کد خبر: ۴۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
سرفصل های عملکرد بیمه در سال گذشته و 6 سرفصل اصلی برنامه بیمه ای سال جدید توسط دکتر عبدالناصر همتی رئیس بیمه مرکزی تشریح شد.
به گزارش روزنامه تجارت، دکتر عبدالناصر همتی در دیدار نوروزی با خبرنگاران با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۶ به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: ایجاد اشتغال در دنیا به سمتی پیش می رود که نقش بخش خدمات روز به روز رو به افزایش است و در صنعت بیمه کشور حدود 1 میلیون و 100 هزار نفر مشغول به کارند و حدود ٤٠٠ تا ٥٠٠ هزار نفر نیز زندگی شان در ارتباط با این صنعت است.
وی در ادامه اظهار داشت: شرکت‌های بیمه باید تا پایان سال ٩٦ سرمایه مصوب هیات وزیران را تأمین کنند در غیر این صورت، ادغام می‌شوند و یا پروانه فعالیت‌شان در رشته‌های مختلف بیمه‌ای، کاهش خواهد یافت.
همتی ادامه داد: حداقل سرمایه شرکت های بیمه مستقیم باید به ٢٥٠ میلیارد تومان و در مورد شرکت های بیمه اتکایی باید به ٤٠٠ میلیارد تومان می رسید که این امر طی دوره ٤ ساله محقق نشد و شرکت ها درخواست تمدید مهلت را داشتند که موافقت نشد و تصمیم جدیدی اتخاذ شد.
رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: دراین راستا با مذاکراتی که با کمیسیون اقتصادی دولت انجام شد، پیشنهادی ارایه کردیم که مورد موافقت قرار گرفت، در واقع به جای تمدید مهلت برای تامین حداقل سرمایه، حداقل سرمایه شرکت های بیمه مستقیم ١٥٠ میلیاردتومان و بیمه های اتکایی ٢٠٠ میلیارد تومان تعیین شد و شرکت ها تا پایان سال جاری برای تامین این مهلت فرصت دارند و این مهلت تمدید نخواهد شد.شرکت هایی که تا پایان سال نتوانند سرمایه لازم را تامین کنند باید ادغام یا منحل شوند.
همتی با بیان اینکه صنعت بیمه در سال ٩٥ نسبت به سال قبل ٢٢ درصد رشد را تجربه کرده است، گفت: این رشد باعث شده تا بیمه ضریب نفوذ بالای دو درصد را تثبیت کند. و افزود: رشد صنعت بیمه کمک کرد تا ضریب نفوذ بیمه به ٢.١ درصد برسد این در حالی است که این میزان در حوزه منا ( شمال افریقا و خاررمیانه ) حدود ١.٨ درصد است.
وی تصویب حاکمیت شرکتی در اولین جلسه شورای عالی بیمه، اجرای تدریجی IFRS الزام شرکت‌های بیمه به ارائه گزارش مالی در شش ماهه اول سال بر مبنای این استاندارد مالی، اجرای صندوق بیمه حوادث طبیعی، شتاب در رشد سهم بیمه عمر و تحقق برنامه ششم، جذب سرمایه گذاری خارجی، تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سنهاب و جذب ۵۰ درصد نیروهای درخواستی در واحد ای تی را برنامه های بیمه مرکزی در سال ۹۶ اعلام کرد.
همتی اظهارداشت: مطالعات مربوط به ورود کت باندها (اوراق بهادار مرتبط با بیمه) به بازار سرمایه توسط پژوهشکده بیمه انجام شده اما هنوز برای ورود این اوراق به بازار زود است.
وی تصریح کرد: شرکت های بیمه مشکل چندانی برای اجرای IFRS ندارند. براساس استاندارد ٢٨ شرکت های بیمه ذخایر متعدد تکمیلی می گیرند که با اجرای IFRS این ذخایر آزاد می شود.
رییس کل بیمه مرکزی در مورد سنهاب خاطرنشان کرد: در سیستم الکترونیکی سنهاب صورت‌حساب‌های اتکایی اجرایی انجام شده و پالایش جدی در شبکه نمایندگی‌ها (نمایندگان دو شغله و فاقد مجوز) در دست انجام است همچنین شبکه فروش و شناسایی تمامی نمایندگان در حال تکمیل بوده و باید کلیه آنها ضوابط لازم را رعایت کنند.
وی تاکید کرد: اگر شرکت های بیمه نخواهند نرخ فنی رشته درمان را رعایت کنند، نرخ پایه تعیین خواهیم کرد زیرا ضریب خسارت درمان نزدیک به ١٠٠ شده است.
وی درباره فروش بیمه نامه ها به صورت شبکه ای گفت: کمیته ای تعیین کرده ایم و در حال مطالعه فروش بیمه نامه های الکترونیک هستیم؛ هدف ما محدود کردن فروش بیمه نامه نیست اما همه فروش بیمه نامه ها باید ضابطه مند شود.
وی در مورد ارتقای سطح توانگری شرکت‌های بیمه نیز گفت: 17 شرکت بیمه در سطح یک توانگری هستند و در صددیم تا بیمه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر را ساماندهی کنیم.
همتی گفت:‌ در سال گذشته به 2500 شکایت مکتوب و 23 هزار شکایت تلفنی در بیمه مرکزی رسیدگی شد و هیچ شکایتی در سال گذشته بدون پاسخ نماند.
وی در خاتمه تصریح کرد: 14 درصد پرتوی در سال 95 بیمه عمر بود و درصددیم با پیگیری روابط بیمه اتکایی با شرکت‌های معتبر خارجی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل کنیم.



نام:
ایمیل:
* نظر: