کد خبر: ۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
می‌توان مهم‌ترین آسیب وارده به بازار سهام را مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عدم شفافیت در رابطه با پالایشگاه‌ها و وزارت نفت اعلام کرد.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛در خصوص دیدگاه متفاوت بورس در سال 93 و 94 می‌توان گفت:برای وضعیت کلی بازار سرمایه طی سال 93 شرایط متغیری دیده نمی شود، اما درباره سال 94 به نظر می‌رسد بازده بازار به میانگین 30 سال اخیر می‌رسد.
 
با توجه به شرایط پیش‌رو در حوزه بین‌المللی و اقتصاد جهانی به نظر می‌رسد در داخل کشور نیز برخی صنایع طی سال 94 با یک تأخیر زمانی شاهد بهبود رشد اقتصادی خواهند بود که بازار سرمایه نیز از این امر متأثر خواهد شد.
 
می‌توان مهم‌ترین آسیب وارده به بازار سهام را مربوط به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عدم شفافیت در رابطه با پالایشگاه‌ها و وزارت نفت اعلام کرد.
 
بازار سرمایه می‌تواند نمایندگان مسلط به قدرت بیان بالا داشته باشد تا از دارایی‌های حقوقی‌ها در مقابل مشکلاتی نظیر نرخ خوراک دفاع کند. اگر این خلأ در بازار وجود نداشت شاید بازار سرمایه نیز کمتر دچار سلب اعتماد از سوی سرمایه‌داران در این بازار می‌شد.
 
اگر بازار را بر اساس ارزش صنایع دسته‌بندی کنیم که صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی و شیمیایی در رده نخست جای دارد و 35 درصد از ارز ش کل بازار را در بر می‌گیرد این در حالی  است که این صنعت از وضعیت مبهمی برخوردار است و کاهش قیمت محصولات پتروشیمی نگرانی‌ها را افزایش داده است.
می‌توان در خصوص صنعت بانکداری گفت: صنعت بانکداری در بورس کمتر از 11 درصد را در اختیار دارد و از نظر سودآوری عملیاتی شرایط مطلوبی را طی سال جاری پیش‌رو ندارد به طوری که عملیات بانکداری بسیاری از آنها عمدتا سودآوری چشمگیری نداشته است اما شرایط این صنعت نیز به نظر می‌رسد طی سال آینده بهبود یابد. انتظار می‌رود با بازگشت روند عادی به بازار بورس و گشایش در بانکداری بین‌المللی در سال 94 شاهد بهبود این شرایط باشیم. مهم‌ترین تهدید بازار در سال آتی را می‌توان ابهام در بودجه سال 94، رشد پایین در اقتصاد جهانی، کاهش قیمت نفت و ریسک عمومی بازار دانست.
 
با این حال افزایش رشد اقتصادی، کاهش ریسک سیستماتیک بازار در صورت به نتیجه رسیدن مسائل اقتصادی خارج از بورس و افزایش P/E متوسط بازار را از فرصت‌های احتمالی دانست.
 
شرایط فعلی بازار به طوری رقم می‌خورد که بازار سرمایه از دی ماه سال گذشته تا به امسال چندان مطلوب نبوده اما به نسبت سال گذشته امسال وضعیت بازار رو به بهبود بوده است.
 
می‌توان در خصوص شرایط رشد بازار سرمایه در سال جاری گفت: بازار سرمایه در یک ماهه اخیر به جز از هفته اول آذر ماه روند رشد خوبی به خود گرفت به طوری که تا نیمه کانال 76 هزار واحدی پیش رفت و رشد کم‌نظیری را برای بازار سرمایه رقم زد.
 
انتهای پیام/
 

نام:
ایمیل:
* نظر: