کد خبر: ۴۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
بانک‌های صادرات و واردات در سراسر دنیا معمولاً منابع لازم را برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارهای خارجی فراهم می‌کنند.
بانک‌های صادرات و واردات در سراسر دنیا معمولاً منابع لازم را برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران برای حضور در بازارهای خارجی فراهم می‌کنند. علاوه بر آن این گونه بانکها خدمات مشتمل بر اعطای وام‌های مستقیم بلندمدت به خریداران خارجی را برای فروش عمده تجهیزات نیز عرضه می‌نمایند.صاحبنظران صادرات را به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال عنوان می کنند.
از طرفی تاسیس بنگاههای صادراتی که قابلیت رقابت در عرصه جهانی را دارا باشند نیازمند برنامه‌ریزی و حمایتهای همه جانبه و از همه مهم تر پشتیبانی مالی است. توسعه بنگاه‌های تولیدی جدید با محوریت صادرات در توسعه اشتغال و رفع معضل بیکاری به عنوان یک راهکار کلیدی و اساسی مورد توجه سیاستگذاران و مسئولین اقتصادی قرار دارد. بطوریکه بخش قابل‌توجهی از منابع دولتها جهت حمایت از صادرات بصورت متمرکز در اختیار موسسات و بانکهای تخصصی بخش صادرات قرار می‌گیرد.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بانک توسعه صادرات ایران به عنوان بازوی تامین مالی دولت جهت فراهم آوردن امکانات لازم جهت توسعه "صادرات غیرنفتی" و مبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها تأسیس شد و در سال 1371 فعالیت خود را به عنوان تنها بانک دولتی و تخصصی صادرات و واردات کشور آغاز نمود. از آن زمان تاکنون این بانک در جهت اهداف در نظر گرفته شده و طبق اساسنامه خود، در خدمت صادرات کشور می‌باشد. این بانک با سرمایه اولیه 50 میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز نمود. دولت در سال 1386 افزایش سرمایه قابل توجهی، معادل 1.5 میلیارد دلار در این بانک داشته است. در حال حاضر نیز سرمایه ثبت شده بانک توسعه صادرات ایران، بالغ بر 35.167میلیارد ریال شده است.
بانک توسعه صادرات که نقش یک اگزیم بانک( بانک صادرات- واردات) را در ایران بر عهده دارد با تمرکز بر مزیتهای صادراتی کشور و توجه به حوزه‌های جدید محصولات صادراتی و همچنین شناسایی فرصتهای جدید صادراتی و سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید، در جهت حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و واردات منتج به صادرات گام برمی دارد.
رشد و جهش قابل توجه صادرات غیرنفتی کشور طی سالهای اخیر با امعان نظر به تهدیدات بیرونی فضای صادرات و تجارت خارجی کشور، حاکی از تلاش موفق متولیان این امر دارد. بی‌شک این موفقیت مرهون تلاش صادرکنندگان، سیاستگذاران، نهادهای دولتی متولی صادرات و تأمین‌کنندگان مالی این فرایند می‌باشد.
تسهیلات اعطایی بانک با هدف گسترش و توسعه صادرات غیرنفتی در بخشهای صنعتی و معدنی شامل بخش انرژی (نیروگاهی)، فولاد، حمل و نقل دریایی، تجهیزات و تاسیسات کشاورزی، صدور خدمات فنی و مهندسی، گسترش صنایع پیشرفته نفتی از جمله صنایع پتروشیمی و میعانات نفتی به منظور کاهش خام‌فروشی نفت به عنوان ثروت ملی پرداخت شده است. این تسهیلات در قالب تأمین مالی ایجاد طرحهای بزرگ صادراتی و همچنین سرمایه در گردش اعطا شده است.
بانک توسعه صادرات ایران با تمرکز بر توسعه صادرات غیرنفتی، تامین مالی بنگاههای اقتصادی در بخشهای صادرات، صنعت و معدن، صدور خدمات فنی و مهندسی و تسهیلات به خریداران خارجی موسوم به اعتبار خریدار و همچنین خدمات و بازرگانی منتج به صادرات را برعهده داشته است.
علاوه بر این، بانک توسعه صادرات ایران، به عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه‌ای و مجری امین سیاست‌های دولت در امر تأمین مالی و تسهیل صادرات کشور و گسترش مبادلات تجاری بین‌المللی، با اتکاء به نیروی انسانی متعهد و متخصص، استفاده از سرمایه دولت و سایر منابع مالی و بهره‌گیری از استانداردها، روش‌ها و فناوری‌های نوین بانکداری، انواع خدمات بانکی به صادرکنندگان کالاها و خدمات ارایه می دهد.
جداول و نمودارهای ذیل بیانگر وضعیت بانک در ارائه خدمات و تسهیلات درچهارسال اخیر به تفکیک بخشهای مختلف است.

نام:
ایمیل:
* نظر: