم. تحقق رقم بودجه عمرانی یا تملک دارایی های سرمایه ای 74 درصد بود.  باید در سال 95، 23 هزار میلیارد تومان اوراق خریداری می شد اما 42 هزار میلیارد تومان از اوراق سال های پیش که منتشر شده بود خریداری کردیم یعنی 180 درصد عملکرد داشتیم. بودجه سال 95 نسبت به سال 94 در کل چقدر تغییر کرد. ما در سال 1394 منابع عمومی مان 202 هزار میلیارد تومان بود که در سال 95 ، 282 هزار میلیارد تومان بود. یعنی 40 درصد اعتبارات رشد پیدا کرد. بودجه جاری سال 94 که 172 هزار تومان بود در سال 95 به 208 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد (21 درصد). عمرانی نیز از سال 94 به سال 95 ، 68 درصد رشد پیدا کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال گذشته ما 8.5 هزار پانصد میلیارد تومان به پیمانکاران دادیم، 2.5 بدهی دولت به شهرداری، هزار میلیارد تومان به مسکن مهر و 2 هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگان فرهنگی را پرداخت کردیم که به همراه دیگر پرداخت بدهی ها جمعا 15 هزار و 400 میلیارد تومان از بدهی های دولت را پرداخت کنیم.
وی با اشاره برنامه دولت در سال 96 افزود: رئیس جمهور به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ کردند که باید برنامه شان را برای تولید و اشتغال مشخص کنند که یکی از مخاطبان رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه بود. همچنین بسته های تولید و اشتغال مشتمل بر 5 ماده رطراحی و وظایف دستگاه ها و وزارتخانه ها را مشخص کردیم بنابراین در پایان سال کاملا مشخص است هر کدام از دستگاه ها چه کاری باید انجام دهد و هیچ دستگاهی نمی تواند فرافکنی کند و از وظایف خود طفره رود.
سخنگوی دولت با اشاره به این پنج ماده تصریح کرد: ۱ـ ارتقای توان تولید ملی ۲ـ تأمین مالی و سرمایه‌گذاری ۳ـ جذب توسعه و تعمیق تکنولوژی ۴ـ تجارت جهانی ۵ـ اشتغال و توانمندسازی نیروی کار، پنج بخش این بسته رونق تولید و اشتغال است که دو موضوع آن مرتبط با حوزه برون‌مرزی است؛ یعنی تجارت جهانی و تأمین مالی و سرمایه‌گذاری.
وی با اشاره به وظیفه وزارت خارجه برای تحقق این دو بند از بسته رونق تولید و اشتغال گفت: وزارت خارجه موظف است برنامه اجرایی برای ایجاد تسهیلات تردد برای سرمایه‌گذاران خارجی از قبیل صدور روادید چند ساله و ورود به دفعات را فراهم کند.
نوبخت ادامه داد: افزایش مسمتری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است که مستمری همه این خانواده ها به 180 هزار تا 200 هزار تومان در ماه افزایش پیدا می کند که از یک فروردین 96 اعمال می شود که فردا ضوابط اجرایی آن در هیأت وزیران تصویب می شود.
نوبخت در پاسخ به این سوال که از دولت کسی نامزد می شود؟ توضیح داد: ما در دولت یک رئیس داریم همه دنبال رئیس هستیم.
معاون رئیس جمهور یادآور شد: رسانه هایی هستند که از اعتبارات دولت استفاده می کنند این فرصت را قائل شوند که این گزارشات منتشر شود تا همه بدانند. اینکه اگر می خواهید درباره رشد واقعی اقتصادی اطلاعات داشته باشند باید از مرکز آمار ایران یا سازمان برنامه و بودجه دعوت کنند تا بیاید بگوید. اینکه یک طرفه درباره موضوعی پرداختن درست نیست.
وی تاکید کرد: انتظار ما است همان طور که منتقدان فرصت دارند نظراتشان را بیان کنند دولت هم پاسخ بدهد. منتقدان القاء شبهه کنند  و سیاست توجه به نیمه خالی لیوان را دنبال می کنند. اینکه می گویند چرا آب این استخر پر نشده باید اول گفته شود چرا این گودال کنده شد تا بعد چقدر جان صرف شد که حالا برخی دست به کمر زدند می گویند چرا آب این استخر پر نشده است.
نوبخت ادامه داد: رشد اقتصادی منفی 6.7 درصد بود حالا الان به مثبت 7 درصد رسیده است. امروز عده ای در این رقم تشکیک می کنند ما انتظار داریم همین میزان وقت به دولت یازدهم داده شود چون همه این شبهات جواب دارد. عدالت و انصاف رعایت شود. تردید ندارم رسانه عمومی با عدالت و انصاف همه این خدمات را منعکس می کنند. ادعا نداریم وضع موجود عالی و بی نقص است بر همه مشکلات اشراف داریم تلاش می کنیم مشکلات را کم کنیم و بار را از دوش مردم تقلیل دهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تأثیر برجام بر اقتصاد مقاومتی گفت: در سال نخست برجام، 11.5 میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر شد اما اینکه نتیجه اش سر سفره های مردم مشخص شود نیاز به صبر است. ای کاش این همه عجله ای که برخی برای دولت یازدهم می شود برای قبل هم وجود می داشت.
نوبخت در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که چرا آقای شریعتمداری که به عنوان رئیس ستاد انتخابات رئیس‌جمهور انتخاب شده، از سمت خود استعفا نداده است؟ گفت: ابتدا باید رئیس‌جمهور ثبت‌نام کند و سپس ستاد انتخابات، تشکیل و رئیس ستاد نیز معرفی شود و قطعاً تا ستاد تشکیل نشده، رئیس آن نیز تعیین نشده است و بعد از آنکه رئیس ستاد انتخابات مشخص شد، باید در چارچوب قانون عمل کند.
وی همچنین در مورد مذاکرات هیأت ایرانی با عربستان گفت: خواسته ایران از سوی عربستان مورد پذیرش قرار گرفت مبنی بر اینکه کرامت و سلامت زائران در حج مصون بماند و گزارش ریزتر در این خصوص را به سازمان حج می‌گویم که در نشست خبری اعلام کند.
سخنگوی دولت همچنین در مورد این گفته ظریف که ما می‌توانیم توافق هسته‌ای را برنامه جامع اقتصاد مقاومتی بنامیم، گفت: سخن ظریف حرف درستی است، برجام توانسته به ما کمک کند، در یک سال اول برجام، ۱۱.۵ میلیارد دلار مجوز سرمایه خارجی انجام شد، اما اینکه بگوییم محصول آن را سر سفره احساس کنیم، کمی صبر می‌خواهد.
وی در پاسخ به این سؤال که بقایی که به تازگی اعلام کاندیداتوری کرده است، خواهان برگزاری مناظره با رئیس‌جمهور شده است آیا رئیس‌جمهور حاضر به برگزاری مناظره با وی هست یا خیر؟ گفت: لازم شد می‌گوییم کارشناسان با او مناظره کنند؛ البته ایشان باید به خیلی از سؤالات پاسخ دهد.
نوبخت افزود: سازمان برنامه و بودجه این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد که هر نامزد انتخاباتی که از رئیس‌جمهور سؤال داشته باشد، کارشناسان مربوطه را مشخص کند که جواب سؤال آنان را بدهد.
سخنگوی دولت در خصوص دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی که مورد سؤال خبرنگاری بود گفت: این بازداشت‌ها موجب نگرانی دولت شد، اینکه فضای رسانه‌ای، امنیتی شود و اصحاب رسانه احساس ناامنی کنند، دولت نگران این مسئله است و رئیس‌جمهور به وزیر کشور نیز دستور دادند که پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون قراردادهای نفتی امضا نشده است، آیا فشاری از سوی منتقدان دولت باعث این مسئله شده است؟ گفت: مدل تنظیم قراردادهای نفتی با فراز و فرودهایی نهایتاً به تائید و تصویب رسید و وزارت نفت، مدلی را برای قراردادهای نفتی دارد که بر اساس آن عمل می‌کند
وی افزود: اینکه تاکنون قراردادی بسته شده است، به وزارت نفت می‌گویم که اطلاع‌رسانی کند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مُلتَفِت هستید که برخی از نگرانی‌ها نسبت به الگوی جدید قراردادهای نفتی مطرح شد که برخی از آن منطقی بود و ما اصلاحاتی انجام دادیم؛ اما دلواپسی، یونیفرم رسمی یک گروهی است.


نام:
ایمیل:
* نظر: