کد خبر: ۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد
رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اعلام رشد 10 تا 15 درصدی آمار قاچاق در هر سال گفت: برنامه راهبردی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز مشتمل بر شش راهبرد، 18 هدف راهبردی و 135 برنامه کلان تهیه و بعد از تایید اعضای ستاد به دولت ارائه می شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از  ایسنا، حبیب‌الله حقیقی در یکصد و دومین جلسه اعضای اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ساختار برنامه راهبردی پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز را همسو با سیاست‌های کلی نظام از جمله اقتصاد مقاومتی و مستند به قوانین و مقررات بخشی و فرابخشی اعلام کرد و افزود: برای مبارزه مؤثر با قاچاق کالا و ارز تبیین افق روشن و برنامه مشخص لازم است چرا که در غیر این‌صورت دچار روزمره‌گی خواهیم شد.

وی افق برنامه تهیه شده را پنج ساله ارزیابی کرد و افزود: با برنامه راهبردی روشن و زمانبندی تعریف شده ضمن آسیب‌شناسی قاچاق کالا و ارز در یک افق پنج ساله کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به سمت پیشگیری و سپس کاهش قاچاق حرکت می کنیم.

حقیقی رویکرد برنامه تدوین شده را در ابتدا مهار و کنترل رشد قاچاق و در مرحله بعد کاهش قاچاق که در سال پنجم محقق خواهد شد، عنوان و اظهار کرد: در صورتی که 50 درصد حجم قاچاق را در سایه افق تعیین شده کاهش دهیم به نیمی از هدف خود در مسیر مبارزه با قاچاق رسیده‌ایم.

وی ضمن اعلام رشد 10 تا 15 درصدی آمار قاچاق در هر سال خاطر نشان کرد: با تعیین رویکرد مناسب مبارزه با فساد که قاچاق نیز از اثرات آن است می‌توان تا حدودی در رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه مبارزه با فساد گام برداشت.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود قاچاق سوخت را مساله‌ای قابل توجه دانست و گفت: اینکه هشت درصد فرآورده‌های نفتی توزیعی به سمت قاچاق سوق داده می‌شود معضل بزرگی است که باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وی اصلاح فرآیندها در تمامی مراحل توزیع را ضروری دانست و افزود: برای مثال بر اساس گزارش‌های دریافتی در یک دوره مشخص 11 هزار کامیون و تریلی سهمیه سوخت دریافت می‌کنند اما باری را جابجا نمی‌کنند و خارج از چرخه حمل و نقل هستند.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق سوخت را نتیجه فرآیندهای معیوب برشمرد و گفت: قاچاق سوخت ناشی از عدم کنترل‌های لازم در مبدا و یا فرآیند های نادرست در مسیر توزیع است در نتیجه لازمه مبارزه مؤثر در این زمینه اتخاذ رویکرد فرآیندی است که کارگروه مربوطه در ستاد برنامه‌های جامعی در این زمینه تهیه کرده و به زودی شاهد دست آوردهای آن خواهیم بود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: