کد خبر: ۴۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
رییس جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه:
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه به یمن حضور و هوشیاری مردم و تدبیر رهبری انتخابات را به بهترین شکل برگزار کردیم گفت: اکنون انتخابات به پایان رسیده و نوبت ما مسئولان است که مشکلات کشور و مردم را حل کنیم.
انقلابی بودن به معنای منزوی کردن آمریکا است

رئیس جمهور با بیان اینکه بهشتی به ما آموخت که هر چیزی را برای عزت انقلاب و کشور تحمل کنیم، گفت: انقلابی بودن به معنای آن است که آمریکا را منزوی کنیم.

به گزارش تجارت انلاین از  مهر، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در همایش سراسری قوه قضائیه با تبریک هفته قوه قضائیه گف: جا دارد که اینجا از معمار قانون اساسی کشور یعنی شهید دکتر بهشتی و یارانش یاد کنیم، بی تردید شهید بهشتی یکی از چهره های استثنایی و از مدیران بزرگ کشور بود. ایشان ویژگی های خاص خود را داشتند. من حدود بیست و یک سال از نزدیک با ایشان آشنا بودم و از مدیریت و سخنان ایشان درس های زیادی آموختم.

وی ادامه داد: در سال ۵۷، جلسات مستمر هفتگی با آیت الله بهشتی، رهبر معظم انقلاب، مرحوم هاشمی و شهید باهنر داشتیم و این جلسات تا تشکیل مجلس شورای اسلامی یعنی مرداد ۵۹ ادامه داشت. مرحوم شهید بهشتی از آغاز فعالیت که من شاهد آن بودم یعنی دهه ۴۰ به فکر تربیت دانشجویان ویژه و تأسیس مدرسه ویژه ای برای طلاب آن زمان بود. ایشان مسئولیت مدرسه علوی را بر عهده داشت که علاوه بر دروس حوزوی دروسی دیگر مانند ادبیات و ریاضی در آن تدریس می شد.

رئیس جمهور آیت الله بهشتی را فردی فعال در عرصه تربیت جوانان برای مواجهه با مسائل پیش روی جهان اسلام دانست و گفت: صبر آیت الله بهشتی به حدی بود که صبر خسته می شد اما او خسته نمی شد. آن همه اتهاماتی که به او زده شد را تحمل کرد و باید بگویم در سال ۵۸ و ۵۹، مظلوم ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

روحانی با اشاره به آخرین جلسه ای که با شهید بهشتی در آخرین روزهای حیاتشان داشت اظهار کرد: شهید بهشتی به من گفت می خواستم استعفا بدهم به همین دلیل نزد امام رفتم، نشستم و داشتیم صحبت می‌کردیم محضر امام و جمعیت زیادی در حسینیه جمع شده بودند و برای امام شعار می‌دادند، از جمله درود بر خمینی و شعارهای دیگری که مطرح می‌شد و صدای مردم در حسینیه بلند بود و در اتاقی که نشسته بودیم آن صدا کاملاً به گوش می‌رسید. قبل از اینکه بنده مسئله استعفایم را مطرح کنم، ایشان به یک مناسبتی به بنده گفت که آقای بهشتی! می‌بینید مردم چه می‌گویند در این حسینیه؟ گفتم بله، گفت امام فرمود فلانی، اگر همه مردم ایران شعارشان این باشد یعنی مثلاً درود بر خمینی یا همه مردم ایران شعارشان مرگ بر خمینی باشد، برای من فرق نمی‌کند. مرحوم بهشتی فرمودند با این سخنان دیگر خجالت کشیدم بحث استعفا را مطرح کنم.

وی افزود: شهید بهشتی با صبر و سعه صدر به ما آموخت هر چیزی را برای استحکام نظام به راحتی تحمل کنید و بدانید هر که صبر کرد خداوند اجر و مزد بیشتری به او عطا می کند.

روحانی گفت: انقلاب اسلامی ما روزهای سختی را پشت سر گذاشته است؛ از سال های اول انقلاب قدرت های بزرگ حامی گروهک هایی بودند؛ البته قربانی های زیادی هم دادیم از جمله شهید مطهری و شهید بهشتی اما راه را ادامه دادیم و مردم هم پشت رهبری و امام و نظام ایستادگی کردند.

وی تصریح کرد: جنگی بر ما از سوی بیگانگان تحمیل شد؛  البته در ظاهر کشور همسایه به ما حمله کرد اما پشت قصه ابرقدرت ها بودند. ما ۸ سال، سخت ترین روزها را سپری کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی از یک کشوری، هواپیمای کلاشینکف به ما رسید، خیلی خوشحال می شدیم؛ ما همه انبارهای کشور را بررسی کردیم، سپاه و کمیته ها در میدان مبارزه بودند که گاهی به سلاح های سبک نیاز داشتند اما وجود نداشت.

روحانی افزود: در برابر این، مدرن ترین سلاح ها را در اختیار دشمنان قرار دادند. سلاح های شیمیایی از اواسط جنگ در اختیار عراق قرار دادند. جنگ ۸ ساله تمام شد اما هنوز مسائل حقوقی آن حل نشده است. برخی از حقوقی که باید عملیاتی شود، نشده است. هنوز قرارداد ۱۹۷۵ عملیاتی نشده است؛ هنوز کارون لایروبی نشده است.

روحانی افزود: مردم پشت نظام را خالی نکردند. امروز در شرایطی هستیم که از آغاز دولت یازدهم می توانم بگویم اگر همه دست به  دست هم بدهیم و اجازه ندهیم که توطئه دیگران کارگر بیفتد، می توانیم امیدوار باشیم که تا پایان قرن تا حدود زیادی مشکلات گذشته را حل و فصل کنیم.

وی تصریح کرد: حل مشکلات مورد خواست بدخواهان انقلاب نیست، آن ها برای اینکه فکر و ذهن ما از مسائل اصلی جدا شود و ما به مسائل فرعی مشغول شویم، هر روز داستانی را برای ما می سازند و از هر داستانی سریالی می سازند.

رئیس جمهور گفت: نزدیک به هشت سال، آمار شغل خالص نزدیک به صفر بوده است. ما چون از آن شرایط عبور کرده ایم، کم کم دارد یادمان می رود. از سال ۸۵ تا سال ۹۲ اشتغال خالص ما تقریبا صفر بوده است در حالی که بیشترین بیکار را داشته ایم. یادمان می رود که در آغاز دولت یازدهم یعنی اوایل سال ۹۲ ما با رکود بی نظیر در تاریخ کشور روبرو بوده ایم و رشد اقتصادی کشور منهای ۶.۸ درصد بوده است.

روحانی تاکید کرد: امروز برخی از رکود حرف می زنند، البته اشکال ندارد، اما آن روزها کجا بودند؟ چطور آن زمان از بیان شریفشان، از سایت ها، روزنامه ها و رسانه ملی کمتر از رکود می شنیدیم اما حالا که از رکود عبور کرده ایم و رشد اقتصادی سال ۹۵ ما طبق مرکز آمار مثبت ۸.۳ درصد شده است، عده ای یاد گرفته اند که کلمه رکود را ادا کنند.

تورم ما در اواسط سال ۹۲ بالای ۴۰ درصد بود که امروز از آن فاصله گرفتیم. البته شرایط ما خوب نیست و رونق اقتصادی ما در شرایط ایده آل قرار ندارد.

هیچ چیز از اعتماد عمومی مردم بالاتر نیست، اگر اعتماد مردم نسبت به دولت و خدای ناکرده نظام کم شود و در تردید قرار بگیرند، ما نخواهیم توانست از مشکلات عبور کنیم. مردم باید به دولت اعتماد داشته باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما بهترین انتخابات را در این منطقه برگزار کردیم و به یُمن حضور مردم و به تدبیر دقیق رهبر معظم انقلاب که کار بزرگی را همه انجام دادیم و باید خوشحال باشیم؛ چرا که انتخاباتی شکوهمند را داشتیم و همه هم در این مسئله شریک بودیم.

روحانی افزود: شما قضات، مسئولان قضایی، دولت و مردم، دانشگاهیان، حوزویان، همه در کنار هم آمدیم و آن انتخابات باشکوه را برگزار کردیم، البته دوران رقابت ویژگی های خاص خود را دارد که من قصد ندارم در آن خصوص صحبت کنم. آن دوران تمام شد و در مجموع ما انتخاباتی با نشاط، کم حاشیه و پرشور داشتیم.

وی گفت: در سطح شهر می دیدیم که در یک طرف خیابان ستاد انتخابات یک کاندیدا قرار داشت و روبروی آن ستاد انتخابات رقیب آن کاندیدا قرار داشت و هواداران آنها هم شعار می دادند، رنگ خاص خود را داشتند و در این میان نه نزاعی صورت گرفت و نه فحاشی به یکدیگر داشتند.

رئیس جمهور اظهار داشت: در دوره انتخابات هیچکس هنجارشکنی نکرد که این هوشیاری، ایمان و پیشرفت جوانان انقلاب ما را می رساند که در آستانه چهل سالگی انقلاب به سر می بریم و باید بدانیم که امسال سال ۸۴ یا سال ۸۸ نیست، بلکه امسال سال ۹۶ است و همه نشان دادیم که ما به چهل سالگی رسیدیم.

روحانی تصریح کرد: امروز در شرایط خوب پس از انتخابات به سر می بریم و نباید بار دیگر به دوران رقابتی انتخابات بازگردیم. هر انتخاباتی هم ممکن است نقصی، ایرادی داشته باشد و هیچ کدام ما هم معصوم نیستیم، اما مردم ما با رشادت و نشاط به صحنه آمدند و آنها کار خودشان را به خوبی انجام دادند و امروز نوبت ما است، یعنی ما مسئولان امروز باید مشکلاتی را که پیش رو داریم با یکدیگر حل کنیم.

وی افزود: مشکلاتی که امروز پیش روی کشور قرار دارد تنها مشکل دولت دوازدهم نخواهد بود، بلکه اینها مشکل نظام و ملت ما است. اگر ما مشکل زیست محیطی داشتیم و اگر گرد و غبار زندگی عادی مردم را فلج کرد، اگر هوای آلوده سلامت مردم را تهدید کرد، اگر کمبود آب زندگی مردم را تحت فشار قرار داد، اگر بیکاری به خانواده ها فشار آورد، اگر فقر و مشکلات معیشتی زندگی مردم را دچار مشکل کرد، آیا اینها فقط مشکل دولت دوازدهم است یا مشکل همه نظام، ملت و مردم ماست؟

رئیس جمهور گفت: البته که دشمن نمی خواهد ما با یکدیگر متحد باشیم، البته دشمنان می خواهند از هر کاهی کوهی بسازند، اینها برای ما روشن است. چه زمانی بوده که آنها بخواهند ما در مسیر پیشرفت بوده باشیم؟

روحانی اظهار داشت: ما تجربه جنگ را داشتیم، تحریم را داشتیم، ولی امروز باید بتوانیم جبران آنها را داشته باشیم، دشمنان می خواستند از ابتدا این انقلاب در کشور ما صورت نگیرد و اگر پای گرفت، نتواند نظامی قدرتمند شود که به عنوان الگویی برای سایرین تبدیل شود.

وی گفت: شما در سال اول انقلاب ببینید کشورهایی که در شرق آسیا با ما بودند مثل مالزی، ژاپن، اینها کجا بودند و یا دیگر کشورهایی که در اطراف ما هستند، ما کشورهایی هستیم که به لحاظ توسعه تقریبا هم سن و سال هم هستیم و از یک زمان شروع کردیم و این قبول است که ما جنگ و تحریم داشتیم و آنها نداشتند، اما آیا ما قادر هستیم به آنها برسیم و یا از آنها عبور کنیم؟

رئیس جمهور با بیان اینکه ما ملتی بزرگ، دارای استعداد فراوان و سرمایه های بزرگ و صاحب دینی که به ما برای جهاد و تلاش انگیزه می دهد، هستیم، گفت: دارای قوه قضائیه ای هستیم که می تواند به کشور ما امنیت بدهد و شرایط را برای رونق اقتصاد و سرمایه گذاری فراهم نماید.

وی افزود: ما به یک قوه قضائیه ای که افتخارش اجرای احکام دین است و جامعه ای که آماده است برای قسط، درست است که قوه قضائیه ما بیشترین بار را برای عدالت بر دوش دارد و همان جمله قبلی که به جای قوه قضائیه می گفتند عدلیه، شاید پرمعناتر بود؛ چراکه عدل برای ما مهم است و همه می رفتند سراغ دادگستری تحت عنوان عدلیه.

رئیس جمهور گفت: اینکه در قرآن تاکید بر میزان می شود و می گوید آنهایی که باید قسط و عدل را استمرار ببخشند مردم هستند، ما با کمک مردم می توانیم عدل را مستقر کنیم، ضمن اینکه بار سنگینی از برقراری این عدل و قسط برعهده قوه قضائیه است وهمه باید این قوه را در این راستا کمک کنیم.

روحانی تصریح کرد: رئیس جمهور اگر یکی از وظایفش اجرای قانون اساسی است، بخشی از این قانونی که باید اجرا شود، قوه قضائیه و اصولی است که مربوط به آن قوه است. اگر رئیس جمهور نسبت به دولت و بخش اجرا دغدغه دارد و باید قانون اساسی را اجرا کند، قوه قضائیه هم نسبت به رئیس جمهور همان دغدغه را باید داشته باشد.

وی افزود: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و اگر در بخشی از قانون اساسی و اجرای آن مشکلی ببیند، باید به صحنه بیاید و در کنار قوای دیگر قرار بگیرد و من تردید ندارم که امروز اگر سه قوه کشور تحت فرامین مقام معظم رهبری بیش از گذشته در کنار هم قرار بگیریم، می توانیم اقدامات بیشتر و بهتری را برای نظام و کشور انجام دهیم.

رئیس جمهور گفت: هیچ وقت قوه مجریه دنبال تخریب قوه قضائیه نبوده و عکس آن نیز تاکنون نبوده است و یا قوه مقننه به دنبال تخریب دو قوه دیگر نبوده، اما ما باید کارهای بالاتری را انجام دهیم. اینکه قوا مستقل باشند کافی نیست و معنای مستقل بودن هم دیوار کشیدن بین قوا نیست. مستقل به این معناست که قوه قضائیه، قاضی اینها برای انشاء و فهم حکمشان مستقل هستند.

روحانی افزود: آنها مستقلا قانون را می فهمند و تفسیر می کنند و حکمی را صادر می کنند، اما در عین حال مستقل معنایش یاری نکردن یکدیگر نیست و این نیست که تعاملی با یکدیگر نداشته باشند، چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی و به خصوص در حوزه اقتصادی، نمی توانیم توجه نداشته باشیم به اینکه مسائل خود را چگونه باید حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه اگر ما توانستیم در سیاست خارجی کاری کنیم که دشمن ما تنها بماند، این بهتر است یا اینکه دیگران هم در کنار دشمن ما قرار بگیرند؟ تصریح کرد: ما که نمی خواهیم به دشمن کمک کنیم، آنها به دنبال این هستند که منطقه ما را عاری از صلح، ثبات، توسعه قرار دهند و دائم این منطقه در جنگ باشد تا آنها برای فروش اسلحه های خود استفاده کنند و هم اینکه برای افزایش مداخلات خود بهانه داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: در مقابل ما به دنبال صلح، امنیت و کوتاه کردن دست دشمن و گرفتن بهانه از آنها در این منطقه هستیم که در اینجا به دو طریق می توان رفتار کرد، یکی اینکه بهانه دست آنها بدهیم و دیگر اینکه بهانه ها را از دست آنها بگیریم.

روحانی اظهار داشت: ما می توانیم سیاست خارجه ای را داشته باشیم که اگر آمریکا بخواهد سیاستی را علیه ما به کار بگیرد، بلافاصله اروپا، چین و روس هم در کنار او قرار بگیرند و یا اینکه به گونه ای رفتار کنیم که اگر آنها بخواهند در برابر ما بایستند، قدرت های دیگر او را محکوم کنند و او را مورد سرزنش قرار دهند.

وی تصریح کرد: ما می خواهیم آمریکا در شورای امنیت اگر حرفی را می زند ۱۴ عضو دیگر او را تایید کنند و اتفاق آرایی برای آنها درست کنیم یا اینکه می خواهیم اگر آنها ادعایی را مطرح کردند، ۱۴ عضو دیگر یا رای منفی بدهند یا به آن سیاست رای ممتنع بدهند؟

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی با هدایت رهبری و همراهی ملت توانسته تحریم های هسته ای را بردارد، البته ممکن است امریکایی ها تخلفاتی کنند اما می بینیم دولت های اروپایی در موضوع فشار به بانک ها در حالی که امریکا اسرائیل و عربستان روبه روی ایران بودند، آنها در کنار ایران بودند و چین و اروپا و برخی کشورهای آفریقایی همراه ایران بودند. معنای انقلابی بودن این است که امریکا را منزوی کنیم و به گونه ای سخن بگوییم که جهانیان حرف ما را بفهمند.

رئیس جمهور درباره مسائل و تحریم های پیرامون موضوعات حقوق بشر اظهار داشت: در موضوع حقوق بشر باید بهانه ها را از غرب گرفت، باید قانون و اسلام را اجرا کنیم. اسلام به ما اجازه نمی دهد اگر مجرمی جرمی کرد، بیش از اندازه او را تحت فشار قرار دهیم و مجازات کنیم. ما حق نداریم بدون ادله کافی کسی را جلب و آبروی او را ببریم. باید با ادله کافی افراد را احضار کرد و طبق قانون اساسی ضوابط قضایی تنها باید ضابط باشد و بیش از حد محکوم را نگه ندارد.

روحانی افزود: انقلابی بودن معنی اش این است که امریکا را منزوی کنیم و با زیانی با دنیا حرف بزنیم که سخن ما را بفهمد.

وی ادامه داد: نباید به خاطر یک نقص کوچک زحمات بسیاری که قضات در قوه قضاییه می کشند را زیر سوال ببریم. من قبل و بعد از انقلاب بارها به قوه قضاییه دعوت شدم اما به دلیل سختی کار ترسیدم بروم.

رئیس جمهور با اشاره به اصل بی طرفی قوه قضائیه گفت: اگر قاضی بین دو نفر در محکمه، در محکومیت یکی بر دیگری قومیت، مذهب، تمایلات سیاسی و حزب محکوم را لحاظ کند، آن قاضی بی طرف نخواهد بود.

وی افزود: در قانون اساسی ما تمام افراد ملت از هر قومیت و هر دسته ای در برابر قانون یکسان هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی بر اساس متن صریح وصیت نامه امام(ره) حق ورود به مسائل سیاسی را ندارند، اظهار داشت: ضابطین قضایی نباید جناحی برخورد کنند، این مهم است که هم ضابط و هم قاضی کسی را به خاطر انتفاع خود محکوم نکنند.

وی ادامه داد: در شرایط امروز باید با دستگاه قضایی مستقل و بی طرف به فکر ساختن ایرانی آباد باشیم که بخش بزرگی از آن اقتصاد است و در موضوعات مختلف از قبیل اقتصاد، محیط زیست و ... میتواند به ما کمک کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که قوه قضائیه در آن میتواند کمک زیادی به دولت کند، مبارزه با فساد است.

روحانی با بیان اینکه امروز بخشی از دادنامه های ما بعنوان افتخار قوه قضائیه در دانشگاه ها و فضای مجازی پخش می شود، اظهار داشت: همه ما باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنیم و پاسخگو باشیم که در این زمینه رسانه ها باید به کمک قوای سه گانه به کمک بیایند.

وی تاکید کرد: در دولت آینده باید بتوانیم از قوه قضائیه بهره بیشتری ببریم.

رئیس جمهور ادامه داد: در صدر قوه قضائیه آیت الله آملی لاریجانی حضور دارند که بعنوان اندیشمندی با اجتهاد پویا می توانند به دولت با تهیه لوایح قوی کمک کنند.

وی در پایان گفت: با کمک هم میتوانیم تعداد پرونده های دستگاه قضایی را کم کنیم به شرطی که بخشی از کار قوه قضائیه به نهادها واگذار شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار