کد خبر: ۵۸۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۸
وزیر نفت:
وزیر نفت با اشاره به امضای دومین قرارداد نفتی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: امضای این قراردادها ریسک دارد که باید بپذیریم و من در راس همه این ریسک‌ها را می‌پذیرم.
همه ریسک‌ امضای قراردادهای جدید نفتی را می‌پذیرم

وزیر نفت با اشاره به امضای دومین قرارداد نفتی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: امضای این قراردادها ریسک دارد که باید بپذیریم و من در راس همه این ریسک‌ها را می‌پذیرم.

بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی ایران ضمن ابراز خوشحالی از امضای قرارداد مذکور در آخرین روزهای سال گفت: در این قرارداد بعضی از اتفاق‌ها اولین هستند. این قرارداد برای توسعه دو میدان مشترک نفتی در ایلام که در حال تولید هستند، امضا شده است و طرحی که انجام می‌شود برای افزایش تولید توسط تکنولوژی IOR است.

وی افزود: اگر این قرارداد اجرا نشود در طول ۱۰ سال ۲۸ میلیون از این دو میدان برداشت خواهد شد اما اگر اجرایی شود ۶۵ میلیون به برداشت از این میدان اضافه می‌شود و تولید از آن به ۱۰۵ میلیون بشکه می رسد. ۶۵ میلیون اضافه چهار میلیارد دلار سود برای کشور به همراه دارد.

وزیر نفت با بیان این که طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب در یک منطقه نسبتا محروم است، اظهار کرد: در این قرارداد برای نخستین بار یک شرکت معتبر روسی برای توسعه میادین نفتی ایران حضور یافته است. البته پیش از این برای خرید خدمات فنی و نفتی با روس‌ها توسعه داشتیم اما این قرارداد نخستین قرارداد برای اجرای تولید نفت در قالب IPC است و امیدوارم آخرین قرارداد نباشد.

زنگنه با تاکید بر این که مذاکرات برای امضای این قرارداد بسیار سخت بود، گفت: من به دو طرف تبریک می‌گویم. اگر سخت‌کوشی آنها نبود نمی‌توانستیم به نتیجه برسیم.

به گفته وی، مذاکرات با دیگر شرکت‌های روسی از جمله گازپروم نفت، تات نفت و... ادامه دارد.

وزیر نفت با اشاره به حضور یک شرکت ایرانی در قرارداد مذکور گفت: در این قرارداد یک شرکت E&P ایرانی حضور دارد و دومین قراردادی است که در قالب IPC امضا می‌شود.

زنگنه با تاکید بر این که افزایش بازیافت در این قرارداد مساله بسیار مهمی است، گفت: دوره این قرارداد ۱۰ ساله است و امیدواریم طی این ۱۰ سال راه‌حل‌های جدیدتری برای افزایش تولید پیدا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از وزارت نفت گفت: امروز ظهر کار مجلس در سال ۱۳۹۶ تمام شد اما حضور تعدادی از نمایندگان مجلس نشان از توجه آنها دارد. البته مسیر طولانی وجود دارد که این قرارداد نافذ شود و چندین مصوبه باید برای آن اخذ شود.

وزیر نفتی با تاکید بر این که سال ۹۷ برای وزارت نفت سال پرکاری است، گفت: در این قرارداد بخش ساخت داخل بسیار پررنگ است و شرکت‌های ایرانی در بخش حفاری و قسمت‌های دیگر علاوه بر حضور ۲۰ درصدی شرکت دانا نقش پررنگی دارند.

زنگنه اظهار کرد: امضای این قراردادها ریسک دارد که باید بپذیریم و خودم در راس همه ریسک‌ها را می‌پذیرم.

وی در مورد نقل و انتقال پول قرارداد مذکور برای توسعه میادین آبان و پایدار غرب گفت: نقل و انتقال پول مشکلی ندارد. در واقع نقل و انتقالی از طرف ما صورت نمی‌گیرد و شرکت‌های خارجی نقل و انتقال می‌کنند و پولی به حساب ما نمی‌آید.

وزیر نفت در پاسخ به سوال ایسنا در مورد ابهاماتی که در مورد کیفیت بنزینی که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در کشور تولید می‌شود و بقیه بنزین تولیدی کشور زیر استاندارد یورو ۴ است و تا زمانی که طرح‌های پالایشی اجرا نشود هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

زنگنه ادامه داد: هیچ پالایشگاهی هم به جز پالایشگاه‌های آبادان و بندرعباس حاضر به سرمایه‌گذاری نیست. البته بنزینی که در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می‌شود یورو ۵ است.

وی با اشاره به کاهش سهم وزارت نفت در پالایشگاه‌ها توضیح داد: قرار است سهم ما در پالایشگاه شازند به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند این به معنای واگذاری نیست. ما در پالایشگاه‌های دیگر سهم نداریم. در دو پالایشگاه اراک و آبادان سهم صددرصدی داشتیم که قرار شد به ۲۰ درصد برسد و ۸۰ درصد دیگر جابه‌جا شود که احتمالا بیشتر آن با سهام عدالت تهاتر شود.

وزیر نفت با اشاره به مشکل سازندگان تجهیزات نفتی ایرانی در اخذ استاندارد API گفت: این مشکل را آمریکا برای ما ایجاد کرده است به همین دلیل ما برای سازنده‌های خودمان استاندارد جایگزین در نظر گرفته‌ایم.

زنگنه در مورد حضور شرکت‌های ایرانی در قرارداد مذکور توضیح داد: حضور شرکت‌های ایرانی در این قرارداد به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول که حضور ۲۰ درصدی یک شرکت ایرانی است و بخش دیگر سهمی است که ایرانی‌ها در اجرای قرارداد دارد که این سهم بیش از ۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: این دو شرکت که به عنوان یک مشارکت هستند باید همه قراردادهای خود را به مناقصه بگذارند که شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند در این مناقصه شرکت کنند.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به توافق اوپک مبنی بر کاهش تولید گفت: روس‌ها می‌توانند از این توافق خارج شوند زیرا تعهدی ندادند. اوپک هم می‌تواند تصمیم خود را تغییر دهد اما بعید می‌دانم به طور کلی باید دید در بازار چه اتفاقی می‌افتد.

نام:
ایمیل:
* نظر: