کد خبر: ۴۶۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
اجلاسی بین‌المللی که با هدف تقويت جهاني سازي برگزار شد
تجارت آنلاین: پکن ميزبان نشست بزرگ همکاري‌هاي بين‌المللي براي پياده‌کردن طرح «يک کمربند- يک جاده» پيشنهادي چين است؛ طرحي که به «جاده ابريشم نوين» موسوم شده است.
رونق تجارت جهانی از مسیر جاده ابریشم
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: رهبران جهان با شرکت در اجلاس جاده ابريشم در پکن ، از پيشتازي چين براي حفظ و تقويت جهاني سازي حمايت مي‌کنند.
به گزارش گاردين حضور 29 رهبر جهان ازجمله علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي ايران ، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه، نواز شريف نخست وزير پاکستان تا الکسيس سيپراس رئيس جمهور يونان ، فليپ‌هاموند وزير دارايي انگلستان، دبير کل سازمان ملل، رئيس بانک جهاني و همچنين رئيس صندوق بين المللي پول در اجلاس دو روزه «يک کمربند- يک جاده» به نوعي تاييد بر سياست تجاري شي جينپينگ رئيس جمهور چين براي رقم زدن عصري طلايي در جهاني سازي با استفاده از طرح جاده ابريشم نوين است. پکن يکشنبه ميزبان نشست بزرگ همکاري‌هاي بين‌المللي براي پياده‌کردن طرح «يک کمربند- يک جاده» پيشنهادي چين باشد؛ طرحي که به «جاده ابريشم نوين» موسوم شده است. در اين اجلاس مقام‌ها، ‌محققان، ‌کارشناسان، مسئولان و بسياري از سران و نزديک به يکهزار و 200 نفر از 110 کشور و منطقه و همچنين نمايندگاني از 60 سازمان بين المللي در آن شرکت دارند. چين قصد دارد با طرحي 1 تريليون دلاري نظم اقتصادي را بلرزاند. طرح جاده ابريشم با سرمايه 1 تريليون دلاري در 60 کشور گسترش ميابد و تاثير تازه چين در اقتصاد جهاني است. به گزارش نيويورک تايمز، سرمايه گذاريهاي زيرساختي چين در کشورهاي مختلف جهان از لائوس ، پاکستان ، مجارستان ، صربستان تا يونان گسترده شده است.اين پروژه‌هاي گسترده زيرساختي در سراسر آسيا ، آفريقا و اروپا درحال انجام است و ستون برنامه‌هاي اقتصادي و ژوئوپوليتيک بلندپروازانه پکن است.اين امر به وضوح روشن است که رئيس جمهور چين قصد دارد تا کشورش را به عنوان حامي‌جهاني سازي نشان دهد. در روز آغازين اجلاس شي جينپينگ خواستار استقبال بيشتراز نظم جهاني شد. طبق طرح پيشنهادي چين، اين کشور قصد دارد با احداث جاده‌، آسياي مرکزي را به اروپا وصل ‌کند و قرار است بزرگراه‌ها، ريل‌ها و لوله‌هاي نفتي در کشورهايي که در مسير جاده قرار دارند، ساخته شوند.بانک سرمايه‌گذاري زيربنايي آسيا که به پيشنهاد دولت چين در سال 2014 تاسيس شد، سرمايه‌اي به ارزش بيش از 50 ميليارد دلار بدين منظور اختصاص داده است.درعين حال ترديد عميقي نسبت به موفقيت پکن در پيشبرد اين طرح وجود دارد و برخي معتقدند کندي رشد اقتصادي چين باعث مي‌شود قدرت ژئوپوليتيکي اين کشور ضعيف تر از سطح انتظار باشد. ديپلماتهاي غربي نيز نسبت به مقاصد واقعي چين ترديد دارند از رهبران اروپايي گروه 7 تنها نخست وزير ايتاليا پائولو جنتيلوني در اين اجلاس حضور داشت که بيانگر اين ترديد است. ورود يونان به طرح جاده ابريشم بيانگر تاثير سرمايه گذاري چين در اروپا است. رئيس‌جمهور چين در ديدار با الکسيس سيپراس رئيس جمهور يونان اعلام کرد، يونان بخش مهمي‌از طرح کشورش براي اجرا و پياده کردن طرح «يک کمربند- يک جاده» است. جينپينگ همچنين گفته که همکاري چين و يونان در حوزه‌هاي زيرساخت، انرژي و ارتباطات راه دور، بايد «عميق و مستحکم» باشد.تاکيد رئيس‌جمهور چين بر نقش مهم يونان در طرح «يک کمربند- يک جاده» يا همان «جاده ابريشم نوين» در حالي صورت گرفته که او در سال 2013 اين طرح را مطرح کرد. اين عملکرد تجارت جهاني به شيوه چيني است. شي جينپينگ قصد دارد تا با استفاده از سرمايه چين و صنايع نوع تازه اي از جهاني سازي را خلق کند که پيشرفت اين امر وابسته به قوانين موسسات کهنه غربي است. هدف ايجاد مدلي تازه از نظام اقتصاد جهاني است که باعث نزديک شدن کشورها و شرکتها به چين خواهد شد. پروژه جاده ابريشم در ابتدا با هدف منفعت اقتصادي براي چين تنظيم شده است که اکنون با کندي رشد اقتصادي روبروست.
نظم نوين در اقتصاد جهان
شي جين پينگ رئيس جمهوري خلق چين در بخشي از سخنان خود در آيين گشايش اين همايش از جاده ابريشم باستاني به عنوان ميراث ارزشمند بشر نام برد که در روح آن همکاري، صلح، آزادي، فراگيري، آموزش متقابل و منافع مشترک نهفته است.وي گفت: چنانچه از زاويه تاريخي به جامعه بشري نگاه کنيم، به اين نتيجه مي‌رسيم که ما اکنون در مقطعي قرار داريم که جامعه ما در حال توسعه جهشي بوده و در حال دگرگوني عظيم است و اين در حاليست که اکنون در دنيايي پر از چالش‌هاي مختلف زندگي مي‌کنيم.او گفت که توسعه اقتصاد جهان مستلزم نيروي محرک جديد و منافع فراگير و برابر است و فاصله بين طبقات پردرآمد و کم‌درآمد بايد کاهش يابد. رهبر چين همچنين ناآرامي‌هاي پي در پي در برخي مناطق دنيا، گسترش سريع تروريسم و نواقص‌ کار براي تحقق اهداف صلح و توسعه را از چالش‌هاي روبروي کل بشريت دانست. به گفته «شي جين پينگ» در چهار سال گذشته پس از مطرح شدن پيشنهاد «يک کمربند - يک جاده» بيش از 100 کشور و منطقه جهان پشتيباني خود را از آن اعلام کرده يا خود در فعاليت‌هاي مرتبط با آن شرکت کرده‌اند.او همچنين وعده داد که پکن 124 ميليارد دلار منابع مالي براي طرح جاده ابريشم جديد اختصاص مي‌دهد. شي تاکيد کرد: از هر کشوري که بخواهد به اين طرح ملحق شود، استقبال خواهد شد، اين طرح مسيري براي صلح و امنيت در جهان خواهد بود.
تلفيق تجارت و سياست
درجريان اجلاس پکن ،پکن سعي در مذاکره درباره رويدادهاي سياسي و امنيتي با کشورهاي محوري است. درهمين زمينه، رهبران چين و ترکيه با محوريت سوريه و مبارزه با تروريسم با يکديگر ديدار و گفتگو داشتند. رئيس‌جمهور چين در ديدار با همتاي ترکيه‌اي‌اش خواستار تعميق همکاري‌هاي ضد تروريستي ميان دو کشور شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، شي جينپينگ، رئيس‌جمهور چين با رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه در حاشيه نشست "کمربند اقتصادي کشورهاي جاده ابريشم" ديدار کرد. دو کشور بر توسعه همکاري‌هاي استراتژيک در راستاي منافع دوطرفه تاکيد کردند.وزارت خارجه چين با اشاره به اين ديدار دوجانبه اعلام کرد: رئيس‌جمهور چين در اين ديدار بر لزوم احترام آنکارا و پکن به يکديگر و مورد توجه قرار دادن نگراني‌ها، گسترش امنيت و توسعه همکاري‌هاي ضد تروريستي تاکيد کرده است. چين نگراني‌هايي درباره حضور قابل توجه اقليت مسلمان ايغورها در کنار شبه‌نظاميان در سوريه دارد که‌امنيت چين را تهديد مي‌کند. روئساي جمهور ترکيه و چين بر لزوم حل بحران سوريه از طريق راهکار مسالمت‌آميز و گذار سياسي و حمايت از مذاکرات آستانه و ژنو تاکيد کردند. همچنين دو رئيس‌جمهور به بررسي احداث سومين نيروگاه هسته‌اي در ترکيه پرداخته و بر تسريع در روند مذاکرات کنوني در زمينه احداث نيروگاه تاکيد کردند. در ادامه ديدارها انتظار مي‌رود رودريگو دوترته رئيس جمهور جنجالي فيليپين با شي جين پينگ ديدار کند. چين و فيليپين قرار است در روزهاي آتي درباره مناقشات مربوط به درياي چين جنوبي با يکديگر به گفت‌وگو بپردازند. نخستين نشست ميان دوترته با مقام‌هاي ارشد چين در روزهاي آتي برگزار مي‌شود اما اين نوع نشست‌ها قرار است در سال دو بار برگزار شود و دو طرف به تبادل ديدگاه درباره درياي چين جنوبي بپردازند.چين مدعي مالکيت اين دريا است البته بسياري ديگر از کشورهاي منطقه چون فيليپين، برونئي، مالزي، تايوان و ويتنام نيز مدعي مالکيت اين منطقه هستند.دوترته به دنبال همکاري نزديکتر با چين و روسيه است و اين درحالي صورت مي‌گيرد که از متحد قديمي‌خود يعني آمريکا در حال فاصله گرفتن است. با توجه به روي کار آمدن دونالد ترامپ به رياست جمهوري آمريکا، اين کشور ديگر نقش سنتي خود در عرصه سياسي و اقتصادي را در جهان از دست داده و اين فرصت براي پکن فراهم شده تا چين را به ستون اصلي جهاني سازي تبديل کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار