کد خبر: ۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
در سه ماه گذشته؛
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سه ماه گذشته 772 هکتار از مناطق حفاظت شده در کشور رفع تصرف شده است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛معصومه ابتکار روز یکشنبه درجلسه ای با موضوع تشریح اقدامات انجام شده درخصوص رفع تصرف اراضی ملی در مناطق حفاظت شده و مقابله با زمین خواری اظهارکرد: این رفع تصرف ها بیشتر در استان های هرمزگان، فارس، گیلان و مازندران بوده و همچنان ادامه خواهد داشت.
 
وی با تاکید بر این که آزادسازی مناطق تصرف شده جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: شورایی برای این موضوع با ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور قوای سه گانه ایجاد شده است و سازمان محیط زیست نیز گزارش های مبسوطی در زمینه زمین خواری و اقدامات انجام شده برای مقابله با این پدیده به این شورا ارائه کرده است.
 
ابتکار گفت: پرونده های زیادی از دولت قبل در زمینه تصرف اراضی حفاظت شده پیدا شده و سازمان ماموریت دارد نسبت به این پرونده ها رفع تصرف انجام دهد.
 
ابتکار با تاکید بر این که پدیده زمین خواری 8 تا 9 سال اخیر با گستردگی زیادی اتفاق افتاده است گفت: تا کنون 40 پرونده به پایان رسیده و 100 پرونده دیگر هم در دستور کار قرار دارد که برای رسیدگی به این پرونده همکاری لازم بین قوای سه گانه و دادگستری وجود دارد.
 
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: مناطق حفاظت شده تحت هیچ شرایطی قابل واگذاری و تصرف نیست زیرا برخی از تغییر کاربری هایی که در این مناطق انجام می شود غیرقابل بازگشت و جبران است که خوشبختانه برای برطرف کردن این مساله نگاه مثبتی در دولت وجود دارد.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بسیاری از افراد بدون آگاهی و این که سندها جعلی است وارد عرصه تصرفات می شوند اما برخی با آگاهی و هدف سودجویانه این کار را انجام می دهند که با هر دو مورد قطعا مقابله خواهیم کرد و سازمان حفاظت محیط زیست، دولت و قوه قضاییه با جدیت در مقابل این متخلفان مقاومت می کند.
 
ابتکار اظهارداشت: تغییر کاربری و تصرفات غیرقانونی در برخی از استان ها به یک مساله جدی و بسیار نگران کننده تبدیل شده است البته برخی از این اراضی تحت حفاظت منابع طبیعی است که این سازمان نیز باید مساله را جدی بگیرد.
 
وی گفت: برای تمامی مناطق چهارگانه در دولت هفتم و هشتم مطالعات جدی و مدیریتی انجام شده بود که در آن حفاظت از تنوع زیستی گیاهی و جانوری موجود در این مناطق با استفاده از روش های موثر و به روز تاکید شده بود زیرا اکنون روش های سنتی جوابگو نیست.
 
ابتکار گفت: در این برنامه ها تمام تجربیات مجامع بین المللی مربوط به محیط زیست مطرح شد و استفاده از تجهیزات پیشرفته، دانش روز و به کارگیری ظرفیت جوامع محلی مدنظر قرار گرفته بود، اکنون این طرح های مدیریتی در مناطق حفاظت شده تکمیل شده و استان ها تک تک موظف شده اند طرح های مدیریتی مناطق خود را برای نهایی شدن بازنگری کنند.
 
معاون رییس جمهوری گفت: برای این منظور تفاهم نامه هایی بین سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری ها به امضا رسیده است و برای اولین بار در بسیاری از استان ها ردیف اعتباری برای مدیریت مناطق حفاظت شده ایجاد شد، در این طرح مدیریتی زون های (نقاط) حفاظتی مشخص و در آن استفاده از امکان گردشگری طبیعی و پتانسیل جوامع محلی تایید شد.
 
ابتکار گفت: برای این منظور گروه تحقیقاتی متشکل از دانشگاهیان و مسوولان استانی و سازمان های مردم نهاد ایجاد شد و قرار است برای بهتر اجرا شدن این طرح شورای راهبری ایجاد شود.
 
وی گفت: آیین نامه جدیدی برای گردشگری در مناطق حفاظت شده با ضوابط بسیار سختگیرانه و استفاده از تجربه جهانی و کشور خودمان به زودی تهیه می شود و درصدد هستیم برای این منظور با سایر استانداری های کشور نیز تفاهم نامه امضا کنیم.
 
*اختصاص 55 میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال 94 سازمان محیط زیست
 
ابتکار درباره بودجه سال 94 سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به تمام مشکلات و کمبودهای موجود، اعتبار سازمان محیط زیست برای سال 94 افزایش خوبی داشته است.
 
وی با بیان اینکه در بخش هزینه ای و تملک دارایی به ترتیب 15 و 35 درصد افزایش اعتبار داشته ایم افزود: حدود 400 میلیارد تومان اعتبار برای سال 94 سازمان محیط زیست در نظر گرفته شده است که از این میزان 232 میلیارد تومان ملی و 170 میلیارد تومان برای استان ها تعیین شده است.
 
معاون رییس جمهوری ادامه داد: در اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست به مقوله مقابله با پدیده گرد و غبار و حفاظت و احیای تالاب های کشور ردیف اعتباری 55 میلیارد تومانی در بودجه 94 دیده شده است.
 
به گفته وی در این ردیف اعتباری احیای تالاب های استان فارس، هامون، انزلی و دریاچه ارومیه نام برده شده است.
 
وی تاکید کرد: بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی ، احیای رودخانه ها و کاهش آلودگی و تامین حقابه آنها برخی موضوعاتی است که در بودجه سال 94 سازمان محیط زیست در نظر گرفته شده است.
 
*ایجاد ایستگاه های تحقیقاتی برای خرس سیاه و پلنگ
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایستگاه تحقیقاتی یوزپلنگ آسیایی در تهران ایجاد شده است که بر این اساس دو یوزپلنگ نر ( کوشکی ) و ماده ( دلبر ) از مناطق حفاظت شده توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت به آن منتقل شدند.
 
وی تاکید کرد: بعد از مدت ها مطالعه و کار کارشناسی ایجاد این مرکز تحقیقاتی و انتقال دو یوزپلنگ به این مرکز با نظارت مستقیم ' شان مک کوئن' متخصص بین المللی گربه سانان از ایرلند انجام شد که قرار است تمام اقدامات این مرکز مستند سازی و به طور علمی پیگیری شود.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایستگاه تحقیقاتی در استان های یزد و کرمان وجود دارد اما ایجاد بیشتر این ایستگاه ها برای گونه های متنوع جزو برنامه های سازمان محیط زیست است.
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: