کد خبر: ۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
یک فعال بازار سرمایه عنوان کرد
یک فعال بازار سرمایه وضعیت فعلی بورس را ناشی از روند کاهشی قیمت نفت دانست و عنوان کرد:تغییر مدیریت در بازار سرمایه در کنار ثبات قیمت نفت می تواند به بهبود اوضاع بورس کمک کند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛سیدابراهیم عنایت- مدیر عامل کارگزاری بانک پارسیان- وضعیت فعلی بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: مشکل فعلی بازار سرمایه روند کاهش قیمت نفت است. زیرا اقتصاد کشور به شدت وابسته به نفت و درآمد حاصل از فروش نفت بوده و زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا می کند هم روی بودجه و درآمد دولت اثرگذاشته و هم روی میزان ارز مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی اثرگذار است.

وی افزود:‌از سوی دیگر شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی و سنگ آهنی با قیمت‌های جهانی ارتباط مستقیم داشته و از کاهش قیمت‌های جهانی تاثیر می پذیرند به طوری که اگر قیمت نفت کاهش پیدا کند در قیمت محصولات پتروشیمی نیز در سطح دنیا اثرگذار است.

عنایت با بیان این‌که 40 درصد ارزش بازار سرمایه متعلق به شرکت های نفتی و پتروشیمی است،عنوان کرد: پرتفوی بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و صندوق‌های شرکت‌های پتروشیمی و نفتی بوده و افت قیمت نفت روی سبد سهام این شرکت‌ها اثرگذار بوده و درآمد حاصل از فروش در داخل و خارج از کشور کاهش پیدا می کند، بنابراین این عوامل دست به دست هم داده و بازار سرمایه را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر عامل کارگزاری بانک پارسیان به بررسی لایحه بودجه 1394 در مجلس اشاره و تصریح کرد: تا زمانی که قیمت نفت به ثبات نرسد این وضعیت ادامه دارد، زیرا در آن صورت فعالان اقتصادی بهتر می توانند تصمیم گیری کنند که بر اساس قیمت نفت چه فعالیتی را انجام دهند ولی چون روند قیمت نفت نزولی است سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش در بازار سرمایه با تردید مواجه می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که برای بهبود اوضاع فعلی بازار سرمایه چه اقداماتی باید صورت گیرد،عنوان کرد: مدیریت جدید بازار سرمایه قطعا برنامه‌های خود را در این خصوص خواهد داشت که اجرای آن قطعا اثر مستقیم و مثبتی بر روند فعلی بازار دارد زیرا بازار سرمایه به ایده و تفکر جدید با دید مثبت نگاه می کند.به طوری که این موضوع می تواند اثر منفی سایر عوامل سیاسی و اقتصادی را نیز خنثی کند.

وی اظهار کرد:بنابراین تغییر مدیریت در کنار ثبات قیمت نفت در بهبود اوضاع بورس اثرگذار است، زیرا روند کاهشی قیمت نفت نه تنها روی محصولات شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی اثرگذار است بلکه روی قیمت ارز نیز تاثیر مستقیم دارد به طوری که درآمدهای ارزی کاهش پیدا کرده و احتمال دارد که قیمت ارز افزایش پیدا کند که این موضوع می تواند در بورس و سایر فعالیت‌های اقتصادی اثر گذار باشد.

عنایت خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت نفت به ثبات برسد، قیمت ارز مشخص شده و سرمایه‌گذاران می توانند درخصوص سرمایه‌گذاری در بورس تصمیم گیری کنند. این در حالی است که دولت علاقمند به افزایش قیمت دلار نیست زیرا این موضوع با سیاست های ضد تورمی دولت همخوانی ندارد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: