کد خبر: ۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
قطر پیش‌بینی کرد که به رغم کاهش شدید قیمت نفت اقتصاد این کشور در سال آینده رشد 7.7 درصدی خواهد داشت.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از رویترز، این پیش‌بینی نشان می‌دهد که سقوط قیمت نفت که بسیاری از صادرکنندگان انرژی را نگران کرده تاثیر بسیار اندکی روی وضعیت اقتصادی بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع(ال ان جی) در جهان خواهد داشت.

پیش‌بینی وزارت آمار و برنامه ریزی توسعه قطر در خصوص رشد اقتصادی این کشور در سال آینده تنها 0.1 درصد از پیش‌بینی ماه ژوئن این وزارتخانه درباره رشد اقتصادی قطر در سال 2015 کمتر است.

از ماه ژوئن تاکنون نفت برنت از 115 دلار در هر بشکه به مرز 60 دلار در هر بشکه سقوط کرده است که وضعیت اقتصادی صادرکنندگان انرژی را تحت فشار قرار داده است.

در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس انتظار می‌رود که بحرین و عمان ضربه سختی از این کاهش قیمت بخورند، اما به نظر می‌رسد قطر تقریبا در برابر ارزان شدن نفت مصونیت دارد.

اگرچه قطر یک تولیده قابل توجه نفت محسوب می‌شود قیمت گاز صادراتی این کشور ارتباط کمی با قیمت نفت دارد.

تحلیلگران برآورد می‌کنند حتی با قیمت‌های کنونی نفت، قطر در سال آینده کسری بودجه نخواهد داشت. قطر ذخایر ارزی عظیمی برای غلبه بر هرگونه کسری بودجه دارد.

رشد 7.7 درصدی قطر در سال 2015 میلادی سریع‌ترین رشد این کشور از سال 2011 میلادی است و از رشد 6.3 درصدی تخمین زده شده برای سال جاری بیشتر است.

وزارت برنامه ریزی توسعه قطر به متوسط قیمت محاسبه شده برای نفت در این پیش‌بینی اشاره نکرده است.

وزارت برنامه ریزی توسعه قطر افزود: توسعه فعالیت‌های غیرنفتی برای تداوم رشد اقتصادی قطر ادامه خواهد یافت.

این وزارتخانه افزود: اگر کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کند می‌تواند به یک عامل خطرساز کلیدی برای چشم انداز اقتصادی قطر تبدیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تجارت آنلاین ، قیمت ، نفت
نام:
ایمیل:
* نظر: