روند افزایش افسارگسیخته قیمت خودروهای وارداتی در ماه های اخیر سبب شده است تا بسیاری از خریداران از خرید این خودروها منصرف شده و به انتخاب گزینه های جایگزین و هم کلاس در بین خودروهای مونتاژی و وارداتی رو بیاورند.
روند افزایش افسارگسیخته قیمت خودروهای وارداتی در ماه های اخیر سبب شده است تا بسیاری از خریداران از خرید این خودروها منصرف شده و به انتخاب گزینه های جایگزین و هم کلاس در بین خودروهای مونتاژی و وارداتی رو بیاورند.
این روند سبب شده تا با داغ شدن بازار این خودروهای تولید مشترک و نیمه داخلی، قیمت ها در این بازار هم دستخوش تغییر و گرانی شود.
به عنوان نمونه در بازار امروز خودرو قیمت 4 محصول از 4 تا 8 میلیون تومان افزایش داشته است. بر همین اساس قیمت رنو کپچر با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 188 میلیون تومان و مزدا3 با افزایش 6 میلیون تومانی با قیمت 171 میلیون تومان به فروش می رسد.
همچنین سراتوی سایپا هم با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 122 میلیون تومانی مورد معامله قرار می گیرد.
بر اساس آنچه کارشناسان می گویند این اتفاق ادامه موج بی رویه گرانی در بازار خودروهای وارداتی است که با سواستفاده از شوک تعرفه های جدید و نوسانات ناشی از افزایش قیمت دلار قیمت ها را به صورت نجومی و یک شبه افزایش داد.
این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق می افتد که آنگونه که عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: با توجه به تخصیص ارز تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان خودرو، قیمت خودروهای وارداتی باید کاهش یابد نه اینکه مدام افزایش یابد.
ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: واردکنندگان خودرو با وجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمتها را نسبت به نرخهای سابق و زمانی که از ارز بازار آزاد استفاده میکردند، کاهش ندادهاند.
وی ادامه داد: تا پیش از تک نرخی شدن ارز، واردکنندگان خودرو که از ارز بازار آزاد استفاده میکردند با هر نوسان نرخ در بازار ارز قیمت خودروها را افزایش میدادند اما هماکنون که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده میکنند قیمتها را کاهش نمیدهند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: این در حالی است که با توجه به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینههای واردات خودرو نسبت به زمانی که واردکنندگان از ارز بازار آزاد استفاده میکردند کاهش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: این وضعیت نشان میدهد که واردکنندگان خودرو به هیچ قاعدهای خود را متعهد نمیدانند و البته قاعده درستی نیز در زمینه قیمتگذاری خودروهای وارداتی وجود ندارد.
خلخالی با بیان اینکه دلیل این وضعیت ضعف نظارت در این حوزه است، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم وجود قاعده مشخص قیمتگذاری برای خودروهای وارداتی، واردکنندگان خودرو این محصولات را به هر قیمتی که بخواهند عرضه میکنند.
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که در بازار خودروهای وارداتی نیز همانند بازار خودروهای داخلی نوعی انحصار شکل گرفته است و قیمت خودروهای وارداتی به صورت انحصاری و بدون قاعده تعیین میشود.
*سوء استفاده واردکنندگان خودرو از شرایط بازار
در همین رابطه یک عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است: واردکنندگان خودرو از شرایط روانی بازار برای افزایش قیمتها سوءاستفاده میکنند و بخش بزرگی از این گرانی ها خاستگاه اقتصادی ندارد.
شهرام آزادی اظهار کرد: واردکنندگان خودرو در گذشته از نرخ ارز آزاد استفاده میکردند اما هماکنون از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده میکنند بنابراین نه تنها نباید افزایشی در قیمت خودروهای وارداتی داشته باشیم بلکه قیمت این محصولات باید کاهش یابد.
آزادی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروهای وارداتی بیشتر منشاء روانی دارد تا واقعیت، صریح کرد: امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت با نظارت بر عملکرد واردکنندگان خودرو این شرکتها را ملزم به عرضه محصولات متناسب با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی کند. در این صورت شاهد کاهش قیمتها در این بازار خواهیم بود.
*قیمت خودروهای داخلی در بازار امروز به شرح زیر است: