کد خبر: ۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
در راستای تحقق وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش تولید روزانه ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز در پی بهره برداری از سکوی سوم فاز ١٢ و پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز شیرین در این میدان گازی مشترک با قطر به حدود٧٠ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.
به گزارش تجارت آنلاین ؛جمشید سورانی - مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فاز ١٢ بزرگترین پروژه توسعه در این میدان گازی مشترک است که ظرفیت تولید ٨٥ میلیون متر مکعب گاز در آن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه تولید روزانه ٨١ میلیون متر مکعب گاز شیرین، 120 هزار بشکه میعانات گازی و 750 تن گوگرد در این فاز طرح ریزی شده است، گفت: در بخش دریا فاز 12 به میزان سه فاز استاندار معادل 3 میلیارد فوت مکعب یا ٨٦ میلیون متر مکعب گاز دارد.

مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی با بیان اینکه این پرژه سه سال زمان برده تا به صورت استاندارد روز دنیا ساخته شود، گفت: تحریم ها مشکلاتی را ایجاد کرد که سعی کردیم اثرات آن را به حداقل برسانیم.

سورانی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی دو ترین ( ردیف) 1و2 این فاز در سرویس بوده و ترین (ردیف)سوم شیرین سازی گاز نیز چند روز پیش در مدار قرار گرفته تا گاز را به خط ششم سراسری تزریق کند، خاطرنشان کرد: همچنین ترین چهارم نیز در مدار سرویس است.

مجری برنامه‌ریزی و کنترل پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی در بخش خشکی با بیان اینکه واحد پنجم نیز مراحل پایانی را طی می کند و تا آخر آذر ماه سکو در مدار سرویس قرار می گیرد، اضافه کرد:ظرفیت اسمی فاز 12B یک میلیارد فوت مکعب در روز است که کار را با ٥٠٠ میلیون فوت مکعب شروع می کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی فاز 12 پارس جنوبی در سال 10 میلیارد دلار است که در صورت بهره‌بردای کامل نرخ بازگشت سرمایه در کمتر از یکسال محقق خواهد شد ، گفت: با بهره برداری کامل از این فاز 120 هزار بشکه میعانات گازی به تولیدات کشور اضافه می شود.

به گفته او تا کنون 4.5میلیون بشکه میعانات گازی صادر شده و 1.5میلیون بشکه نیز در اواسط آذر ماه سالجاری صادر می شود.

بر این اساس اکنون ٤٧ میلیون متر مکعب گاز از این فاز به شبکه سراسری تزریق می شود که با بهره برداری کامل از سه سکوی این فاز تا پایان سال به ٧٠ میلیون متر مکعب می رسد.

بنا بر این گزارش درصورت تحقق وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در این میدان گازی مشترک در سال جاری به حدود 360 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد اما این در حالی است که میزان تولید قطر از این میدان گازی مشترک معادل روزانه 600 میلیون مترمکعب گاز است و در نتیجه میزان تولید ایران به نصف قطر خواهد رسید.

بنا به آمار موجود، تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال 1392 با افزایش 22.1 میلیون مترمکعب در روز نسبت به سال 1391 به 262.6 میلیون مترمکعب در روز رسید.

وزیر نفت البته این برنامه را دشوار دانسته و گفته بود که توسعه فازهای دارای اولویت نخست پارس جنوبی از نظر تامین گاز کشور "حکم نان شب" را دارند.

بنابر گزارش در صورتی که وعده زنگنه در این زمینه محقق شود، حداقل پنج میلیارد دلار به درآمد کشور از صادرات فرآورده افزوده می‌شود.

وزیر نفت همچنین ابراز امیدواری کرده که طرح توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی تا پایان سال 1396 تکمیل شود که در پی این اظهارات زنگنه، رسانه‌های انگلیسی وی را زیادی "خوشبین" توصیف کرده بودند.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: