کد خبر: ۴۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از تولید مرکبات ارگانیک در جیرفت خبر داد.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛سید یعقوب موسوی با بیان این که بهترین مرکبات ایران و ممتازترین آن در سطح جهان در منطقه جنوب کرمان تولید می‎شود، عنوان کرد: حتی یک میلی‎گرم سموم شیمیایی در مرکبات این منطقه استفاده نشده و کاملا ارگانیک است.
 
وی با اشاره به این که برداشت مرکبات از نیمه آبان ماه امسال آغاز شده است و تا دی ماه ادامه دارد، گفت: بخشی از این محصول در سردخانه‎ها برای شب عید ذخیره‎سازی می‎شود.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان این منطقه را یکی از مراکز اصلی تولید مرکبات در کشور دانست و خاطرنشان کرد: حدودا انواع مرکبات در این منطقه کاشت و برداشت می‎شود و از مجموع 34 هزار هکتار سطح زیر کشت مرکبات در این منطقه، بیش از 520 هزار تن انواع نارنگی، پرتقال، گریپ‎فروت و لیموشیرین در سال جاری آماده برداشت است.
 
طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی وی تصریح کرد: بازارهای مصرف مرکبات منطقه استان‎های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد، اصفهان و تهران و مناطق سردسیر غرب کشور هستند و بخشی از آن نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان صادر می‎شود.
 
به گفته موسوی در سال جاری میزان ارزش افزوده تولید مرکبات برداشت شده در منطقه جنوب کرمان بیش از یک هزار و 40 میلیارد تومان برآورد می‎شود.
 
وی با اشاره به این که در سال جاری بین پنج تا هفت درصد افزایش تولید مرکبات داریم، افزود: اما در برخی مناطق نیز به دلیل سرما با کاهش عملکرد محصول مواجه شدیم.
 
او تصریح کرد: در فصل برداشت مرکبات برای بیش از 70 هزار نفر کارگر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در منطقه اشتغالزایی می‎شود.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از تولید نارنگی اولارندو تانجلوک در این منطقه خبر داد و افزود: این نارنگی که بسیار شیرین است در منطقه وجود دارد، اما در سطح کشور شناخته نشده است به همین دلیل انتظار می‌رود در بازارهای ملی معرفی شود.
 
وی خاطرنشان ساخت: در آینده بسیار نزدیک، پس از معرفی این محصول که بسیار بازارپسند است، قطعا قیمت آن بیش از سایر ارقام نارنگی می‎شود.
 
موسوی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را واسطه‎ها و دلالان ذکر و تصریح کرد: این گروه عامل اصلی افزایش قیمت محصولات و خسارت به کشاورزان هستند؛ بنابراین تلاش می‎کنیم که تشکل‌هایی برای فرآیندهای پس از تولید از جمله بازاریابی، بسته‎بندی، صنایع فرآوری و تبدیلی، صادرات و ... برای تولیدکنندگان راه‎اندازی شود.
 
به گفته وی این امر موجب می‎شود، سود بیشتری عاید تولیدکنندگان ‎شود و هم قیمت کالا برای مصرف کنندگان کمتر ‎شود.
 
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: