کد خبر: ۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
آنچه به اختلاف ترانزیتی ایران و ترکیه دامن می زند ؛
اختلافات ترانزیتی ایران و ترکیه در حالی وارد چندمین ماه خود می شود که با آغاز پلمپ کامیون‌های ترکیه توسط ایران از روز دهم آذر ماه شکل دیگری به خود گرفته است و این در حالی است که رسانه‌های ترکیه ای ادعا کردند ایران مرز بازرگان را به روی کامیون‌های ترکیه ای بسته است.

به گزارش روزنامه تجارت، نکته دیگری که در خصوص اختلاف ترانزیتی ایران و ترکیه وجود دارد آن است که دولت ترکیه شرطی تازه ای برای ورود کامیونهای ایرانی به این کشور تعیین کردهاند که بنابر آن کامیونهای ایرانی تنها با 50 لیتر گازوئیل در باکشان می توانند وارد ترکیه شود. رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در این رابطه گفت: این تصمیم دولت ترکیه به دنبال پلمپ کامیونهای ترک در مرز ایران از روز دهم آذر ماه بوده است و کامیونهای ایرانی نباید با بیشتر از این میزان گازوئیل وارد خاک ترکیه شوند. مسعود دانشمند درخصوص که کامیونهای ایرانی با 50 لیتر گازوئیل نمیتوانند در خاک ترکیه تردد کنند و نیاز به گازوئیل بیشتری دارند، گفت: طبیعی است که کامیونها مجبورند از گازوئیل آزاد به نرخ هفت هزار تومان در ترکیه خرید کنند و این موضوع در تقابل با پیشنهاد ایران مبنی بر پلمپ کامیونها در مرز ایران بود.

دانشمند همچنین در خصوص تکلیف کامیونهای ترکی که نخواهند باکهای خود را در مرز ایران پلمپ کنند و از طرفی محمولهای نیز برای تهران داشته باشند گفت: این کامیونها باید به اجبار بار خود را در مرز ایران تخلیه کرده و محموله را با استفاده از کامیونهای ایرانی به شهرهای دیگر جابجا کنند که البته این کار باید با هزینه خودشان صورت بگیرد.وی تاکید کرد: مشکل بین ایران و ترکیه با اینگونه رفتارهای دوگانه قابل حل نیست؛ ما فکر میکنیم باید بخش خصوصی ایران و ترکیه با یکدیگر گفتوگو کرده و مشکل را حل کنند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در خصوص راه حل مشکل ترانزیتی بین دو کشور با بیان اینکه دولت ترکیه مسلط و مسوول بخش حملونقل نبوده و بخش خصوصی در این حوزه ارجحیت دارد افزود: این در حالی است که متاسفانه در ایران، دولت مسلط بر حملونقل است و تا زمانی که بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر به گفتوگو ننشینند مشکل حل نخواهد شد.وی ادامه داد: مادامی که دولت ما با دولت ترکیه صحبت میکند با توجه به اینکه دولت ترکیه تسلط کامل را در بخش حمل و نقل ندارد و مسوول آن بخش خصوصی است، آن را به بخش خصوصی خود ارجاع میدهد و این پارادوکس قابل حل نخواهد بود.رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در عین حال تاکید کرد: دولت ایران باید بپذیرد اختیارات این موضوع را به بخش خصوصی بسپارد و بخش خصوصی این آمادگی را دارد با طرف ترکی به گفتوگو نشسته و این مشکل را حل کند.

تمامي مذاکرات با دولت ترکیه

بوده است

درشرایطی که بعضی از فعالان بخش خصوصی دلیل نتیجه ندادن مذاکرات با ترکیه برای حل مشکل ترانزیت را کم تاثیر بودن دولت این کشور در سیاستهای ترانزیتی می دانند اما مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری این مساله را رد کرد.محمد جواد عطرچیان با بیان اینکه تمامی مذاکرات از ابتدای ایجاد بحران ترانزیتی با ترکیه با دولت این کشور صورت گرفته اظهار کرد: قطعا اصلی ترین سیاست گذار در حوزه ترانزیت در کشور ترکیه دولت این کشور و وزارت حمل و نقل است که ما از ابتدای بوجود آمدن این مشکل با آنها در تماس بودهایم.وی هر گونه مذاکره با بخش خصوصی این کشور را رد کرد و گفت: قطعا برای حل شدن مشکلات این چنینی حرف اول و آخر نهادهای دولتی مربوط می زند از این رو سازمان راهداری با وزارت حمل و نقل این کشور گفتوگوهای مختلفی داشته که امیدواریم در آینده نتیجه بدهد.مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با بیان اینکه پس از ایجاد محدودیتهای جدید در مرز مذاکرات دو کشور برای حل مشکلات در منطقه مرزی ادامه دارد، اظهار کرد: درچارچوب جلسات مختلفی که با طرف ترک داشته ایم تلاش شده شرایط دو طرف به شکلی واضح توضیح داده شود و مشکلات و ابهامات مرتفع گردد.در چند روز گذشته برخی از فعالان بخش خصوصی اعلام کرده بودند دلیل اصلی باقی ماندن مناقشات سیاسی ایران و ترکیه نقش بسزایی است که فعالان خصوصی این کشور در سیاستهای ترانزیتی ایفا می کند و اگر دولت قصد دارد مشکلات را حل کند باید این اجازه را بدهد که بخش خصوصی دو کشور با یکدیگر مذاکره کنند.

معاون وزیر راه ترکیه در راه ایران

گویا تمامی راه حلهای پیشنهاد شده از سوی ایران مبنی بر رفع مشکل تردد کامیونها با ممانعت ترکها روبرو شده و راه حل پیشنهادی آنها مبنی بر پلمپ مخازن سوخت خودروهای ترانزیتی این کشور در مرز نیز نتوانسته ترکها را راضی کند. به گفته رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران قرار است برای حل این مشکل معاون وزیر راه ترکیه روز شنبه به ایران بیاید.مسعودخوانساری اظهار کرد: ظاهرا مسوولان ترکیه به کامیونهای خود اطلاعرسانی نکرده بودند و کامیونهای ترک نیز طبق روال قبلی با باک خالی به مرز ایران آمده بودند تا در داخل ایران از سوخت ارزان قیمت استفاده کنند، ولی زمانی که متوجه پلمپ باکها شدند، مجبور به توقف شدند.رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران افزود: ظاهرا بین طرفهای ترک نیز درگیریهایی به وجود آمده و رانندگانشان اعتراض دارند که چرا ترکیه چنین درخواستی را از ایران داشته است.تردد کامیونهای ترانزیتی ایران و ترکیه بین دو کشور طی دو ماه گذشته به دلیل اختلافات دو طرف برسر دریافت مابه التفاوت قیمت سوخت با مشکلاتی همراه بوده و روز گذشته رسانههای ترکیهای مدعی شدند که ایران به طور یک طرفه مرز را به روی تریلیهای این کشور بسته است؛ اما معاون وزیر راه و شهرسازی با رد ادعای رسانههای ترکیه، میگوید که بسته شدن مرز به روی کامیونهای ترازیتی ترکیه به هیچ وجه صحت ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار