کد خبر: ۴۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
تردید در تولید روزانه 200هزار بشکه نفت با فرسودگی تجهیزات
بررسي‌ها نشان مي‌دهد وضعيت در شرکت نفت فلات قاره نگران کننده است و اين شرکت هنوز نتوانسته است ۲۰۰ هزار بشکه توليد از دست رفته خود را احيا کند.
«فلات قاره» در وضعيت قرمز!
با شدت يافتن تحريم‌ها در سال ۹۰ و به تبع آن کاهش شديد ميزان صادرات نفت ايران، مديريت نظارت بر توليد نفت و گاز شرکت ملي نفت ايران برنامه کاهش توليد از ميادين نفتي را به شرکت‌هاي توليدي اعلام کرد که بر اين اساس سهم شرکت نفت فلات قاره از کاهش توليد ايران، ۳۰۰ هزار بشکه تعيين شد.
پس از به ثمر رسيدن برجام، قرار شد ايران ظرف مدت ۶ ماه توليد خود را به ميزان پيش از تحريم‌ها افزايش دهد که اين هدف در مناطق نفتخيز جنوب محقق شد ولي شرکت نفت فلات قاره به دليل فرسودگي تاسيسات و افت شديد فشار چاه‌هاي خود تنها توانست بين ۱۰ تا ۸۰ هزار بشکه از توليد گذشته خود را احيا کند؛ اين در حالي است که با وجود افزايش سريع توليد نفت مناطق نفتخيز جنوب به سقف ۳ ميليون بشکه، وضعيت در شرکت نفت فلات قاره نگران کننده است و اين شرکت هنوز نتوانسته است ۲۰۰ هزار بشکه توليد از دست رفته خود را احيا کند.
به گفته کارشناسان، توليد شرکت نفت فلات قاره پيش از کاهش تکليفي حدود ۶۰۰ هزار بشکه بود که با تصميم شرکت ملي نفت تعدادي از چاه‌هاي توليدي بسته شد. با همه اقدامات عاجلي که براي توليد اين شرکت انجام شد بيشترين توليد ثبت شده ۴۰۷ هزار بشکه در روز بوده است.

* ۹دکل حفاري به تعطيلات رفتند
به عقيده برخي از فعالان صنعت نفت، اين در حالي است که بي توجهي شرکت ملي نفت ايران به وضعيت فعلي فلات قاره تبديل به يک خطر بزرگ براي صنعت نفت شده است بطوري که عدم تزريق مناسب منابع مالي به اين شرکت براي امور تعميري خود در حوزه تاسيسات و چاه‌ها، وضعيت بغرنجي را بوجود آورده است.
 به عنوان نمونه بر اساس آمار موجود تعداد دکل‌هاي حفاري فعال در محدوده فعاليت فلات قاره از ۱۸ دستگاه به ۹ دستگاه کاهش يافته است که با اين تعداد دکل حفاري، نمي‌توان به احياي توليد اميد داشت.
بر اساس اخبار موجود بايد گفت شرکت نفت فلات قاره حفاري توسعه‌اي و تعميري ۷۰ حلقه چاه را برنامه ريزي کرده است ولي با توجه به محدوديت دکل‌هاي حفاري و عدم تامين منابع مالي تحقق چنين برنامه‌اي بسيار بعيد بنظر مي‌رسد و با اين روند بايد منتظر کاهش بيشتر توليد فعلي فلات قاره بود.
اين در حالي است که آخرين ارزيابي‌هاي انجام شده درباره ميزان ذخاير شرکت نفت فلات قاره نشان مي‌دهد نفت درجاي اين شرکت حدود ۱۰۰ ميليارد بشکه و حجم ذخاير گاز آن بيش از ۲۷۰ تريليون فوت معکب است که در صورت توجه بيشتر شرکت ملي نفت به اين ذخاير، بايد به افزايش ميزان توليد اين شرکت اميد داشت ولي تا به‌امروز هيچ برنامه جدي براي اين موضوع در دستور کار قرار نگرفته است.
از سوي ديگر با توجه به افت فشار مخازن نفتي دريايي استفاده از روش‌هاي بازيافتي به منظور جبران کاهش فشار و بهره گيري از پمپ‌هاي سرچاهي در جهت نگهداشت و افزايش توليد، ضروري به نظر مي‌رسد که البته مشخص نيست اراده جدي براي عملياتي کردن آن وجود دارد يا خير.
بر اساس بررسي‌هاي شرکت نفت فلات قاره براي احياي ۲۰۰ هزار بشکه از دست رفته، مي‌توان با پياده سازي برنامه‌هاي کوتاه مدت ميزان توليد را ۱۰۰ هزار بشکه ديگر افزايش داد ولي براي ۱۰۰ هزار بشکه ديگر بايد سرمايه گذاري بيشتري صورت پذيرد.

* از۳ ميليارد دلار تا ۳۰۰ ميليون دلار
گفتني است سعيد حافظي مديرعامل سابق شرکت نفت فلات قاره در اوايل حضور خود در شرکت نفت فلات قاره، با تدوين گزارشي درباره وضعيت فلات قاره خواستار تزريق ۳ ميليارد دلار به صورت پلکاني شده بود تا ميزان توليد فلات قاره به سطح سابق خود برگردد که در نهايت کمتر از ۳۰۰ ميليون دلار به اين شرکت اختصاص يافت.
بسياري از تاسيسات دريايي شرکت نفت فلات قاره عمري بيش از ۴۰ سال را دارند که با توجه به شور بودن بيش از حد خليج فارس، اين تاسيسات دچار فرسودگي شديدي شده‌اند که شرايط کار را براي کارکنان بسيار خطرناک کرده است.
وضعيت شرکت و کاهش توليد اين شرکت به نسبت سال‌هاي گذشته  موجب شد تا هيئت مديره شرکت ملي نفت ايران مجوز قراردادهاي EPDF و EPCF را براي شرکت نفت فلات قاره صادر کند تا اين شرکت بتواند طرح‌هاي تثبيت توليد و توسعه‌اي خود را در قالب ۹ پروژه به جلو ببرد.
هيات مديره شرکت ملي نفت با قبول پشنهاد شرکت نفت فلات قاره براي برگزاري مناقصه‌هاي مختلف در راستاي افزايش توليد، اين اختيار را به اين شرکت داده است تا سقف ۱.۸ ميليارد دلار مناقصه برگزار کند. جزييات بيشتر از اين مصوبه حاکي از آن است که شرکت نفت فلات قاره ۹ پروژه را برآورد کرده است که بين ۱۰۰ تا ۶۰۰ ميليون دلار متغير هستند و بزرگترين آن مربوط به پروژه رشادت است.
پيش بيني شده است براي تکميل اين پروژه به حدود ۶۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاري نياز است که شرکت صدرا قرار بود سکوي آن را بسازد ولي موفق به انجام اين کار نشد. البته قرارگاه سازنندگي خاتم الانبيا (ص) بتازگي آمادگي خود را براي اين پروژه اعلام کرده است که براي بدست اوردن آن  بايد مجوز ترک مناقصه را از وزير نفت دريافت کند. در بخش EPCF ساخت سکوهاي جديد  تکميل سکوهاي نيمه ساخته خطوط لوله و ... مورد تاکيد شرکت نفت فلات قاره قرار گرفته است.
در قراردادهاي EPDF هم حدود ۷۰ حلقه چاه توسعه‌اي و تعميري در دستور کار قرار دارند که انتظار مي‌رود تا پايان ارديبهشت ماه شاهد برگزاري مناقصه باشند. گفتني است تعداد چاه‌هاي شرکت نفت فلات قاره حدود ۶۰۰ حلقه چاه است که با کاهش توليد مواجه شده و نيازمند تعمير هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر: