کد خبر: ۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اجرای سه برنامه بهداشتی برای روستاییان و خانه های بهداشت، بسته خدمتی حاشیه نشینان و شهرهای زیر 20 هزار نفر و بسته آموزش بهورزان خبر داد و گفت: فشارهایی از چند جناح به بخش بهداشت وارد می شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایرنا، «علی اکبر سیاری» روز یکشنبه در اجلاس معاونان وزارت بهداشت افزود: در حوزه بهداشت در بخش روستایی، یکهزار و 959 خانه بهداشت در حال ساخت است که 50 درصد پول آن را وزیر بهداشت با اختیارات خود به ما قرض داده است.

وی خاطرنشان کرد: 884 خانه بهداشت در دست تعمیر بوده و تعمیر بقیه خانه های بهداشت نیز انجام خواهد شد.

سیاری ادامه داد: 200 میلیارد پول بخش بهداشت در حساب دانشگاه های علوم پزشکی است که نباید در این حساب ها باقی بماند و لازم است که زودتر منتقل شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: دو هزار و 400 خودرو برای سرکشی به خانه های بهداشت و روستاهای اطراف آن آماده شده است.

سیاری افزود: یکهزار پزشک و 300 ماما از محل طرح تحول بهداشت جذب شده است و تاکنون دو هزار و 120 میلیارد تومان اعتبار برای بخش تحول بهداشت در روستاها ارسال شده است.



** اجرای بسته خدمات سطح اول

معاون وزیر بهداشت با اشاره به آغاز اجرای بسته خدمات سطح اول گفت: این بسته فهرست 11 گانه داشته و برای حاشیه نشینان و شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا می شود.

سیاری با بیان اینکه بسته خدمتی حاشیه نشینان در دو شهر مشهد و تبریز آغاز شده است، افزود: 415 میلیارد تومان برای اجرای خدمات در مناطق حاشیه نشینان بزودی به حساب دانشگاه های علوم پزشکی کشور واریز می شود.



**بسته آموزش بهورزان

معاون وزیر بهداشت گفت: بسته آموزش در بخش بهداشت، آماده و آموزش 120 هزار بهورز آغاز شده که به صورت آبشاری دیگر مراقبان سلامت را آموزش خواهند داد.

سیاری افزود: ساختارها برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت در بخش بهداشت آماده شده و بقیه آن به همت دست اندرکاران بستگی دارد.

وی تاکید کرد: علاوه بر اجرای این برنامه ها، هشت طرح پشتیبان تحول و پایش حوزه سلامت نیز طراحی شده است.

معاون وزیر بهداشت در ادامه از واریزی های سازمان بیمه به معاونت های بهداشت استان ها انتقاد کرد و گفت: برخی استان ها در این زمینه خیلی عقب هستند بطوریکه برخی استان ها فقط 60 درصد اعتبارات را گرفته اند و این مساله باید پیگیری شود.



**راه اندازی پایگاه سلامت

سیاری به راه اندازی پایگاه های سلامت اشاره کرد و افزود: به ازای هر 12 هزار و 500، نفر یک پایگاه سلامت طراحی شده که در آن یک کارشناس سلامت فعال خواهد بود.

وی گفت: با فعالیت این پایگاه ها در شهرها، شبکه بهداشت در شهرها به صورت فعال خواهد بود و اگر شخصی برای دریافت خدمات مراجعه نکرد، وضعیت سلامتی او با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی پیگیری می شود.



** کارت سلامت ایرانیان

معاون وزیر بهداشت از صدور کارت سلامت ایرانیان در آینده برای همه افراد خبر داد و گفت: در این کارت عوامل خطر بیماری ها، مشخص می شود و معلوم می شود که آیا فرد در معرض سکته قلبی قرار دارد.

سیاری افزود: این کارت فعلا به صورت دستی پر می شود و وضعیت فرد را از نظر «سالم بودن» ، «در معرض بیماری قرار داشتن» و «بیمار بودنن مشخص می کند.



** راه اندازی مرکز سلامت جامعه

معاون وزیر بهداشت از طراحی و راه اندازی مراکز سلامت جامعه خبر داد و گفت: این مراکز، وضعیت سلامتی 30 تا 50 هزار نفر را مدیریت خواهد کرد و یک کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت روان و کارشناس آسیب های اجتماعی در آن مستقر است.



** افزایش تعداد مکمل و داروهای اساسی در خانه های بهداشت

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کمبود ویتامین «دی» در مردم از سال 80 تا 90، شش برابر افزایش یافته، گفت: کمبود این ویتامین موجب پوکی استخوان می شود بنابراین ارائه این مکمل را از 15 روزگی به سه تا پنج روزگی نوزادان تازه متولد شده تغییر دادیم.

سیاری با اشاره به توزیع مکمل بین زنان باردار در خانه های بهداشت افزود: تعداد اقلام دارویی در مراکز بهداشتی از 270 قلم به 436 قلم افزایش یافته است.



** فشارهای جناحی به بخش بهداشت

معاون وزیر بهداشت گفت: فشارهای بخش بهداشت از چند جناح است؛ برخی فشارها از جانب زیاده خواهان است که محدود هستند اما ما را رها نمی کنند.

سیاری افزود: رقبای سیاسی نیز به بخش بهداشت فشار وارد می کنند و از سوی دیگر دلسوزان هستند که فشارهای آنان جنبه حمایتی دارد.

وی با بیان اینکه منفی بافی و حسادت دو خصلت بد جامعه است، گفت: حسودان و بی انصاف ها و «پروفسورهای همه چیز دان» نیز به بخش بهداشت فشار وارد می کنند و همواره عنوان می شود که چرا اقدامات نظام سلامت از بخش بهداشت شروع نشد، درحالیکه برنامه های متعددی در بخش بهداشت اجرا شده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: این فشارها در حالی صورت می گیرد که شبانه روز در بخش بهداشت در کشور کار می شود.

وی با بیان اینکه برای اداره یک کشور به ثروت، قدرت و تدبیر نیاز است، تصریح کرد: دوره های گذشته، بالاترین قدرت و بهترین درآمد کشور را در اختیار داشتند اما نظام سلامت ساماندهی نشد و حال همین افراد اتهام ناحق به ما می زنند.

سیاری گفت: در آن دوره ها، مرده ها را در بیمارستان ها گروگان می گرفتند و اکنون همان ها از وضع موجود سلامت گلایه مند هستند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت دنبال سه اصل عدالت، مشارکت مردم و همکاری بین بخشی است، افزود: در بخش همکاری بین بخشی، وزارت بهداشت 18 جلسه با نهادهای مختلف از جمله وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و وزارت ارشاد داشته است.

سیاری با بیان اینکه برای اعتبارات، دغدغه زیادی داریم، افزود: خدمات پیشگیری و درمان سرپایی از اولویت های وزارت بهداشت است.

وی با تاکید بر اینکه در زمانی که بیشترین پول و بیشترین قدرت بود چرا بخش بهداشت و درمان کشور ساماندهی نشد، خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا اتهام های ناحق به بخش بهداشت را زدود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار