به گزارش
تجارت آنلاين به نقل از
ايسنا، عباس آخوندی در حاشیه سفر خود به استان آذربایجان غربی به این مساله
اشاره کرد و گفته است بودجه فعلی کفاف تعهدات موجود در این وزارتخانه را
نخواهد داد.
طبق اعلام وزیر تاکنون میزان تعهدات مالی وزارت راه و
شهرسازی به بیش از 130 هزار میلیارد تومان رسیده و این درحالی است که در
لایحه بودجه امسال سهم این وزارتخانه تنها شش هزار میلیارد تومان از سوی
دولت تخمین زده شده که البته همین مقدار نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی
احتیاج خواهد داشت.
در این بین در میان معاونتهای ستادی حوزه راه
تنها معاونت راه روستایی از دولت قیر یارانهای دریافت کرده و دیگر
ارگانهای سازنده راه باید مثل مشتریان دیگر برای تامین مایحتاج خود اقدام
کند.
هر چند دولت تلاش کرده برای جبران کمبود بودجههای عمرانی خود
بحث هایی مانند استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای بزرگ و
البته تامین بودجههای مورد نیاز از طریق فاینانس و کمکهای مالی خارجی در
دستور کار قرار دهد اما همچنان با توجه به بالا بودن تعداد پروژههای نیمه
کاره و البته تعهدات گسترده وزارت راه و شهرسازی مشخص نیست این روشهای
جدید تامین مالی تا چه میزان مشکلات مالی این وزارت را حل خواهند کرد.
البته
در کنار این موضوع بحث تامین اعتماد مجدد سرمایهگذاران بخش خصوصی نیز از
جمله دغدغههای اصلی وزارت راه خواهد بود چون با توجه به عقب افتادن چند
باره پرداخت بدهی های پیمانکاران به وزارت راه در سال های گذشته و رسیدن
میزان بدهی های آنها به بیش از 5000 میلیارد تومان جذب سرمایههای جدید
قطعا منوط به پرداخت دیون باقیمانده در سالهای قبل است.