کد خبر: ۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
دبیر شورای ملی زعفران:
دبیر شورای ملی زعفران گفت: ایجاد صندوق توسعه ملی زغفران راهکار اساسی برای حل مشکل نابسامانی بازار و نوسانات قیمت است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛فرشید منوچهری افزود: امسال در ابتدای شروع برداشت قیمت زعفران حدود 10 میلیون ریال افت کرد و با شروع برداشت قیمت ها همین میزان افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: امسال بر اساس پیش بینی ها حدود 25 تا 30 درصد کاهش برداشت زعفران داریم که این خود باعث افزایش قیمت شده است.
 
منوچهری افزود: برای ساماندهی و تثبیت وضعیت این محصول نیازمند ایجاد مراکز خرید تضمینی زعفران توسط صادر کنندگان یعنی همان صندوق توسعه ملی زعفران هستیم که باید توسط دولت حمایت و اجرایی شود.
 
وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد محصول تولیدی زعفران صادراتی است، توضیح داد : با ایجاد صندوقی که همه از تولید کننده تا صادر کننده در آن حضور دارند و ذی نفع هستند، عملا می توان شرایط این محصول را تثبیت و تعدیل کرد.
 
وی افزود : وقتی صادر کننده با دریافت تسهیلات از صندوق محصول را مستقیم از کشاورز یا تشکل های کشاورزی بخرد عملا واسطه ها از این چرخه حذف شده و دست دلالان و خریداران خانگی از این بازار کوتاه می شود.
 
وی ادامه داد: همین امر می تواند تولید را به سمت محصولی هدایت کند که مرغوبیت و کیفیت بالا داشته باشند و از کشاورز تا صادر کننده برای حفظ جایگاه خود و سود آوری لازم به سمت محصول با کیفیت بالا هدایت شوند و زعفران ارزش و جایگاه واقعی خود را بیابد.
 
منوچهری افزود: ایجاد این صندوق هم با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و نیز صنعت ، معدن و تجارت محقق می شود.
 
وی توضیح داد: نیاز است اعتباراتی در این صندوق گذاشته شود تا زمانی که زعفران و بازار آن نظم بگیرد و از آن برای ایجاد انگیزش در جهت بهبود کیفیت زعفران و نیز تثبیت قیمت خرید زعفران و تثبیت بازار استفاده شود.
 
وی در بحث استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید و ساماندهی بازار زعفران توسط صادر کننده ها گفت: نرخ کف بهره های بانکی بالای 20 درصد است و با این بهره انجام اقداماتی از این دست توجیه ندارد.
 
وی ادامه داد: برای خرید یک تن زعفران بیش از 50 میلیارد ریال سرمایه نیاز است و استفاده از این میزان تسهیلات از بانک وثیقه سنگینی می طلبد که در توان هیچ صادر کننده ای نیست مگر آنکه بانک‌ها همان زعفران را بعنوان وثیقه بپذیرند.
 
وی گفت: تا زمانی که این اقدام صورت نگیرد کسی نمی تواند از این تسهیلات استفاده کندو بازار زعفران هم سامان نخواهد یافت.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: