کد خبر: ۴۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
به گزارش تاوان گذار بهروز میرزایی دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصاد و توسعه در این باره می گوید: مارشال مک لوهان و بعدها مانوئل کاسنلز حیات رسانه را به چند دوره تقسیم می کنند.
بررسی ضریب نفوذ بیمه در شبکه های اجتماعیبه گزارش تاوان گذار بهروز میرزایی دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصاد و توسعه در این باره می گوید: مارشال مک لوهان و بعدها مانوئل کاسنلز حیات رسانه را به چند دوره تقسیم می کنند. دوره رسانه‌های شفاهی، چاپی و الکترونیک که منظور از دوره الکترونیک در تعریف فرنگی دوره رادیو و تلویزیون است و دوره اینترنت که با ای کوچک  (e)نشان داده می شود است. زمانی که رسانه های اینترنتی رخ نمودند همانند رسانه های قدیمی که برای خود در هر جامعه ای فرهنگ ساز بودند و بر باورها و ارزش های حاکم تأثیرگذار بودند اینترنت و امکانات و پسامدهای آن نیز توانستند بر سرعت تبادل اطلاعات بیافزایند و ارتباطات را به سطح جهانی ارتقا دهند و افراد، گروه ها و نهادها را در حوزه های قدرت، جامعه، سیاست و… به جامعه جهانی معرفی کند. به زعم بسیاری از تئوری پردازهای غربی شبکه های مجازی کاری را که صنعت توریسم می توانست انجام دهد، یک تنه به سرانجام رساند و به نوعی معرف غیرحضوری بسیاری از جاذبه های جهانی شد.
شبکه های اجتماعی با تحت تأثیر قرار دادن فرهنگ جوامع و هدایت آنها به استفاده از کالاهای فرهنگی و غیرفرهنگی یکسان، جامعه جهانی را به هم نزدیک کرده است، بطوری که با تولید محصولی در دورترین نقطه جهان خریداران سفارشات خود را اعلام نموده و خواستار خرید می شوند.
از اثرات مهم شبکه های اجتماعی و نفوذ آنها بر اقتصاد و بازارهای کسب و کار نباید گذشت که طی سال های اخیر به عنوان یکی از گزینه های درآمدزا با سوددهی بالا محسوب می شود.
یکی از شبکه های اجتماعی که بیشتر افراد با آن سرو کار دارند فیس بوک است؛ فیس بوک همچنان به مسیر خود به عنوان پیشتاز شرکت های فناوری ادامه می دهد؛ در حالی که به تعداد ۱٫۶۵ میلیارد کاربر ماهانه روزانه رسیده و با درآمد۵٫۳۸ میلیارد دلار در سه ماهه اول ۲۰۱۶ و ۰٫۷۷ دلار به ازای هر سهم، فراتر از برآوردها ظاهر شده است. قیمت سهام فیس بوک دقایقی پس از اعلام گزارش درآمدها، بیش از هشت درصد افزایش یافت.
درآمد این شرکت در مقایسه با سال ۲۰۱۵ حدود ۵۲ درصد افزایش داشت. فیس بوک به عملکرد قدرتمند خود ادامه داده و سودی ۱٫۵ میلیارد دلاری با افزایش ۱۹۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کسب کرده است. درآمد متوسط این شرکت به ازای هر کاربر نیز نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته است.
با توجه به ویژگی غیر ملموس بودن بیمه به عنوان یک کالا، در حال حاضر برای بسیاری از افراد صحبت درباره بیمه از جذابیتی برخوردار نیست اما این روند نباید بیش از این ادامه پیدا کند. اگر شرکت های بیمه بتوانند راه هایی را برای جذاب کردن موضوعات مربوط به بیمه پیدا کنند می توانند به پیشبرد اهداف خود کمک کنند. با توجه به فراگیر شدن رسانه های مجازی حضور در شبکه های اجتماعی مانند "یوتیوب”، "فیس بوک”، "تویتر” و گوگل در تحقق اهداف صنعت بیمه می تواند موثر باشد.
شرایط صنعت بیمه اقتضا می کند که شرکت های بیمه از شبکه های اجتماعی بیشتری برای افزایش جلب  نظر و آشنایی مشتریان، گسترش ارتباطات و اعتمادسازی، استفاده کنند. صنعت بیمه می تواند همچنین پس از وقوع حوادث فاجعه آمیز از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار مناسبی برای ایجاد ارتباط و آگاهی دادن به بیمه گزار از مسایل مربوط به فرایندهای خسارت و اطلاعات مربوط استفاده کند.
فراموش نکنیم پیش از ظهور شبکه های اجتماعی، روابط عمومی سازمان ها و شرکت های بزرگ عموما هنگام معرفی خدمات و دستاورهای خود با مشکل روبرو بودند و بعضا با صرف هزینه های بالا قادر به القای پیام های خود به جامعه مخاطب نبودند. اما امروزه با توسعه فعالیت های بیمه ای در شبکه های اجتماعی، بستر و زمینه مناسب برای بهره گیری از تبلیغات در این فضا کاملا فراهم شده و می توان با کمترین هزینه نسبت به گذشته، خدمات و دستاوردهای خود را معرفی کرد.
امروز با توجه به فعالیت بسیار زیاد جوانان در شبکه های اجتماعی، این رسانه ها موقعیت مناسبی را برای دست اندرکاران صنعت بیمه فراهم کرده تا بتوانند چگونگی ایجاد ارتباط و بازار برای محصولاتشان را به شکل قابل ملاحظه ای تغییر دهند.
رسانه های امروز از طریق وسایل قابل حمل مانند موبایل در حال گسترش است و حجم قابل توجهی از مردم، اطلاعات و آمار خود را بصورت آنلاین از این طریق دریافت می کنند.
با توجه به نکات ذکر شده به نظر می رسد صنعت بیمه در وضعیت کنونی شایسته است روند سیاست گذاری و تبلیغات خود را با قوانین موجود همسو کرده و از طرف دیگر شبکه های اجتماعی را با اصول اولیه ریسک و نوع آموزش مورد نیاز این رسانه ها آشنا کند تا از این طریق ضمن برقراری رابطه دوسویه، امکان نزدیکی بیشتر مخاطب با مسایل بیمه و اصول آن فراهم شود تا در نهایت بتوان با بهره گیری از این ظرفیت عظیم رسانه ای، به اهداف مورد نظر دست یافت.
با وجود توسعه شبکه های اجتماعی هنوز میزان بهره مندی صنعت بیمه از این ابزار کم هزینه و پر نفوذ یا مشخص نیست یا دست اندرکاران صنعت رغبتی به میزان استفاده و تشخیص نفوذ در آن از خود نشان نداده اند. هر چند طی سال های اخیر کم و بیش ردی از صنعت بیمه در این رسانه ها می توان پیدا کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: